/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Brint Ballon...
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 1260 gange
200 point
Dato : 26-01-05 22:01

Hej alle

Jeg vil prøve og fylde en ballon med Brint..

Ved at putte SaltSyre ned i en flaske og derefter putte noget zink eller sølvpapir derned.. Ved godt man ska passe på, så det behøver i ikke skrive om...

Det kan godt lade sig gøre ik?

Er alm. saltsyre 30-40% fint nok? Eller skal man have noget stærkere?

Hvor meget saltsyre skal man ca bruge?

MVH Simon

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-01-05 23:51

helt almindelig saltsyre fra købmanden er fint, og så noget gammelt zin tagrende el. lign. Sølvapapir dur ikke - det er aluminium. Zink eller magnesium er bedst, men magnesium er ikke så nemt at få i alm. handel. Mængden af slatsyre er selvfølgelig afhængig af koncentrationen af syre-ioner, men fyld bare flasken halvt op eller sådan noget. Det kommer sig ikke så nøje. Spænd evt. noget filtrer papir ud over flaskehalsen, så du slipper for de værste syresprøjt op i ballonen - du kan også bruge skumgummi i halsen, bare det ikke hopper op i ballonen. hvis det gør, gør det nu ikke så meget. Sørg nu for at brænde ballonen af udendørs pga. syresprøjt og dampe, og brug en kyllingepind med en papirfakkel (1-2meter) når du fyrer den af. Bug også gerne briller og gammelt tøj - hvis nu... Ellers skulle der ingen problemer være. se evt. http://www.kemishow.dk/aarhus/ under medier, dokumenter, ballon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 16:15

"Sølvpapir" = aluminiumfolie går også fint (på trods af forrige ærede indlægger), og almindelig handelskvalitet saltsyre, eventuelt spædet op med dobbelt så meget vand. Regn lidt på behovet, og hæld så den beregnede mængde vand ned i din "reaktor", dernæst syren i en tynd stråle, så langsomt, at tingene kan nå at blande sig. Til gengæld har du et helt andet problem, nemlig ballonen. Sådan en fra legetøjsbutikken kræver et ret stort lufttryk for at tage facon, og kombinationen stort tryk, uøvet operatør og aggressiv syre ser meget betænkelig ud for mig. Nej du skal have fat i nogen dragtposer! Sådan nogen, man trækker ned over bøjlen med festtøjet, når det er kommet tilbage fra renseriet. Sommetider gør renseriet det. Dem kan du købe i bedre supermarkeder og formodentlig osse tøjbutikker. Slå knude tæt for alle de huller, du ikke vil fylde brint i (eller svejs den til med et strygejern med bagepapir imellem). Så kan du fylde i det hul du levnede åbent, binde om det med elastik og lade gå til vejrs. Hvis du vil have knaldeffekt med, skal du have en smule luft med i posen, inden du fylder den med brint, ellers blir det en stor skuffelse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 16:17

Øøh forresten: De fyldte balloner har meget kort levetid. Brint har fysikkens mindste molekyler og finder derfor let og hurtigt ud selv gennem en gummiballon.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 27-01-05 16:19

Hvad skal det sige? Den kan da vel stå en dag? Eller?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 16:41

Kan din??? Nå spøg til side: En polyethylenfolie, som er PERFEKT svejst, kan formentlig godt. En gummiballon kan med sikkerhed ikke! Den tåler knapt nok busturen hjem fra det omrejsende tivoli.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 16:44

Noget andet er, at du sagtens kan tilberede dine balloner på stedet. Det tager ikke flere timer at fylde én. Men du skal selvfølgelig først hælde alufolie eller zink i syren, når du vil have brint udvikling. Hvis du tror, at du da bare kan sætte en prop i, kommer du til skade! Hvorfor tror du, der er noget der hedder trykflasker?

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 27-01-05 16:50

Okay.. Har tænkt lidt på en Skraldepose.. med en stram snor i enden... men nu må vi jo se...

Og jah, hvis jeg bar kommer prop på, sååååå skal jeg nok være en smule meget langt væk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-05 16:53

En sort skraldpose er måske for tung til jobbet. Dragt poser er af meget tynd plastfolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-05 21:48

Læg et indlæg når du har prøvet

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 30-01-05 21:52

Har prøvet... Men det blev en smule spoleret.. Troede næsten ik der sku noget sølvpapir til og så puttede jeg meget lidt i. og på med posen med en snor om sådan den var nem og lukke.. og så kom der næsten ik noget brint.. og så puttede jeg noget mere i.. og så kunne jeg ik få posen på igen.. og så var der jo stress på :P En flaske der står og "oser" og den skulle bare ud.. og så tager man fast på den, og den bliver pisse varm.. men der skete ik noget.. :)

Men skal prøve igen engang.. Hvor jeg passer lidt mere på.. UDENFOR..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-05 21:57

Ja, mange kemiske reaktioner følges af varme. Men det glæder mig, at du ikke overdriver.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 30-01-05 22:01

Overdriver??

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 05-02-05 11:58

ja, for store mængder ad gangen indtil man har en fornemmelse for effekten. Små mængder kan højst give ulykker, store mængder kan forvolde katastrofer!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-05 14:52

Sådan en dragtpose rummer vel godt 100 liter oppustet (regn selv på det!), det er ca. 10 gram brint som sammen med ca. 354 g chlor plus en god liter vand danner saltsyre. Så må du bruge ca. 120 gram aluminium. Det blir dyrt som køkkenfolie, så du må finde en anden kilde. Men sørg for at have ballonen/ballonerne parat, så der ikke fumles undervejs. Træn bevægelserne før du blander noget sammen!

Kommentar
Fra : MicHen

Dato : 07-07-05 20:20

Jeg har selv eksperimenteret med brintballoner, alm. balloner er ok. de holder ikke så lang tid, men de flyver rigelig højt.
du skal også lige tænke lidt på at brint er EKSTREMT brændfarligt. så pas på statisk elektricitet og andre antændelseskilder. Du kan hurtigt få nogle grimme forbrændinger.

Michael