/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån til andelsbolig
Fra : Atifalt
Vist : 277 gange
200 point
Dato : 26-01-05 17:31

Hej! Jeg har ikke så meget styr over disse ting og ville derføre høre om nogen kunne hjælpe!
Jeg har været ledig i 6mdr, og er lige kommet i arbejde (fuldtids - ca. 100krtime).

Jeg ønsker at købe en andelsbolig der først bliver bygget i sommeren 2006. Og boligydbyderene kræver at man stiller en bankgaranti.

Jeg har de første penge de skal have, (ca. 20.000kr), og derefter har jeg ca. 35% af hele det beløb jeg skal låne.
Dvs. den koster 400.000kr, jeg har 150.000 af dem, og 250.000 skal jeg låne.

Derudover har jeg et forbrugslån på ca. 50.000 kr jeg betaler af hver mdr..

Jeg skal betale ca. 7500 i afgift hver mdr, og har tænkt mig at have 2 lejer boende som hver betaler 2500-3000 for et pænt nyt værelse hver.. (Det er nogen jeg kan skrive kontrakt med idag hvis det er)

Dvs. så skal jeg betale 2500 i afgift, plus lånebeløbet af hver mdr.

Jeg ville høre om der er nogen herinde der kan rådgive mig om dette kan lade sig gøre, for jeg har en sum penge, og har et fast arbejde (stiger med tiden og timerne).. Og evt. om det er realistisk beløb jeg kan låne med den økonomi, og evt. om hvilken lån der vil passe ind bedst..

jeg har et møde emd min bankrådgiver i næste uge, og har skrevet det hele her ind, da jeg mener at det er godt at få forskellige synsvinkler på tingene..

Håber på at høre fra den rette, med det rigtige svar..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-05 17:47

Nu skal du i hvert fald have med i dine beregninger, at lejeindtægten er skattepligtig.
Du må kun skattefrit udleje et værelse for 2000 pr måned inklusiv forbrug ( det hedder grundfradrag ved udlejning af en del af boligen), resten er almindelig indtægt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-05 17:54

Nu ved jeg ikke.
Den afgift du taler om på 7500, er det noget du skal betale foruden afdrag på et evt. lån?
For hvis det er det, bliver der da ikke noget tilbage af din løn efter skat.
Og du har jo også andre udgifter, mad forsikringer o.s.v

Kommentar
Fra : Atifalt

Dato : 26-01-05 19:03

Til dit første svar:
Det bliver også inkl. forbrug, dvs. skattefrit.

Til den andet:
Det er ikke det område du skal lægge vægt på, for jeg regner med ca. 250 i timen efter 3.mdr.
Så ja, det er det man betaler hver mdr, foruden afdrag..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-01-05 19:59

Ja, men to værelser a 2500-3000 giver jo 5-6000, og ud af det beløb er kun de 2000 skattefrie.