|
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 28-01-05 10:35 |
|
Det kan da sagtens være en bøsning eller et ophæng et eller andet sted.
Men selv om du synes det lyder til at komme fra tårnene, er det ikke sikkert, idet sådan nogen lyde kan forplante sig, så det kan være svært at finde ud af hvor de kommer fra.
Så du må i gang fra en ende.
Først må du prøve at trykke hårdt op og ned med bagenden på bilen, ligesom når man tjekker om støddæmperen virker.
Hvis du så ikke kan høre noget, skal du have hævet bagenden på bilen, og så igang med at rokke med hjulene, for at tjekke om det er noget hjulophæng.
Og så ellers gå alt hvad der hedder fjedre, støddæmperbøsninger, bagaksler o.s.v. efter.
Og selvfølgelig skal du koncentrere dig især om de tårne, for selv om støddæmperen tilsyneladende sidder fast, kan der godt være en bøsning eller et topleje der er defekt.
Nu skriver du "kluffer", men giver det bare et enkelt "gunk" eller eller er det direkte en fornemmelse af at noget sidder og rokker?
Lidt med henblik på, om det bare kan være udstødningsrøret der gunker imod??
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 28-01-05 11:53 |
|
Hvis lyden er kommet fra du har skiftet støddæmperne, kan det vel betale sig at koncentrere sig om dem.
Et probat middel vil være at afmontere dem igen, og køre en prøvetur uden, hvis lyden så er væk, er det med at få dem monteret efter forskrifterne 2.gang.
Det er godt nok surt, men man lærer jo af sine fejl.
mvh Mogens
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 29-01-05 14:31 |
|
Der sidder typisk to gummiskiver, som bolten på støddæmperen går igennem. De kan sidde i begge ender af støddæmperen, men de er der altid for oven. Når du sætter støddæmperen i, er det yderst vigtigt, at du "holder imod" i toppen af denne bolt, der er oftest to flade stykker i toppen til det samme. Brug en svensknøgle. Så spænder du møtrikken, brug en passende ring/gaffel-nøgle. Den skal spændes så meget, at du tydeligt kan se gummiskiverne er blevet presset sammen, dvs. så det flade stykke på siden er presset to-tre mm. ud. Mange tror nemlig, at man skal stoppe med at spænde, når møtrikken begynder at gå stramt. Det er typisk når de to gummiskiver begynder at gørre modstand. Det er bare ikke nok, den skal nok have 4 til seks omgange mere, for ellers gunker det, når man kører over et bump, fordi skiverne presses sammen, og dermed sidder dæmperen løst i det øjeblik.
| |
| Kommentar Fra : junior25 |
Dato : 31-01-05 21:46 |
|
Hej Stuhr.
Eftersom vw ikke har bagtøj er det ikke derfra. Bagtøj sidder kun på biler med bag, eller firehjulstræk, og det har din passat ikke medmindre det er en syncro (4wd). Det der højest sandsynligt er galt er dine tårnlejer. det er ikke sikkert at de har fejlet noget før, men efter at man har rodet med det kan de godt gå løse. Det giver nemlig en "kluk" lyd.
Derfor få bestilt nogen ny og få dem monteret.
P.S. Jeg vil ikke råde dig til at køre en tur uden dæmpere i da det meget vel kan skade mere end det gavner. Dine støddæmpere og fjedere er jo monteret sammen, og ikke hver for sig.
Lad os høre resultatet.
Hilsen junior25.
| |
| Kommentar Fra : Stuhr |
Dato : 31-01-05 23:41 |
|
Hej.
Foreløbig tusind tak for jeres input's. Jeg må erkende, at jeg selv tror, at fejlen har at gøre med toplejerne, og fastgørelsen dér. Når jeg kører, kommer klunket blot som et enkelt slag, og kun når baghjulene (både samtidig og hver for sig!) rammer et "skarpt" hul, dæksel, jernbaneoverskæring eller lignende, men ikke når man blot ruller afsted, og bilen følger vejen og blot duver op og ned. Antrittet er fast, så støddæmperne fejler intet, men klunket kommer ikke, hvis jeg f.eks. stiller mig op på anhængertrækket og hopper, og heller ikke hvis jeg rykker i udstødningen, og lyden er for fast og gennemtrængende til "blot" at komme fra håndbremsekablet.
Så jeg vil skrue, tjekke og vende tilbage.
Endnu engang tak!
| |
| Kommentar Fra : Stuhr |
Dato : 15-03-05 12:12 |
|
Hej igen allesammen.
Så er problemet løst. Det tog et par timer en lørdag formiddag. Jeg afmonterede det ene fjederben, og satte den nederste ende imod gulvet, og pressede toplejet ned, med et hurtigt, fast tryk. Og så var jeg ved at få skrabt huden af mine underarme, for det viste sig, at støddæmperstangen blev presset 5 - 10 cm. op "gennem" toplejet, inden det blev trykket ned, sammen med fjederen. Det viste sig, at det der trykkede støddæmpertangen ned blot var den øverste gummimanchet, som sidder i toplejet. Det viste sig, at støddæmper/manchetter/skiver og diverse simpelthen havde været forkert samlet. Der sad en lille spænd-ring som var over istedet for under en metalkrave.
Så da jeg fik byttet det rundt, samlet og spændt fjederbenet ordentligt sammen, så var det næsten som om jeg havde fået en ny bil.
Tak for jeres input ..................... jeg skal nok give point, men vil lige lade dette stå lidt, så "alle" kan se det ................. håebr det er ok
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|