/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
skilsmissesæreje
Fra : lbash
Vist : 1035 gange
50 point
Dato : 25-01-05 14:12

Hvis min ægtefælle tildeles en arv med klasul om skilsmissesæreje og vi i fællesskab bruger hele arven, f.eks. ved at vi rejser den op og det så senere viser sig, at vi må skilles. Hvordan er jeg så stillet, får jeg f.eks. halvdelen af husets værdi, eller skal værdien af arven tildeles min mand først, således at jeg bliver dårligere stillet end jeg var før arven?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-01-05 14:21

Hvis I benytter en arv, der er skilsmissesæreje, til at rejse for, således at der ikke er noget formuegode, som træder i stedet for arven, så er arven og dermed skilsmissesærejet forsvundet. Køber i derimod f.eks. et hus for arven, vil huset være skilsmissesæreje.

Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers må du brokke dig

Kommentar
Fra : lbash

Dato : 25-01-05 14:54

Der er allerede et fælles hus, som ikke er anskaffet i forbindelse med arven. Vil der i husets værdi eller evt. andre værdier ved evt. bodeling skulle tages højde for arven?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-01-05 15:00

Nej, ikke hvis arven ikke er blevet brugt på huset (f.eks. til afbetaling af gæld). Hvis arven er brugt på forbrug (rejser eller kaviar og dyr rødvin til alle måltider), så forsvinder særejet sammen med arven.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 60 point
Dato : 25-01-05 15:14

Særejet skal som RyeJensen siger, holdes særskilt fra den fælles formue/økonomi.
Dette kan fx. ske ved, at den står på særskilt bankkonto, der købes værdipapirer, ejendom eller lignende, og der ikke anvendes fælles midler hertil.

Hvis særejet og fællesejet blandes sammen, således at det ikke er muligt at identificere særejet, vil det hele være fælleseje. Der skal i dette tilfælde ikke korrigeres for særejet i forbindelse med en skilsmisse, heller ikke selv om særejet er gået til fx. at sætte nye vinduer i huset.

Godkendelse af svar
Fra : lbash

Dato : 25-01-05 16:02

Tak for svaret Paulus1.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 25-01-05 18:20

genialt forum - så ulejliger en sig med at komme med to flotte korrekte svar og så kommer den der en ny ind og oversætter til et sprog som spørgeren forstår, og så får vedkommende point - det er sgu da en latterlig måde at honorere på. lbash du er måske selv Paulus1 også så du får egne point.

Du brude give Ryejensen point.

Kommentar
Fra : lbash

Dato : 26-01-05 08:20

Jeg giver gerne begge point. Har jeg mulighed for det?
Jeg ved ikke rigtig hvem der er latterlig, hvis man går så meget op i nogle point, at man beskylder andre for at snyde! Den ide havde jeg aldrig selv fået, men tak for den!