/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad skal jeg lave :O?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 369 gange
50 point
Dato : 26-01-05 17:13

Hej..

Imorgen skal jeg lave mad.. og jeg ved bare ik hvad jeg ska finde på :S

Er der ik nogle der har en god ide til en opskrift? Evt. link
Gerne noget stærkt :P
Og gerne noget med Oksekød...

MVH Simon

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 17:16

Jeg ved ikke så meget om at lave mad - men boller i karry kan da godt kradse lidt.
Uhhhmmm.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-01-05 17:18
Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 26-01-05 17:25

Okay :P

Men ville jo også gerne have en opskrift eller to.. )

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 26-01-05 17:27

her er noget, hvis du er til kinesisk:
Kyllinggryde sød-sur

Ingredienser:

500   g   kyllingfilet
100   g   bacon
1   stor   rød løg
1   styk   ”enfed” hvidløg
500   g   grøn wok grøntsager
5   dl   hønsekødsboullion
1   spsk   lys soyasauce
1   spsk   TeriYaki sauce
1   glas   kinesiske svampe
2   spsk   valnøddeolie
      Læsø-salt
      hvid peber
      honning (eller sukker)
      riseddike
      ris- eller majsmel

til marinaden:
1   stor   salatløg
2   fed   hvidløg
1   dl   olie (raps)
½   dl   hvid balsamiko eddike
½   dl   riseddike
1   tsk   knust chilli
1   kop   karriblade
3   spsk   sukker

tilberedning:
Kyllingfilet og bacon skæres i strimler (så de kan spises med spisepinde), salatløg skæres i ring, hvidløg skæres i skiver. Olien, eddike, krydderier og sukker blandes sammen med løg og hvidløg. Kylling og bacon blandes i marinaden. Stilles i køleskab flere timer (helst natten over).
1 spsk valnøddeolie varmes i en wok, kyllingekødet tages ud af marinaden (uden løg og karribladene) og brunes i den varme olie, tages op igen og lægges på et styk køkkenrulle til afdråbning. 1 spsk valnøddeolie varmes op i og løg samt enfeds hvidløg brunes gylden. Tilføj de optagede marinerede løg fra marinaden. Tilsæt wokgrøntsagerne og svampene. Rist dem let sammen led løgene. Tilføj hønsekødsboullion og kog det hele op. Smag til med lys soyasauce, TeriYaki saucen, Læsøsalt, hvid peber, honning og riseddike. Retten koges små 15 minutter og jævnes til sidst med lidt ris- eller majsmel.
Dertil serveres basmatiris og lun riswin (sake)

hilsen
Ulrich

Kommentar
Fra : shopasia

Dato : 26-01-05 17:27

Hej

Har du lyst til Asiatisk mad kan du måske få en ide her: http://www.shopasia.dk/opskrifter/2001/index.htm

Hilsen

ShopAsia

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 26-01-05 17:28

KEnder godt Chili Con Carne :P

Det er sQ MUMS JAAH :=)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-01-05 17:47

hej
prøv her
http://www.webopskrifter.dk/
mvh
ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-05 17:58

kattefar for hulen da - det skal jo være med oksekød

emesen - boller i karry plejer ikke at være med oksekød - men mums hvor er det længe siden man har fået der her i huset

sorry the_evil_bong men jeg er temmelig ide forladt ...... men meget nysgerrig

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 26-01-05 18:38

vores absoluttte favorit er osso-buco, god kraftig "mandemad" (elsket af kvinder). opskriften findes i rigtig mange udgaver og priser. prøv f.eks. maduniverset. den bliver i øvrigt nu mest fremstillet af skank - snak med slagteren - og ikke haler.
mums.

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 26-01-05 18:49

@miritdk
han skriver bare, det må gerne være med oksekød, det var ikke et krav. Godt hvis man kunne læse dansk
men det er intet i vejen med, at udskifte kylling med oksefilet, smager lige så godt.
Ulrich

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-05 18:51

sorry kattefar - miauwwwwwwwwwww

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-01-05 18:52

HIHI

vi fik det her den anden dag,DET var specielt...ikke sådan ulækkert eller noget,klart værd at prøve,måske kræse lidt mere for farsen,da den er meget løs,og lidt øhh ufrikkadelle agtig -lidt til at holde sammen på farsen,og måske lidt løg og et æg,,men sovsen var lige i øjet...

http://www.sol.dk/madogvin/samlingen/o0030017.html

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-05 19:27

Citat
emesen - boller i karry plejer ikke at være med oksekød

Øh - det kunne jeg da ikke vide - jeg er kun god til at spise maden.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-01-05 20:05

En rigtig god, lækker og meget nem ret:

Tag en kylling og skær den midt over.
Drys den med rigeligt(!) salt og peber på alle sider (også indvendig) og put det i et fad og ind i ovnen. (Ca. 200 grader i 3 kvarter til en time)
Et løg hakkes
Friske chamignon skæres i skiver
Løget svitches (eller hvordan man nu staver til det) med salt, peber og lidt (kun) karry
Champignon hældes i, (det sidste minuts tid).
2-3 dl hvidvin hældes i, og det står så og simrer på ubestemt tid.

Når kyllingen er ved at være færdig tilsættes evt. lidt vand i gryden (og man kan hælde noget af stegeskyen fra kyllingen med) og lidt bouillon.
Det jævnes og smages til.

Der kan suppleres med lidt salat og evt. hvisdløgsflutes.

Det slår aldrig fejl.

Og hvis det absolout skal være kan man vel halvere en ko på samme måde....

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-01-05 20:11

hej
hvad en overaskelse til dine kære
find grillen frem
det gjorde vores nabo i julen
det var en overraskelse
mvh
ole

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-01-05 20:14
Kommentar
Fra : smor20

Dato : 26-01-05 21:33

hmm hva med hakkebøffer

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 26-01-05 21:37

Jaah.. Det lyder sQ godt altsammen

Men tror jeg har fundet noget at lave: http://madweb.kvik.dk/visopskrift.asp?id=3834

Napalmgryde..

Men de næste gange, har jeg jo en masse forslag her.. Taark..

MVH Simon

P.s. Hvis der er flere der har noget, så bar skriv =)