/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
SCSI harddiske.
Fra : cccf
Vist : 390 gange
50 point
Dato : 26-01-05 17:44

Kan jeg umidelbart købe en scsi harddisk og skifte den ud med min ide harddisk , passer den , og er det de samme kabler der bruges ? den skulle være hurtigere og gøre min videoredigering hurtigere er det rigtigt.?.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 17:47

SCSI har et andet fladkabel og en anden port at køre på.
Så det kan du ikke.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-01-05 17:54

Det var ærgeligt.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-01-05 17:55

Men hvis jeg nu købte et kabel der passede hvad så

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 26-01-05 17:57

det kommer an på dit bundkort, check om det understøtter SCSI

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-01-05 17:59

ok
det hedder KT600-AL

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 26-01-05 18:04

hej igen som jeg ser det kan du ikke, da den ikke understøtter SCSI, et godt sted at se på er
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98345
her kan du også finde meget andet.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-01-05 18:05

Men jeg tror ikke at det gør det.
der findes kun kabelstik der hedder ide-p ide-s og så et der hedder fdd. de er på 34 pind.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 26-01-05 18:05

Hej CCCF

Understøtter kun IDE - se linket: http://hardware.gamespot.com/DFI-KT600-AL-3046-S-35-35

Du skal købe en SCSI controller, så er du kørende med SCSI diske, men de skal lemme ca. 150% mere for SCSI diske i forhold til SATA/IDE, så rent økonomisk er det en ret dårlig forretning - men hvis du er ligeglad med penge og vil have noget der sparker øv så er SCSI vejen frem.

Især de nye 15.000 rpm. 148GB med 32MB buffer er vanvittig hurtige - men de koster også 2.895,- + mormor.

Lars

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-01-05 18:35

Så er spørgsmålet om min videoredigering bliver meget hurtigere hvis jeg køber et nyt bundkort og sætter en SCSI disk i ? det siges at til videoredigering er det ikke så meget CPU kraft men harddisk hurtighed der er brug for, er der nogen der kan bekræfte det ?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 26-01-05 18:49

Jeg kører videoredigere (Rendering) på en Intel P-IV 3,4 Ghz. - extreme udgave med 2 MB cache, 2 GB DDR 533 RAM, Intel Motherboard med 1066 Mhz. FSB, 2 x 300GB SATA diske i RAID, og den sparker da når den skal rederere.

Min gamle med RAMBUS og en 2,6 Ghz. er 25% længere tid om renderingen end den nye, så det betyder noget med processoren - mere end hardiskene, da begge systemer er 7.200 rpm. diske - dog er den ene EIDE og den anden SATA, men alligevel.

Min Workstation med Dual XEON 3,0 Ghz. og 8 GB DDR ECC RAM og 4 x 148GB Hot-Plug SCSI 15.000 rpm. og 32MB Cache opsat i RAID 5 (3 med spare) på en IRC SCSI controller med 256 MB Cache. diske er stadig hurtigere, men den koster sådan ca. 3 gange så meget som min nye maskine, og har kun 50% af hardiskpladsen. Så jeg ved godt hvad jeg ville vælge som privat person.

Lars

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 19:21

larsfrohn - lidt rigelig Ram er også godt til rendering.
Det er jo ikke så meget transporten frem og tilbage til HD men selve behandlingen der bruger kraft.
cccf - der er jo også SATA som dit motherboard kan køre med, endda i raid.
En af mine venner arbejder i 3DMAX (hvor der renderes meget) og han har 1,5 GB ram men fylder nok 500 mb mere på.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 00:29

emesen
Jeg kan godt se at der sidder to sokler på bundkortet hvor der står SATA på.
men hvad er raid, ? og kan jeg montere sata disken som slave til en almindelig maxtor hd.? og så videoredigere på den.
Jeg har nu amd atlon 1600+ 1,40ghz og 768mb ram.
Hvis jeg nu sætter en hurtigere cpu i ,jeg mener mit bundkort godt kan tage en 2400+
samt 1,5 gb ram kunne jeg jo prøve med min maxtor først. Ville du ikke mene det.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-05 09:07

SATA HD til SATA stik
Der skal sidde mindst to HD for at køre Raid syastem.
der kan kun sidde een SATA HD på hvert stik
Jeg har selv et DFI bundkort (lidt anden type) og der følger ikke SATA ledninger med.
Jeg bruger ikke SATA HD.............de er for dyre til mig.
En alm. HD med 8 mb cash og de ram du har burde kunne gøre det.
Videoredigering er en lidt langsom afare
>>>>
Hvis jeg nu sætter en hurtigere cpu i ,jeg mener mit bundkort godt kan tage en 2400+
samt 1,5 gb ram kunne jeg jo prøve med min maxtor først. Ville du ikke mene det.?
>>>>
Dette ville måske hjælpe.
Dit DVD drev/brænder skal ikke sidde på samme kabel som den HD der skal lagre dine video film
To enhedder på samme kabel vil "skiftes" til at sende/modtage

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 09:40

Jeg prøver og tage ned til min pc butik og tale med dem.
I hører fra mig.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 12:26

Nu har jeg fået sat 1gb DDR pc200 + amd xp 3000+ sempron i min pc.
Men de siger at jeg nu skal havde opdateret min bios hvordan gør man det. ??

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 12:43

Gå ind på mit link, og der vælg fanebladet - opdates.

Hvis det ikke virker så:
http://www.dfi.com.tw/Support/Download/bios_download_us.jspPRODUCT_ID=2520&CATEGORY_TYPE=MB&STATUS_FLAG=A&SITE=UK

Der kan du downloade sidste nye BIOS version. Når du alligevel er der, så tag alle de andre også.

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 12:46

Jeg mente selvfølgelig de andre drivere i nyere udgaver til andre HW stumper som er på dit Motherboard. Du skal ikke downloade flere BIOS opdateringer

BIOS opdt. gør at dit Board understøtter de nyeste AMD processorer med clock speed (overclocking etc)

Lars

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 12:59

jeg har fundet en fil som hedder 6kvd716.exe er det den ??
Skal jeg så downloade den på en diskette. og starte pc op med den i drevet ?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 13:39

På DFI's hjemmeside er den øverste BIOS fil: KT600AL0716.ZIP

Den indeholder Award Falsh samt 6KVD716.BIN samt en readme txt fil. Det er den fil som du skal have fat i.

Hvis linket til DFI ikke virker, så tast: www.dfi.com.tw, og i højre hjørne vipper du knappen ned og kører ned indtil du finder dit board = KT600, derefter trykker du GO, og derefter klikker du på den blå skrift KT600AL, og så kan du downloaded BIOS eller Drivere generelt.

Når du starter Award flash kan du gøre det mens windows køre, du indlæser så filen = 6KVD716.BIN, og så spørger den dig om at gemme de gamle indstillinger - kald dem gamle.bin, og så flashes din BIOS, og du skal så genstarte, hvorefter XP vil sige der er fundet ny HW, og så virker alt som det skal.

Lars

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 13:47

Jeg prøver

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 14:00

Gennemlæste lige siden, og det ser ud til at fil nr. 2 fra oven i BIOS opdt. er med flere AMD cpu'er understøttelse, idet filen er større.

Tag den i stedet for den første.

Lars

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 14:11

Ja men når jeg henter filen beder den mig om at gemme den på mit diskettedrev.
det har jeg så gjort så pakker jeg filen ud og der fremkommer 3 filer hvoraf den ene er award falsh men når jeg prikker på den fil som du siger jeg skal vil den ikke åbne, der kommer en lyn hurtig lillem sort skærm og det var det :?

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 14:16

jamen jeg tror det er den samme fil den ene er bare en exe.fil hvorimod de to andre er zip filer

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 14:24

Du lægger ZIP filen ned på din harddisk, derefter siger du: start - kør - cmd for at få en DOS bok under windows XP. Derefter skriver du AWARD i den boks, og derefter plejer man at blive guided igennem.

Eneste krav er at Award + BIN filen skal ligge samme sted, ellers går der ged i den.

Den exe fil du har er er muligvis en ægte windows fil, men den har jeg ikke erfaring med, så der kan jeg ikke hjælpe

Lars

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-01-05 15:34

Jeg har AWDFLASH og bin fil liggende på samme drev.
Jeg er i dos og skriver AWDFLASH.EXE og der kommer så en lille rude op hvor der står
for KT600-8237-6a6lyd4fc-00 date: 01/14/2004
nedenunder står der:
file name to program: _______________________
dette er et hvidt felt men jeg kan ikke skrive i det.???? så jeg kan ikke komme videre.
Jeg ville gerne lave en printscreen så du kunne se billedet.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 16:34

OK - fejl

Prøv med din exe fil i stedet for - den laver det samme har jeg fundet ud af i mellemtiden

Lars

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-01-05 11:18

Jeg tør ikke at hente den hjem da der på exe. filen står noget om (DIAMOND FLASH IMAGE) men det betyder moske ikke noget ?

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 50 point
Dato : 28-01-05 13:23

Jeg skal have fat i et DFI PC førend jeg kan starte flash programmet op - så du må have tålmod et par dage, før kan jeg ikke vejlede dig.

Prøv evt. via AV Distribution som leverer DFI på det danske marked at få tilsendt en ny flash.

Lars

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-01-05 14:09

ok

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 29-01-05 15:19

Tak for svaret larsfrohn.