/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
stålspær
Fra : makholm
Vist : 2697 gange
200 point
Dato : 27-01-05 22:20

Hejsa

jeg skal til at bygge en støre garage og jeg vil gerne bruge stålspær for at få høj til loftet
jeg vil gerne lave spærene selv og har ikke nogen problem med at svejst og tilskære
men hvor kraftig skal de være de skal have en spændvite på 7.70 m
og en hældning på 16 græder jeg skal lave 5 stk med en afstand på 3 m
12m ialt og en ben højde 2,5m og de bliver sidespændt
jeg havde regnet med at bruge IPE 100
fastgøring af spærne havde jeg regnet med at gøre ved
spæn fast i 4 stk 14 mm gevindstænger som er støbt ned
der skal stål tag på og 200 mm isolering under

håber der er nogele der har nogle erfaringer

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-01-05 08:26

Blot en lille sidebemærkning i fald du ikke ved/er opmærksom mht. isolering: HUSK at "montere" et undertag mellem dine ståltagplader og isoleringen, ellers kan du i løbet af kort tid få ødelagt din isolering pga. kondens der drypper ned i denne....det er især ståltagplader slemme til.

Ellers held og lykke med det forestående byggeri!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 28-01-05 20:44

IPE100 kommer du ihf ikke langt med. er det rigtig forstået at du vil have stålrammer der dannes af et stålspær/ramme? og rammen er simpelunderstøttet og ellers indspændt i såvel "facade/tag"-knækket som ved kip?

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 31-01-05 04:21

det er også mig der fabler den er ikke sidespændt ja det er bare 5 rammer eks. ved byg af landbrugs hald (maskinhus)
og der skal også være ende stolper til kip i gavlen

mvh makholm

Accepteret svar
Fra : fisherprice

Modtaget 200 point
Dato : 01-02-05 20:32

På teknisk bibliotek findes der bl.a. en bog om stålhaller. Bogen er bygget op som et tabelopslagsværk, hvor alle dimensioner kan aflæses. Bogen er meget lige til, ihf. for en fagkendt. Ved ikke hvor meget erfaring du har på området, men du kunne jo prøve at kikke i den. - vil dog nævne at det selvfølgelig vil være tilrådeligt at lade en fagmand vurdere/godkende dine valg. Spørgsmålet er også om din kommune ikke vil have dokumentation for din konstruktion? - det kommer lidt an på hvilken kommune du bor i, for nogle kommuner er ret ligeglade med det hele, andre skal bare se at der er "tænkt over det", mens andre går tingene systematisk igennem.

Endelig kan problemet med selv at lave det stå i at der pr. definition er krævet at svejsningerne er udført certificerede.... Men har du en certifikation hjælper det jo på det.

Godkendelse af svar
Fra : makholm

Dato : 21-02-05 03:13

Tak for svaret fisherprice.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 21-02-05 08:00

velbekomme... (-:

Er du kommet projektet nærmere eller er det stadig på forstadiet?