/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trægulv til terasse
Fra : BerndJ
Vist : 557 gange
100 point
Dato : 27-01-05 13:02

Har lige købt 18 år gammel sommerhus ved Vesterhavet. Huset har en udvendig terasse bestående af gulvbrædder / træplanker (træsort ukendt), som tilsyneladende ikke er vedligeholdte: de ser grå, kedelige og forsømte ud, men der er - endnu - ikke råd.

Hvordan får jeg dem pænt igen?? Både at det ser godt ud, men også for at beskytte mod det barske klima (blæst og saltvand). Findes der "speciel" maling og / eller grunder? Er det tilstrækkelig slidstærkt? Eller kan jeg nøjes med vand og (brun?) sæbe??

På forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-01-05 13:09

Vesterhavshuse kræver faktisk en gang maling hvert år. En meget god bekendt har et lignende hus .. men fra en gang i 1940'erne. Han givet huset en gang sort maling af Norsk fabrikat (Såvidt jeg husker: Norton .. eller noget i den retning). Det er en forholdsvis dyr maling, men træværket fremstår som næsten nyt, trods det er over 60 år.
/PG

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 27-01-05 13:12

Mon ikke det er trykimprægnerede brædder, der ikke rigtig har fået andet beskyttelse?
Gør dem rene med et eller andet trærens der er beregnet til det, og giv dem noget beskyttelse bagefter.
Enten noget træbeskyttelse der trækker ind i træet, eller også noget linolie.
Det vil være en skam at male på det, for det vil hurtigt blive slidt og grimt når I går på det.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 27-01-05 13:27

Tak for svaret dova.