/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
SaltSyre? 3-dobbelt salmiakspiritus?
Fra : DVBH
Vist : 7799 gange
200 point
Dato : 27-01-05 19:43

Hej

Er her nogle der kender noget sjovt man kan lave, men Saltsyre eller Salmiakspiritus?

Med Venlig Hilsen Lars

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 19:47

Det er rigtig skægt at rense mursten med saltsyre 1 saltsyre i 10 liter vand.
Og de bliver så flotte.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 19:50

Hvis du stiller flade skåle med den ene og den anden side ved side, så får du en fin lille tåge af fint salmiakpulver (som er ammoniumklorid). Hvor godt det er til lakridskonfekt, afhænger af især saltsyrens renhed.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : DVBH

Dato : 27-01-05 19:53

LAKRIDSKONFEKT :O

Syret.. hehe.. FATTEDE DU DEN

Ej okay..

Det er 30% saltsyre

Men eller's andre der har nogle gode forslag?

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 27-01-05 20:06

emesen> fed kommentar!!

/sgb

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 27-01-05 21:44

prøv, at tage et stykke gammelt kobber eller messing, og hæld saltsyre på, se hvad der sker. Skyld med vand, og hæld derpå amoniak på, og se hvad der så sker.

Hvis du kommer lidt saltsyre i en flaske, og kommer zink i, vil der boble brint af der kan brænde eller eksplodere. Når der ikke kan opløses mere zink, har du loddevand.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-01-05 22:00

--- om man kan lave noget i fysik med saltsyre??+
... det må være noget med densiteter ellers var det vel et kemisk spørgsmål
ammoniak er vidst det samme som salmiakspiritus .. bare i vandig opløsning
www.sdu.dk/Nat/Chem/INFO/ KEMISHOW/Praesentationudvidet.ppt har fundet denne

Kommentar
Fra : bs_petersen

Dato : 27-01-05 22:03

lave en saltsyre bombe.
du skal bruge saltsyren og noget sølvpapir. og en flaske med skruglåg.
når du blander saltsyren og sølvpapiret i en lukket genstand der ikke kan udvide sig, sprænger det.
PS. der går ca. 30 sek før der sker noget efter du at har blandet det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-01-05 23:16

bs_petersen

Du er inden på noget af det rigtige. Men det er kun én mulighed.

DVBH

Du skal hælde en god blanding op i en skål, og så skal du snuse godt ind. SÅ DØR DU LYNHURTIGT.

Ja det var lidt drastiskt.

Du kan også bare hælde hele skidtet ud over dit tastatur.

Så slipper vi seriøse Kandu'er for at høre fra dig igen. (I hvertfald for en tid).

Og hvis disse 2 svar ikke passer dig, må du lære at stille et ordentligt spørgsmål.

Vi vil meget gerne svare, men når spørgsmålene er SÅ dårligt formulerede som dit, er det altså svært at være seriøs.

Giv endeligt ikke op. Men lær at stille et spørgsmål, der kan forståes af andre danskere. Spørg evt. din lærer.

Med venlig Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-01-05 06:51

Kære Arne, du skulle da vist også have lidt hjælp for at folk ikke forbliver træt af dig. Bær over med manden, og prøv at læs hvad det er han spørger om, og så giv ham de svardu synes er relevante uden at nedgøre ham. Du bliver ikke større af at nedgøre andre, tvært imod kommer du samtidigt til at nedgøre dig selv, fordi du ikke har format nok til at give et bidrag på en ordentlig måde; - og du er jo ikke tvunget til at svare. du kan jo bare elette spørgsmålet, når du opdager at det ikke er noget du gidder. Det gør ikke noget at du kommer med sjove svar, der er jo også andre der læser indlægene, og får noget ud af det. Prøv Arne at se hvor negativt folk opfatter dig når du er på, og lav så om på tingene, for der er meget du ved noget om; og der skal ikke så meget til for at du kan blive opfattet positivt; men det er selvfølgeligt op til dig selv. Så Arne; hvis du fik en flaske 30% saltsyre, og en flaske 3-dobbelt salmiakspiritus, hvilke eksperimenter, vil du så gå i gang med?

............. og blander du saltsyre og salmiakspiritus, LIDT FORSIGTIGT, så dør du ikke, tvært imod, så smager det godt! især med flormelis, men sørg for at der hverken er syre- eller baseoverskud.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 28-01-05 08:54

-> A.C.Rosmon : som kemilaborant, burde DU da nok vide lidt om hvilke skader de 2 vædsker kan udrette i ukyndige hænder - så (selv om det er hårdt at skulle sige det) jeg er enig med arne.jakobsen i synspunktet om at UKYNDIGE IKKE BØR EKSPERIMENTERE MED KEMIKALIER.
Jeg er ikke enig i måden det bliver sagt på, men det er jo en anden sag.
At DVBH er ukyndig, mener jeg fremgår dels af at spørsgålet er fremsat under 'Fysik', dels af at der efterlyses 'noget sjovt'.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-01-05 12:50

jeg var ikke specielt kyndig, da jeg begyndte at eksperimentere med det kemi jeg kunne finde i køkkenet, og jeg syntes det var sjovt, at kunne få en lysseblå væske ( kobbersulfat) til at give mørkeblåt snevejr med amoniak, eller at sølvpapir kunne opløses i natronlud, og give en brændbar luftart, så det var så interessant, at det måtte jeg vide noget mere om. "Kemi på en anden måde" hjalp mig videre, og siden sørgede jeg for at lære mere. ...... og skal man have sig et job, så lige så godt vælge noget man synes er sjovt, for det bliver man dygtigst til, og arbejdet bliver ikke nær så træls, som hvis man bare tager noget der ikke er valgt med hjertet og hovedet. At vi andre så skal sige pas på og forsigtig, og disse advarsler så skal opfattes og tages alvorligt, er en anden sag. men start med det sjove, så får man meget mere lyst til det der af de fleste vil opfattes som kedeligt, og så vil det kedelige blive spændende; ........... og en ny Ole Opfinder er på vej.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-01-05 12:52

www.kemishow.dk ligger op til "sjov".. men tror nu det anbefales at det ikke foretages i hjemmet men ..

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-01-05 12:57

ps a.c.rosmon .. kan kun give dig ret i at man skal prøve ...
men jeg kender endnu ikke en kemilærer som ikke er med på den værste, især på gymnasiet, ... og de vil for det meste gerne bruge lidt ekstra tid på sjov og ballade.. og så er det under en supervisor...
men hvis det er kemi/fysik i folkeskolen på første år kunne det være det var smartest bare at følge lidt med i undervisningen til at starte med..

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-01-05 14:02

Jeg tog gymnasiet sfter jeg havde fået min laborantuddannelse;og min interesse for kemi begyndte med det samme jeg fik faget; og da begyndte jeg at eksperimentere uden supervision!

Kommentar
Fra : DVBH

Dato : 28-01-05 15:09

Hmm..

arne.jakobsen - Har du ik noget fornuftigt at sige så bliv dog væk? Hvad får du ud af at nedgøre andres spørgsmål.. Fordi jeg stiller dette spørsmål er at jeg har fundet noget 3-dobbelt salmiakspiritus... og noget saltsyre... og så kunne det jo være der var nogle herinde der vidste et eller andet sjovt man kunne lave med det? Er det måske underligt..? Syntes også sådan noget er meget facinerende f.eks. at man kan tage lidt sølvpapir og putte ned i en flaske med saltsyre.. og så forsvinder det?

A.C.Rosmon - Tak for støtten...

MVH DVBH

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-03-05 18:15

Inden andre ser det, skal du

1. Komme et par dråber saltsyre i et glas.
2. Fugte undersiden af en underkop med amoniak.

Når de andre dukker op, tager du glasset, kigger lidt på det, ryster lidt på hovedet og sætter det fra dig, glasset altså.
Lidt efter lægger du "tilfældigt" underkoppen op på glasset, mens du giver dig til noget andet. Lur mig om ikke de andre fortæller dig, at det ryger inde i glasset.