/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Stemplede taglægter
Fra : jmjh
Vist : 1702 gange
120 point
Dato : 23-06-01 10:11

Hvorfor er taglægter stemplet med T1.

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 120 point
Dato : 23-06-01 16:46

hej

fra denne side:
http://www.hl-gruppen.dk/holten/produkt/index.html

Nye regler for taglægter

For at fastholde kvaliteten og dermed sikkerheden i forbindelse med anvendelse af taglægter i dansk byggeri, har nedenstående brancheorganisationer, med virkning fra 1. oktober 1999, indgået følgende aftale om sortering, mærkning og kontrol af taglægter.
Leverancer af taglægter skal senest med virkning fra 1. januar 2000 opfylde følgende krav, forpligtelser og definitioner:

Styrkesortering: Taglægter skal styrkesorteres til sorteringsklasse T1 iht. DS 483: 1999, henholdsvis INSTA 142 i norsk, svensk eller finsk udgave, og med dimensioner efter aftale, se TOP byggeblad BB38: Lægter og brædder.

Fugtighed: Lægter må ikke være angrebet af mug og skimmel

Mærkning: Hver taglægte skal mindst ét sted være mærket med T1 samt producentens navn (evt. i forkortet form). Maskinsorterede lægter skal herudover være mærket med et M. Øvrige krav til mærkning jfr. den eksterne kontrolordnings bestemmelser.

Kvalitetskontrol: Styrkesortering og mærkning af taglægter til sorteringsklasse T1 skal ske under intern kontrol. Herudover skal den interne kontrol være underlagt ekstern kontrol af T-virkeordningen i et af de nordiske lande.

Modtagekontrol: Som led i den normale modtagekontrol skal taglægter straks ved modtagelse kontrolleres for:

Mærkning iht. Brancheaftalen af 1. oktober 1999.
Synlige transportskader.
Åbenlyse fejl og mangler.
Konstateres der fejl og mangler ved modtagekontrollen, bør der straks reklameres.

Brancheaftalen betyder at såvel danske som udenlandske producenter af taglægter skal overholde ovenstående krav til kvalitet, kontrol, mærkning og definition som ovenfor specificeret.

Nærværende brancheaftale afløser brancheaftalen af 1. maj 1996. Dette indebærer, at DK18-taglægter kan anvendes indtil 31. december 1999.

Brancheaftalens parter holdes løbende orienteret, skriftligt eller ved indkaldelse til møde på foranledning af Træbranchens Oplysningsråd for at sikre en konstant opfølgning af aftalens efterlevelse i praksis.

hjr