/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Copyright på Mobil Gejl?
Fra : Douink
Vist : 342 gange
10 point
Dato : 26-01-05 06:57

Hejsa er der nogle der ved om der er eller kan forkomme copyright på Ringetoner og Skærmbilleder til mobilen?
Så en amrikansk side der gratis delte ringetoner og media ud. Er det lovlet at gøre?
Hvis der er copyright på billeder og ringetoner skal det så ikke stå i filen eller hvad? (Hvis hvor finder man det så på billeder?)
Mange folk laver også selv telefon gejl og billeder.
Vil til at dele alle mine billeder og ringetoner ud. derfor jeg lige spørger!

//Douink

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-05 09:30

hvis de billeder og ringetoner du selv vil dele ud af er noget du selv har lavet fra grunden kan du gøre det som du lyster - det ville måske være smart at sørge for at du kan dokumentere for dig - for eks. at have de oprindelige billeder og ringetoner liggende hos dig selv i original udgave.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-01-05 10:14

Der er ikke noget, der hedder "copyright" i dansk ret/lovgivning, men derimod er alle "værker" beskyttet af lov om ophavsret.

Alt dette kan du læse meget mere om her:
http://www.kum.dk/sw5905.asp
eller
www.retsinfo.dk søg på: "Bekendtgørelse af lov om ophavsret"

- og som miritdk skriver, så hold styr på dit originalmateriale i tilfælde af tvister senere hen.

Har DU ophavsretten, kan du sagtens tillade, at man eksempelvis downloader billeder/musik fra din hjemmeside, men samtidigt også f.eks. stille forbehold om, at man ikke uden dit samtykke må viderebringe det til tredjemand.

mvh berpox