/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alarm til indkørsel...?
Fra : Wollepete
Vist : 6134 gange
200 point
Dato : 26-01-05 21:55

Hej allesammen,

Vi har en stor gårdsplads og haven er på den anden side af huset... DET gør at vi sjældent kan høre om der kommer en bil ind i gårdpladsen... "ven som fjende"... ))

Kom forleden til at tænke på de gamle tankstationer som havde en klokke som ringede når en bil kørte ind i indkørslen og over et kabel som var forbundet til ringeklokken/alarmen. Har forhørt mig i diverse byggemarkeder, men er kun stødt på hovedrysten og jeg kan heller ikke finde det på nettet hos diverse El-firmaer/ Alarmfirmaer....

Er man idag gået over til lasersensorer på trådløst basis eller.....????

Venligst hjælp...sommeren og dermed havesæsonen står for døren....

mvh

Wollepete

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 22:13

Det var en gummislange med en luftkontakt i den anden ende.
Der sidder i vaskemaskiner en trykkontakt som kan tilsluttes en gummislange.
Den justeres i midten med en skrue under "plumben"
Nu kan du tilslutte et batteri med en ringeklokke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-05 22:18

lurer lige med og håber emesen kan forklare det så jeg også fatter det

Kommentar
Fra : Wollepete

Dato : 26-01-05 22:23

Hold da op... lyder enkelt...

hvilken type gummislange ???

Og den dersens luftkontakt... hmmmmm... ved den ondmelynneme ikke lige hvor den er på en vaskemaskine så det må jeg da vist lige have undersøgt...

mvh

wollepete

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-05 22:36

Problemet med det system er at gummislangen ikke må være armeret og derfor går der hurtigt hul på den og snart virker den ikke længere.
I dag bruger man fotoceller eller bevægelsesfølere som dem der bruges til at tænde lys.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 26-01-05 22:44

Den sidder som regel oppe på en vaskemaskine.
Der er nok 4-6 ledninger på og der sidder en slange på som går ned til vaskekarret.
Den fylder ca. som en hånd.
(der er 230volt inde i vaskemaskinen)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 22:50

Det har bjarneD jo ret i - men hvor tit er slangen i ation.
Det er jo også derfor man i dag bruger elektroniske sensorer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-05 22:52

Vi lavede somme tider selv nogle nye af en stump cykelslange med ventil på (min far havde servicestation).
Vi rullede og limede cykelslangen i enderne og limede en stump messing med ledning på den ene side og fik det anbragt så messingen ville røre en justerbar kontakt når der kom luft ind i slangen ved at slangen blev presset sammen (den modsatte ende skulle der være prop i). Ringeklokke med batteri hvor cykelslangekontakten erstattede ringetrykket.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-05 22:55

Hvis jeg skulle strikke det sammen i dag ville jeg bruge en sensor til at tænde lys i indkørsel mv. (de kan stilles til at virke i dagslys) og koble den til en lille strømforsyning hvor lavvoltsdelen så kunne kobles på en lydgiver

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-01-05 23:01

Begge ideer har fordele og ulemper.
Bevægelsesføleren går praktisk taget aldrig i stykker, men kan ikke indstilles til så kort tids ringning, at det er til at holde ud at høre på.
Niveaumåleren fra vaskemaskinen giver kun eet klemt med klokken, men er meget sårbar på grund af slangen, og når man lukker den ene ende af den giver den kontakt hvis solen kan nå den.
Fotocelle eller aftastere er andre muligheder, men der har jeg ingen erfaring.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 26-01-05 23:02

Vil som BjarneD foreslår bruge en sensor til at aktivere lyset i indkørslen. Du kan gøre det samme til havesiden...... Du får så en sikring på begge sider af huset der forhindre uvedkommen adgang.
Ønsker dig held og lykke med det.
joeson

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-01-05 23:08

Hmmmm----hvis du ser een af dem, de trækker over vejen for trafiktælling, er det jo også en mulighed

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-05 23:15

Intet er helt uden problemer!
Slangekontakten skal for øvrigt udstyres med en lille punktering da den ellers vil blive pustet op når det bliver varmere.
Lysføleren kan enten tilkobles en lydgiver med relæstyring eller der kan indkobles et relæ, selvfølgelig på lavspændingssiden.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 26-01-05 23:33

Man kunne vel også bare bruge fotoceller, en færdigstrikket løsning.
Her er en side med noget grej, sikkert dyre, men mange forretninger har det monteret på dørene, det er et spørgsmål hvor langt det kan række

http://lokal.arteferro.dk/files/cat_21_2.pdf

Jes

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 08:50

Gå hen i supermarket og lån to af de standere som står ved udgangen, og udstyr alle dine gæster med en "glemme at betale dims" ................så er det løst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-05 09:23

Bevægelsesfølere er klart smartest. Du fanger jo ikke fodgængere med slangen. Vi du lave slange tingen, skal du bruge en simpel pressostat. Enten fra en vaskemaskine, eller en filter eller flowvagt. Disse kan købe ved Danson Skanderborg, formedelst vistnok 210 kr + moms. OK Elektronik havde også nogle ganske billige pressostater til at ligge 75 629577 - vistnok 50 - 100 kr. Kan ikke huske det.

Bruger du bevægelsesføleren, kan du bare sætte en bipper på, der giver et enkelt bip, selvom føleren er on i flere sekunder. Ikke noget problem i det.

Hvis man ønsker det kan man også sætte et "øje" a'la butiksdøre, men det er ikke pålideligt, idet følsomheden vil svinge stygt med lyset. Ydermere tro jeg det bliver for dyrt og for meget "James Bond" at lave det sådan.

Godkendelse af svar
Fra : Wollepete

Dato : 27-01-05 09:25

Tak for svaret emesen og hurtig tilbagevenden....
Vil forsøge at finde mig en luftkontakt..og bikse lidt med en gammel slange.... går udfra at man kan anvende en gammel haveslange eller skal det være en luftslange.. ??

mvh

Wollepete

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-01-05 13:18

en servodan ringeklokke med sensor kan også bruges

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 17:17

Den må ikke være for kraftig i godset så den ikke bliver trykket sammen.
Jeg ville prøve med en haveslange.