/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
BT og kandu
Fra : Jernladyen
Vist : 486 gange
1 point
Dato : 27-01-05 16:04

Jeg mødte lige nedenstående på BT. Gad vide, hvor tit journalister er herinde og snuse??
Hilsen Jette

Fra websitet kandu.dk:

Fakta
Til læserne

Af etiske årsager har Kun for Kvinder valgt ikke at bringe adresserne på de omtalte pro-Ana og pro-Mia sider på internettet, som vi citerer fra i artiklerne. Adresserne er redaktionen bekendt.

Læs også
23.01.05 Hirse: De hjemmesider er farlige
23.01.05 Anoreksi dyrkes som kult på nettet
23.01.05 Jeg så op til pro-ana kvinderne

Værktøjer
Print Artikel
Send Artikel

(Chat-indlæg er forkortet af red.)

Fra: Ana17, 7. april 2004
Er der nogle der kender nogle pro-ana /pro-mia sider??? Meget gerne på dansk, men engelsk er også o.k...! Eller en side hvor der er lagt gode råd ud?? Tak
(De næste indlæg indeholder masser af links.)

Fra : karla17, 26. april 2004
pro-ana... det er godt nok svært at finde sådan nogle hjemmesider.

Fra : Ana17, 26. april 2004
Jeg har efterhånden fundet en masse... men tak for hjælpen.

Fra: Supermig Dato : 14. juni 2004
Må jeg gerne spørge ANA17 om en ting??? Hvad skal du bruge de der sider til??? Er det fordi du skal på slankekur??? Og vil være så tynd som de der piger??? Men lykken er ikke at have anoreksi, tværtimod. Det er en virkelig svær sygdom at komme ud af, og som har alvorlige følger. Jeg sidder her med åben mund og kan virkelig ikke forstå, at nogle vil være anorektikere. Det er fedt at være slank og se godt ud. Men som anorektiker (mig) ser man ikke godt ud længere. Hele éns sind bliver forvandlet til et helvede. Du fatter det slet ikke, og jeg vil ikke engang ønske for min VÆRSTE FJENDE, at han skal komme ud i anoreksiens helvede. Det er så hårdt at klare en helt normal hverdag!!!

Bare en opfordring, men hvis du virkelig ønsker at få anoreksi, så vil jeg opfordre dig til at gå til en psykolog, for allerede nu er der noget galt psykisk!

Fra : Ana17, 15. juni 2004
Hej supermig!
Jeg er godt klar over, at det ikke er lykken at have anoreksi. Og nej, jeg vil ikke have det - jeg HAR det (siger lægen)!

Jeg ville heller ikke ønske det for NOGEN anden!!

Fra: Supermig, 16. juni 2004
Der er nogle, der ønsker det, fordi de tror, det er lykken. Hvad ellers er ANA og MIA siderne lavet for...! På den måde får man små uskyldige piger til at tro, at det er lykken... Hvilket jeg kan skrive under på, at det ikke er. Pas på dig selv.

Supermig

Fra : Ana17, 17. juni 2004
Jeg har svært ved at tro, at nogle tror, at det er lykken - men alligevel ved jeg, at du har ret! Men det er, som du siger, IKKE lykken! Knuz...

Fra : ktkt, 13. oktober 2004
Jeg mener: Til alle jer unge piger og drenge... Lad være med at sulte jer selv. I vil kun skade jer selv mere og dem, der holder af jer... Og lad være med at kalde det en livsstil, for det er det ikke.
Et par grunde til, at I får ana eller mia:

- Fordi I ikke får nok opmærksomhed.

-Fordi I ser op til det uopnåelige, kendte mennesker.

D-er er så mange grunde til det. Elsk jer selv for den, I er.

Fra : hopie, 28. december 2004
»Elsk jer selv for den, I er« Det lyder meget godt, men det er fucking svært at elske sig selv, når man ligner en fedtklump!
(her kommer link til hardcore pro-Ana side, red.)
knuss

Lagt på www.bt.dk den 23. januar 2005 kl. 15:00

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 11 point
Dato : 27-01-05 16:13

Citat
Jeg mødte lige nedenstående på BT. Gad vide, hvor tit journalister er herinde og snuse??
Hilsen Jette

Kandu er et åbent forum hvor alle kan kigge/kopiere/deltage/lade som om/provokere/og meget andet.
Naturligvis benytter journalisterne også dette forum..............det må man så bare tage højde for i sine udtalelser og måske ikke lægge alt for mange adresser og personlige oplysninger her og på andre åbne eller "lukkede" forum.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 16:17

BT glemmer da vist bare at tænke på, at det ikke er lovligt at kopiere og videregive ting her fra siden.

Så måske finder Kandu-Teamet ud af det, og "snakker lidt alvorligt" med Redaktøren på BT

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 16:17

Hej emesen.
Ja, det har du da ret i. Men hvad er forskellen på det og på den gang hvor der var en eller anden journalist, der var her, som nogen skældte ud over. Jeg kan ikke huske rigtigt, hvad det gik ud på, men det ved du måske??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 16:19

Hej dova.
MÅ de ikke kopiere her fra siderne?? Må vi andre, hvis vi gider??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 16:20

Det kan jeg huske Jette.
Det var en der fortalte, at han var jounalist på TV, og ville bruge citater fra vores kommentarer i et program om hvordan man bekæmper terrorister.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 16:22

www.kandu.dk/dk/beting.asp

Top 9 regler for brugere af Kandu.dk

Der kan du læse, at det kræver en skriftlig tilladelse fra Kandu at bruge noget fra siderne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 16:24

Sjovt sted at søge oplysninger om terrorist-bekæmpelse. Her er da ikke så mange af slagsen, tror jeg. Men han ville vel have folks meninger om de forskellige landes måder, eller hvad??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 16:26

Hej dova. Ja tydeliger kan det jo ikke siges. Gad vide, om BT har fået Kandu's tilladelse?? Og hvis de har, burde vi så ikke have fået det at vide??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 27-01-05 16:46

Det er umuligt at forhindre, og næsten umuligt at kontrollere, hvor god viljen end er. Det er vilkårene på nettet, og det burde man måske skrive sig bag øret.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 16:55

Jeg mener ikke, at det er i orden - men konstaterer bare at muligheden foreligger.
Jeg vil stadig blive sur hvis min udtalelse benyttes i en anden sammenhæng.
Eks.:
Citat
Jeg mener , at det er i orden - bare muligheden foreligger.
Jeg vil stadig benyttes i en anden sammenhæng.

Jeg kan ikke huske det med journalisten - jeg spørger publikum.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 16:55

Hej Rfou.
Jeg ved ikke, om det er umuligt at forhindre?? Nogle sider på nettet KAN man simpelthen ikke kopiere. Hvorfor ved jeg ikke lige. Men du har ret i, at man nok skulle skrive sig bag øret, at både "folk og fæ" ser på siderne. Men det må godt nok være underligt for den, det går ud over. Tænk, hvis der var en i "Sorg og krise", der havde siddet og udleveret sig selv og sine følelser og så kunne læse det i en avis dagen efter. Det må være stygt, selv om det ikke er under ens eget navn. Men det kan jo være, det er nævnt i bunden.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-05 17:26

Fra Kandu's top-9 regler...
Citat
Gå for en sikkerhedsskyld altid ud fra, at alt på kandu.dk er copyrightet, med mindre vi har meddelt noget andet. Du kan derfor kun bruge vores materiale, hvis det fremgår af teksten på selve siden, eller hvis du har vores skriftlige tilladelse

Som tidligere nævnt i adskillige tråde, så er der IKKE noget der hedder copyright i dansk lovgivning - derimod er der lov om ophavsret.
Citat
Beskyttelsens indhold

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.

Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form. Som fremstilling af eksemplarer anses også det forhold, at værket overføres på indretninger, som kan gengive det.

Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når

1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller på anden måde spredes til almenheden,

2) eksemplarer af værket vises offentligt, eller

3) værket fremføres offentligt.

Stk. 4. Som offentlig fremførelse efter stk. 3, nr. 3, anses også

1) trådbunden eller trådløs overføring af værker til almenheden, herunder udsendelse i radio eller fjernsyn og tilrådighedsstillelse af værker på en sådan måde, at almenheden får adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, og

2) fremførelse i en erhvervsvirksomhed, der finder sted for en større kreds, som ellers måtte anses som ikke-offentlig.

§ 3. Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart.

Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde, medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

Citat
§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk.

Citat
§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Så faktisk kan kandu-teamet slet ikke påberåbe sig ophavsretten til alt det materiale der ligger i databasen. Ophavsretten tilhører alle os kandubrugere, men idet vi skriver i et offentligt tilgængeligt medie, må der citeres ligeså tosset man vil fra Kandu, når blot der anvendes kildeangivelse....

Sådan er det.

mvh berpox

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 17:35

Spørgsmålet med TV-journalisten er dette her www.kandu.dk/dk/spg/49955

Rul ned til kommentaren 29-09-04 14:46

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-05 17:47

>>29-09-04 14:46<< Hvor ?? Er der et hemmeligt område på Kandu?? )
Sidste kommentar var 25-09-04

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-05 17:54

ja ja - det er da soleklart, at den pågældende journalist IKKE kender gældende dansk lov om ophavsret...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 17:57

måske denne: 23-09-04 14:46 (eneste 14:46)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-05 17:59

~~ jeg fandt den...(gættede også på det var den) ~~

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 18:27

Hvad så med dette her fra kandu's betingelser:

Vær desuden meget opmærksom på ikke at ”lege” med vores copyright eller andre bekendtgørelser af vores materiale, da de er der for en meget god grund. Du skal derfor overhovedet ikke bryde dig om at distribuere, modificere, transmittere, genbruge, gensende eller gøre andet usmart med noget af vores materiale, det samme gælder for vores tekster og billeder der selvfølgelig ikke må bruges til offentlige- eller erhvervsmæssigeformål med mindre vi har givet en skriftlig tilladelse.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-05 18:41

Stadigvæk - Kandu' kan ikke skærpe bestemmelserne til egen gunst (eller andres ugunst) i forhold til loven om ophavsret.

Kandu har ophavsret til "Kandu" - Da "Kandu" er offentligt tilgængeligt, og materialet der ligger her ligeledes er offentligt tilgængeligt - og igen er det §22 der træder i kraft i denne sammenhæng.

Og i BT's netavis gøres der også opmærksom på, at det stammer fra websitet Kandu. Ydermere er der citeret i sammenhæng med et tema, og - så der er vist ikke rigtig noget at komme efter.

Hvis man hackede kandu, og overtog hele databasen og gjorde den offentlig tilgængelig på anden vis, så ville der være tale om en krænkelse af ophavsretten.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 18:55

OK, det er rigtig nok. Loven er "stærkere" end kandu's forbud. Men jeg synes nu stadig, det er strengt at offentliggøre en tråd. Journalisten kunne i det mindste have skrevet i tråden, hvad han gjorde. Eller er det mig, der er på vildspor???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 19:17

ØV
Jeg havde lavet en lille fejl med datoen i henvisningen.
Sorry

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 19:18

Skidt med det, dova. Den var nem at finde alligevel.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-05 19:52

>>Dova<<
Nemlig, skidt med det Dova - vi fandt frem til det alligevel

>>Jernladyen<<
Jeg vil give dig 100% ret i, at BT som minimum burde have skrevet i tråden - men der er bare ikke noget krav om det.

Så kort og godt - uanset hvad "Kandu?dk" stiller af betingelser og regler, så kan man frit citere herfra, blot man tydeligt gør opmærksom på kilden, samt at den sammenhæng man bruger materialet ikke krænker ophavsrettighedshaverne (kandu, såvel som alle os der skriver) jf. lovteksten.

mvh berpox.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 20:01

Hmmm, kunne være, man skulle finde på en rigtig grov historie og få den til at se virkelighedstro ud. Så kunne BT - eller en anden avis - også rende med den. Når/hvis de så havde offentliggjort den, kunne man komme efter dem for at komme med en "and". Hvis man laver den pervers nok, skal de nok finde den. Fx. om incest, samvittighedskvaler over et mord, selvmordstanker eller noget andet stygt noget. Gad vide, om de "åd" den???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 20:06

Eller endnu værre.......gisp......pointsnyd på Kandu

Ja det kunne være skægt at manipulere med BT ell. EB men jeg tror du skal stå tidligt op for narre de to blade.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 20:13

Ja, det er nok sandt. Problemet er også at få dem til at få øje på historien. Det er jo ikke sikkert, de snuser rundt herinde ret meget. Men point'snyd - ja DET er nok løsningen. Det må da tiltrække enhver snushane!!!!
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-05 20:15

Uha ja - pointsnyd - og manglende udfyldelse af selvangivelsen med superpoint og deslige

Skandalerne kommer simpelthen rullende inden vi ved af det

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 20:20

Ja, der burde virkelig være en rubrik til kandu point på selvangivelsen. Og hvis skattevæsnet kunne kontrollere det, kunne de også se alle dobbeltprofilerne.

ÅHH NEJ, så bliver alle mine 27 profiler afsløret. Ak, det går ikke!!!

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 20:52

Det er kun superbrugeres point der kan ses.
Ovre i mit pointly "Eyvind" kan ingen se hvor mange poin der er scoret.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 21:31

Har du kun en mere, emesen?? Er jeg virkelig den eneste, der har en hel stak
Og jeg er superbruger i dem alle sammen og så skiftes jeg til at give mig point!! Men det tror i måske ikk' på???
Hmmmm, så må jeg hellere finde på en bedre til BT.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-05 22:02

Du kan gøre lige som mig - to browsere kørende og sende samtidig. Se det gi'r point.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 22:02

Du kan gøre lige som mig - to browsere kørende og sende samtidig. Se det gi'r point.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 22:31

Ja, og der sidder "I to" og kan hjælpe hinanden med at svare på spørgsmål, mens den ene af jer slet ikke generer sig for at beskylde en anden profil for ikke selv at svare på sine spørgsmål

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 22:42

Næhh, sådan er vi bare. "Vi" elsker at skændes med os. Men vi er ikke to, vi er 27 - tror jeg nok!!!

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 22:44

Næhh, emesen, det er for teknisk for mig. Jeg ville lave kludder i dem begge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-05 16:31

Det gør jeg da også.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-01-05 16:37

Ja, der kan du se. Men hvis jeg har to muligheder at vælge imellem, så kan man være sikker på, at jeg vælger den forkerte. Og så er det lige meget hvad det er. SURT.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-01-05 17:15

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-05 17:22

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-01-05 19:01

Aaaaarrrgh! Jette - øv øv - nu HAVDE jeg ellers lige sat snuden op efter pointgevinsten...men selvfølgelig render emesen af med den og overfører den sikkert i smug til Eyvind.... Hrmpf!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-01-05 19:05

Ja, det er altså også synd for dig. En ting er sikkert, han DELER ikke det ene point mellem dem.

Og Per, tak fordi du købte svaret. Nu har jeg fået mit point igen

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 19:59

Jeg beholder selv det ene point - med de ekstra 10 har jeg afleveret til Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-05 19:59

Og jeg siger mange tak Emesen for de ti point.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 21:46

Nåhhh, er der gang i browserne??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-01-05 22:58

Hydr hydr hydr

Sikke da en grønthandleraffærer med masser af points under bordet *LOL* Gad vide hvornår BT dukker op i denne spalte? Njaaa...de er nok for nærige til at spendere hele 1 point på at "købe" tråden

mvh berpox

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-02-05 00:09

Ja, det var derfor, jeg satte pointene så højt. De skulle holde snuden væk.
Hilsen Jette