/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strømforbrug halogen Vs. glødepære
Fra : invisible
Vist : 4764 gange
100 point
Dato : 28-01-05 15:10

Hvis man anvender en 10W glødepære i 100 time har man brugt 1000w eller 1kwh.
Hvis man samtidig har en 10W halogen pære kørende i 100 timer siger regne stykket mig at man også her har brugt 1000W eller 1kwh.

Er det sådan ????? Da det jo er 10W på 12V, frem for 10W 250V.

Hvis man sætter dem i OHM's lov har en 250V 10W pære en modstand på 6250ohm
hvorimod 12V 10W giver en modstand på 14,4ohm.

Men så må en halogenpære være superbillig iforhold til glødepære ??

Der er et eller andet der siger mig at sådan hænger verden ikke sammen, hvilken parameter mangler jeg ???

Hvis det er tilfældet koster det jo gange mange penge ekstra at køre med halogen, da man snildt bruger 100W i en halogen lampe som kun vil skulle have 60W glødepære.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-01-05 15:14

en Watt er en Watt, meeeen halogenerne er jo lavspænding. Og hvis det er pæren der bruger de ti Watt, bliver slutforbruget større, idet du har lidt spild i trafo, og lidt mere i ledningen fra trafo til pære, end hvis du kører med en højere spænding.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 28-01-05 15:17

Forskellen mellem spændingerne gør at strømmen er væsentlig forskellig.

Idet P = U x I, altså Effekt (W) = spænding x strøm får du

10W ved 230V => 0,04 Amp

10W ved 12V => 0,833 Amp

Altså skal ledninger være meget tykkere ved lave spændinger, idet du skal transportere større strømme.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-05 15:17

10W er 10W uafhængigt af spændingen...De koster det samme...Effekt=W=spænding x ampere (vi ser bort fra faseforskydningen). Der går blot mere strøm i halogenpæren...Et andet spørgsmål er om den lysmængde der kommer ud af de to pærer er ens og der er vist noget om at halogenen giver mere lys...
mvh bvh..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-01-05 15:19

Rigtig bvh, men hvis det er pæren der bruger effekten, skal du huske tabet i trafoen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-05 15:22

Nu kan man jo så få 10w halogen i 230V uden trafo og de giver jo et kraftigt lys.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-05 15:23

Jeg tror nu at spørgeren ville have det store overblik, men du har ret, det er også derfor at man benytter højspænding til at transportere energi over store strækninger....(mindre ledningstab)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-01-05 15:44

Om alt er. Vi er vist alle enige om at en W er en W. Det er fakta - uanset hvordan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-05 15:51

Hvis man omregner watt til ampere ved henholdsvis 12V og 230V så er watt pludselig ikke længere bare watt eller...?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-05 15:57

Hvad mener du? Omregne Watt til ampere..?? P=V x I * COS fi ... øh - eller er der noget jeg har misforstået..?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-05 16:03

jep!

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-05 16:06

Hvad?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-05 16:09

W/V=A

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-01-05 16:15

Den væsenlige forskel skal findes i "lux-udbyttet".
Sæt eksempelvis en 60W glødelampe og en 20 W halogen spot i samme højde, og mål lux-værdien for begge lyskilder !
En anden forskel er lys-kvaliteten. En normal glødelampe ligger tæt på solens dagslys, og en halogen er "hård og kold".
/PG

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-05 16:20

BjarneD: P=effekt I=strøm V=spænding fi=fasevinklen mellem strøm og spænding. Watt kan ikke omregnes til strøm, men du kan selvfølgelig udlede strøm og spænding fra udtrykket. Wattene er stadig de samme...

..og enig Guild...

mvh bvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-05 16:25

Wat er watt, men når du sætter watt sammen med volt kommer der nye aspekter og det var min pointe.

Guild har ret i den effektive lysstyrke og især det med det kolde lys der ofte gør halogenlyset mindre velegnet bl. a. på grund af kontrast effekten.
Som projektør er halogenlys meget effektivt og kan også være det med den rette afskærmning for eksempel med opaliseret glas som kan sprede lyseffekten.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-05 16:54

det skal kun bruges til spotbelysning
grund belysning = gløde/lysstofsrør

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-05 16:58

den der påstår at halogen er billiger ind glødelampe skal have sine skole penge tilbage (der er et enegitab i trafoen)

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-01-05 17:02

rotw
Ja du skal have dine skolepenge tilbage .. ja måske dobbelt, for 16:58 er da noget "sludder". En 60W trafo bruger ca.65W.
/PG

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-05 17:06

..og så kommer det an på hvor stor den alm. pære skal være for at give det samme lys...
mvh..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-05 17:16

der gå energi tabt i en trafo (da modstanden i mellem spolerne primer/sekunder ikke = 0 )

prøv at måle på en trafo til 12V det er næsten med garanti at der ca. kommer 11,5V ud på sekunder side

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-05 17:17

der skulle stå prøv også at måle

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 28-01-05 20:17

Tak for svaret 3773........

Tak for det, det var jo som jeg egentlig forventede.