/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fejlmelding "C9" på AEG ØKOLAVAMAT 73600~
Fra : Zeusen
Vist : 11885 gange
150 point
Dato : 28-01-05 20:53

Hej

Min vaske maskine AEG Økolavamat 73600 update kom med fejlmeldingen "C9".
Ifølge manualen skulle det være motor overbelastning. Jeg afmonterede motoren og fik den undersøgt, det viste sig at den var slidt ned (lejer, kul) i stedet for at skifte de slidte dele, besluttede jeg mig for at købe en ny motor. Jeg udskiftede motoren efter alle kunstens regler, men da jeg skulle teste maskinen havde den stadig fejlmeldingen "C9".
Ifølge manualen kræver denne fejlmelding et såkaldt service besøg, jeg tror det bare er et spørgsmål om at "resette" maskinen før denne melding forsvinder og maskinen virker igen.

Er der nogen der ved hvordan man resetter sådan en model eller ved hvor man kan finde info om sagen.

Tak Zeusen

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 160 point
Dato : 28-01-05 20:58

Der er måske hjælp her: http://www.kloge-aage.dk/viewtopic.php?p=9

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : Zeusen

Dato : 28-01-05 21:59

Tak for svaret jakjoe, det var lige hvad der skulle til, du har reddet min weekend og ikke mindst min kones.
Vaskemaskinen brummer lystigt afsted ligesom konen, det tegner til at blive en AOK fredag aften.
God weekend og endnu engang tak

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-01-05 22:12

Glæder mig, at familiens og vaskemaskinens weekend er reddet.
Selv tak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Gandalf007

Dato : 26-09-05 10:08

Hej Zeusen

Jeg sidder nu med det samme problem med C9 koden. Men "KlågeÅge" hjemmesiden er tilsyneladende ikke oppe og kører. Kan du i korte vendninger fortælle om proceduren for den mauelle reset ?

MVH Gandalf007

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 27-09-05 20:19

Hej Gandalf007

Fejlkode C9 er en motorfejl, og du bør overveje sitouationen nøje før du resetter. Grunden til at maskinen ikke resetter selv når du slukker og tænder igen er at det er
noget alvorligt. Det er også derfor reset proceduren ikke står i brugsanvisningen.
Hvis der ikke har været noget alvorligt med din maskine, kan det meget vel være kullene det er galt med.
Hvis det går helt galt har jeg en ekstra motor liggende, som jeg godt vil af med.
Reset proceduren står nedenunder.

Held og lykke

Hvis din AEG Vaskemasine viser fejlkode C9 i displayet, og dermed er blokeret, kan du afstille fejlen ved at følge denne procedure:

1. Tap vandet af med slangen ved filteret.

2. Drej programvælgeren til "sluk".

3. Tryk på Start / Pause så lågen kan åbnes.

4. Åben og luk lågen.

5. Tryk og hold tasterne "Start / Pause" Og "Forvalg Timer" inde, samtidig med at programvælgeren drejes til 95°C.

6. Voila, fejlkoden (og blokeringen) er væk.

Fejlen kan opstå hvis motoren er overbelastet, men også hvis kullene i motoren er slidt op. Disse er, såfremt man er en smule fingernem, ikke svære at skifte.
Et kulsæt kostede 126,- inkl. moms hos REPART ApS, tlf. 86250211

Kommentar
Fra : master1483

Dato : 23-12-06 14:33

Hej Zeusen
Du har lige redet min og fleres weekend og jul med dit tip til Gandalf007.
Jeg havde fyldt for meget tøj i maskinen og den viste herefet C9.
Efter at have udført din "behandling" kører maskinen igen.

Tak til dig Zeusen

god jul og godt nytår til alle

hilsen
master1483

Kommentar
Fra : strassen

Dato : 26-12-06 18:34

Tak for hjælpen !
Jej havde samme problem efter at kul var skiftet ,
og det hjalp!

Kommentar
Fra : Tintin90

Dato : 06-11-08 20:20

Hey,,

Min vaske maskine AEG Økolavamat 73600 update kom med fejlmeldingen "C9",
efter min kone nok kom til at stoppe den for hårdt == har nok været overbelastet..

Tak til Zeusen
Tricket nedstående virker...

Hvis din AEG Vaskemasine viser fejlkode C9 i displayet, og dermed er blokeret, kan du afstille fejlen ved at følge denne procedure:

1. Tap vandet af med slangen ved filteret.

2. Drej programvælgeren til "sluk".

3. Tryk på Start / Pause så lågen kan åbnes.

4. Åben og luk lågen.

5. Tryk og hold tasterne "Start / Pause" Og "Forvalg Timer" inde, samtidig med at programvælgeren drejes til 95°C.

6. Voila, fejlkoden (og blokeringen) er væk.

mvh.
Tintin