/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
D-drev virket pludseligt ikke mere ? + 3~
Fra : Guild
Vist : 948 gange
300 point
Dato : 26-01-05 18:51

Jeg foretager jævnligt:
"Diskoprydning"
"Diskfragmentering"
Men efter den seneste er der åbentbart sket "noget".
Når jeg vil indlæse en CD kommer meldingen:
"Indsæt en disk i drev D"

Jeg har indsat forskellige, som er 100% ok.
Jeg har forsøgt at "gendanne" men får meldingen:
"Der er ikke udført nogle ændringer ..."

Nogle der har en mulig løsning ?

Der er 300 point extra til den rigtige løsning !

/PG

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 26-01-05 19:11

har du set i diskhåndteringen om du kan se dit D-drev?
hvordan er det sat op (master slave 1. 2.) ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-05 19:18

Det lyder mest som om du har sat CD'en skævt i drevet. Det kan ske engang i mellem. Men det lyder ikke som om det er det. Jamen så lyder det mest som om dit CD-drev er blevet ødelagt. Du kan teste dets virkemåde ved at bruge systemets Systemtest-program. Afhængig af hvilket system du kører på, findes det forskellige steder. Kender du dit system godt, burde du kunne finde programmet. Er det ok, kan jeg ikke svare dig - men det tvivler jeg på at det er.
Du kan så skille maskinen ad og checke alle ledninger og andre forbindelser. Det sker at connections, der ikke er samlet ordentligt fra starten, kan rokke sig lidt og efterhånden knække ét eller flere af de meget små ben. Det kan loddes og det er nok også det forretningen vil gøre. Men kender du én der har lidt forstand på PC-indre og som kan lodde, kan du spare mange penge.
Som ovenfor nævnt tror jeg ikke at svaret findes i programmer eller data (Software), men i Hardware (Fysiske ting i PC'en)

Med venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-01-05 19:19

Hejsa
1 -starter den med at spinde op (læse din cd når du putterden i?)
hvis den ikke begynder at læse din cd er dit drev - måske defekt eller mangler strøm...
2-vises dit drev i stifinder / denne computer?
(hvis det mangler her er det et instalations problem)
Det tyder på at den ikke kan læse den cd du putter i.
Prøv at læg en Lyd / misuk CD i og se om den kan læse denne.
god fornøjelse.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-01-05 19:24

Den burde skrive "Du har lige indsat en disk i drev D"
Jeg tænkte på om du evt. for nyligt har puttet f.eks. en DVD-brænder i pc-en? Eller måske bare en MP3-afspiller, kortælser, kamera eller flash-RAM eller sådan noget.

Eller hvis du har installeret f.eks. NERO eller et eller andet brænderprogram og har udvidet med et virtuelt CD/DVD-drev....

Én eller anden enhed af slagsen kunne årsag gå ind og snuppe bogstavet "D" til sit eget formål. Så bliver dit CD-drev måske "forvist" til drev "E" f.eks.
Så hvis du klikker på drev D uden at der f.eks. sidder kort i kortlæseren (men du tror at du er på cd-drevet), så vil du få den omtalte meddelelse.

Kig efter om du "pludselig" har flere drev.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-01-05 19:33

det kan også være læsehoved der skal renses

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 26-01-05 19:40

Pil siden af,demonter strøm-start op--luk ned-sæt strøm til-start op--- ok

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-01-05 19:43

.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-05 21:34

almindelig vedligeholdelse som du kører er ikke kun hvad du skriver - men i nævnte rækkefølge - diskoprydning - scandisk og diskdefragmentering - kører du xp er det en god ide også at køre "ret fejl i filsystemet automatisk"

kunne jo være det hjælper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-05 00:22

Det er sandsynligvis blot en rensning der skal til.

Vi har 2 maskiner der jævnligt har samme problem.

Begge maskiner er udstyret med 2 cd-dvd drev og det ene drev (som bliver brugt mest) kan pludselig finde på ikke længere at ville læse.

Egenskaber for drevet siger alt er OK og det andet drev læser da også cden godt nok.

En rensning løser hver gang problemet.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-01-05 01:05

Har været til bestyrelsesmøde.
Mange gode forslag !
Nu opdager jer at punktet "Scan disk" er forsvundet. Der er noget "hokus-pokus" eller hvad ?
Prøver jeres forslag i morgen formiddag .. go´nat !
/PG

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-05 09:21

scandisk forsvundet ??????????? det bør hvis du kører xp ligge sammen med de andre i denne computer - under egenskaber på for eks c og d osv !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-01-05 11:14

> benjamin
1. Nej den spinder ikke op
2. Ja drevet vises i "stifinder", og når jeg trykker på "Cd-drev (D)" popper en box op med beskeden "Indsæt disk i drev D"

> justuniverse
Nej til alle dine spørgsmål

> refi
Vil du forklare hvad du mener med "rensning". Er det noget fysisk ? (Vand og sæbe)

> miritdk
I "Systemværktøjer" findes følgende muligheder: "Diskfrag..", "Diskopryd...", "Guiden over...", "Systemgendan...", "Systemoplys..." og "Tegnoversigt"
Mener at kunne huske at "Scandisk" var i denne liste .. men er "forsvundet"

> Alle
Har XP Home, og udover den jævnlige oprydning har jeg ikke "rodet" med noget som helst. Jeg er en rimelig god bruger, men har absolut ikke forstand på teknik (skruetrækker)

/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-05 12:01

Med rensning mener jeg blot at læsehovedet i drevet er "dirty".

Jeg bruger på skift en vatpind eller en rense-cd.

Rense-cden er selvfølgelig det nemmeste, men hvis det er hårdere snavs så en vatpind med lidt sprit.

Det er ikke alle drev der er lige nemme at nå med en vatpind så det skal måske skilles ad (låget af).

Hvis drevet fysisk viser sig i stifinder og den ellers ikke viser fejl, kan det næsten kun være snavs.

Det der undrer mig er at den ikke spinder op - altså forsøger at læse cd/dvdén. Det tyder på en fysisk fejl.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-01-05 18:45

Hejsa
Så skal du prøve at fjerne låget og tage de 2 stik af der er på dit cd Drev...
Tånde maskinen og gå ind i stifinder / denne computer og se at dit drev nu er "Væk"...
Herefter slukker du igen og sætter stikne på i gen og tænder, nu skulel XP opdaget dit drev og sørge for at det virker...
Hvis det nu ikke virker tyder det meget på at det er deffekt.
Så kan du låne et drev ved en ven og sætte det på. Og se om det virker...
Husk at sætte jumperstikne identisk med den måde de sider på ved dit gamle drev Master/slave/Cabelselect...
Hvis et CD drev går i stykke skal du glemem alt om reperatin det vil ikke kunne betale sig.

Der er i række en der skriver noget me at lodde på fejl - glem alt om det da SMD komponenter idag er så små at man ikke selv lige har værktøj til at fikse det. Ikke engang de profecionelle har værktøj hjemme til det...(enkelte har dog... )
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 27-01-05 20:11

..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-05 20:19

næ - de vedligeholdelses programmer ligger faktisk også et andet sted - nemlig i denne computer - højreklik på for eks c og egenskaber - der finder du først diskoprydning - under funktioner er så "undersøg nu" (scandisk) hvoraf den ene retter filsystemet og den anden er som i gamle dage - og nedenuner finder du så diskdefragmentering

Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-01-05 17:32

OKAY

Dobbeltklik på denne computer

Højreklik på din harddisk

Vælg egenskaber

Vælg fanen funktioner

Klik på undersøg nu

Så kommer der et vindue med indstillinger for disk kontrol

Sæt et flueben

Både ved-ret fejl i systemet automatisk
Og ved-søg efter og genopret beskadiet sektorer

Så klikker du på start-så vil der komme en melding om noget med skal orden udføres ved genstart
(jeg husker ikke det helt) men her siger du bare ja,

Og bagefter genstarter du så bare computeren-og så kan du se at den går i gang med at tjekke din computer

Det kan godt tage et stykke tid

OBS

Du må ikke afbryde denne kontrol-for så starter den bare på ny næste gang du genstarter

Mvh
Brian

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 28-01-05 17:32

Min første tanke er nu også om læsehovedet (laseren) er snavset eller ridset så den ikke kan se cd'en og så spekulerer jeg på om det er en hjemmebrændt eller fabrikslavet og jeg tænker også på om det er et combidrev med brænder.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-01-05 17:33

Hejsa igen

Kom lige i tanke om dette her

Prøv at gå i start-vælg kør

Her skriver du chkdsk og klikker på ok

Så laver denne kommando også en kontrol

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 29-01-05 16:24

Jeg er af og til ude for det samme,men klikker bare på enter, og så er der ikke mere vrøvl.

Godkendelse af svar
Fra : Guild

Dato : 02-02-05 15:58

Tak for svaret BjarneD. Som du foreslog i "tillægstråden" var løsningen (desværre) genbrugspladsen.
1000 tak til jer allesammmen. Jeg har stået på hovedet i PC'en og prøvet ALLE jeres gode råd .. men det har været komplet umuligt ..
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-05 16:04

Jeg ville da også hellere kunne fortælle noget andet, men jeg har efterhånden været i samme situation nogle gange.
Held og lykke med et nyt drev Per.