/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
to bud om middlertidig lejemål ??
Fra : banzon
Vist : 488 gange
400 point
Dato : 26-01-05 17:51

Findes der en lov som beskriver hvordan det skal foregå og hvad man gør hvis to bud på en middlertidig lejlighed ligger indenfor 1 kr.

Bud 1 var på 400kr pr.mdr.
Bud 2 var på 401kr pr.mdr.

Som sagt er der lovgivning omkring hvad man så gør ?

Eller skal højeste bud pr. automatik have lejligheden (alment bolig)

P.S. der er selvfølgelig i dette tilfælde mistanke om fusk i forbindelse af budgivning

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-01-05 18:39

byd aldrig et lige beløb i sådan en situation,

per

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 26-01-05 18:51

Hej Per
Nej nu er det heller ikke mig der har budt

Men striden opstod i forbindelse med bud på en ungdomsbolig som stod tom i 5 mdr. i den afd. jeg bor i, og jeg har efterfølgende fået at vide at der skulle være skrevet noget om det i en afsigelse.

Det skulle være noget med at ved bud over 300kr, med stor lighed (indenfor 20kr) skulle lejemålet tildeles den person med det laveste bolignummer.

Men jeg tror personligt at det må dreje sig om noget som nok er vedtaget lokalt i den enkelte afd. og ikke er gældende for alle afdelinger, men spurgte så herinde for at blive klogere

Så hvis nogen ved om der er lov omkring dette så på forhånd tak...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-01-05 18:57

jeg er selv udlejer af ungdomsboliger, og mener bestemt ikke der er nogen lovgivning på netop dette område, men spørg i LLO de kan bestemt fortælle dig om der er regler på området.

per

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-01-05 20:00

Ved udbud er det altid det højeste bud som "vinder". Dette medmindre der er taget forbehold af udbyder. Hvad størrelsesforskellen er er udvedkommende. Størst er størst.

Når dette så er sagt lyder det højst besynderligt i mine ører. Det står normalt udlejer frit for at vælge lejer. Eller i almennyttige foreninger, at tildele lejemål efter reglerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-05 23:15

Nu fremgår det ikke rigtigt hvem der har udbudt lejligheden til udlejning, om det er fremleje eller om det er boligselskab der har udbudt den.

Men hvis den er udbudt til leje for højeste tilbud, må det være det der gælder.

Hvordan du så mener der er fusket med budgivningen, må du prøve at uddybe lidt nærmere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-02-05 18:22

Det lyder på enhver måde uetisk at udbyde et lejemål til højeste budgiver. Det kan man ikke, og hvis maN gør det alligevel, handler man i bedste fald stærkt kritisabelt og uetisk, i værste fald ulovligt - måske strafbart. "Overbuddet", - altså det beløb, budgiver nr. 2 byder over nr. 1 - kan jo meget let få karakter af ulovlig dusør, og hvis det har dusørpræg, er det et spørgsmål om vi er inde på det strafbare område. Jeg syes bestemt, at du skal tale med LLO, men vær opmærksom på, at de kun vil tale med dig, hvis du er medlem. (Det er der mange, der bliver stødt over, men jeg synes, at det for mange lejere kan være en rigtig god idé at være medlem af LLO og få den støtte og viden, som de råder over.)

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 400 point
Dato : 02-02-05 18:22

Det lyder på enhver måde uetisk at udbyde et lejemål til højeste budgiver. Det kan man ikke, og hvis maN gør det alligevel, handler man i bedste fald stærkt kritisabelt og uetisk, i værste fald ulovligt - måske strafbart. "Overbuddet", - altså det beløb, budgiver nr. 2 byder over nr. 1 - kan jo meget let få karakter af ulovlig dusør, og hvis det har dusørpræg, er det et spørgsmål om vi er inde på det strafbare område. Jeg syes bestemt, at du skal tale med LLO, men vær opmærksom på, at de kun vil tale med dig, hvis du er medlem. (Det er der mange, der bliver stødt over, men jeg synes, at det for mange lejere kan være en rigtig god idé at være medlem af LLO og få den støtte og viden, som de råder over.)

Godkendelse af svar
Fra : banzon

Dato : 05-01-06 19:13

Tak for svaret Oldboston.

Iøvrigt havde jeg glemt alt om dette indlæg, men for lige at runde af var det en ungdomsbolig, som skulle udlejes i et middlertidligt lejemål, og som formanden´s søn så vandt budrunden på.

Buddene skulle afleveres til varmemesteren, som så åbnede dem alene da han var mødt på jobbet, og det skal lige nævnes at formand og varmemester kommer sammen privat

Det var så kritisabelt at jeg ikke kunne lade være at reagere på det.
Sad selv som næstformand i boligforeningen, mente at budrunden skulle gå om, men det ville de andre ikke være med til, derfor henvendte jeg mig til boligforeningen og fortalte direktøren hvad der var foregået og så blev der valg