/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Falafel ???
Fra : netper
Vist : 1706 gange
100 point
Dato : 25-08-02 17:21

Hvad er Falafel ??

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 25-08-02 17:25

hvorfor bruger du ikke internet til at finde sådan noget ???

men okey da så kig her http://kogebog.readyweb.dk/andre_lande/mellemoesten/Falafel.html

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-08-02 17:33

Har stødt på Falafel og viste ikke rigtig hvad det var, kunne godt finde opskrifter på Falafel men ingen forklaring på hvad det er og hvordan det lige bruges

Per

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 110 point
Dato : 25-08-02 17:40

Hej Per,

falafel er en slags grønssagsfrikadeller...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 16:28

Netper skrev:

> Hvad er Falafel ?

Små friturestegte kikærtefrikadeller.

> ?dfadb0f@dspool01.news.tele.dk>es(%d, '%s')

Kandu sucks.

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 25-08-02 18:27

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 17:13

.... og de smager himmelsk med en dressing rørt af tahin, hvidløg, citron og
lidt vand.... yum yum!
En god opskrift findes på Mortens Opskrifter.
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 18:12

Gitte J. Lock <gjl@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d690215$0$675$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> ... og de smager himmelsk med en dressing rørt af tahin, hvidløg, citron
og
> lidt vand.... yum yum!
> En god opskrift findes på Mortens Opskrifter.
> -Gitte

De er skønne!!! Helt enig, men jeg kan ikke finde ud af at lave dem. De
flyder ud og er ikke til at spise.
Heldigvis kender jeg et lille sted, hvor jeg kan få et stort fladt brød, med
salat, tomater, dressing og falafel, der bliver rullet sammen til en
pandekage. Og så koster de kun 10 kr! Mums hvor er de gode!!!
MVH Rikke
--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,
læse om hjemmefødsler og meget
mere på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 20:21

> Heldigvis kender jeg et lille sted, hvor jeg kan få et stort fladt brød,
med
> salat, tomater, dressing og falafel, der bliver rullet sammen til en
> pandekage. Og så koster de kun 10 kr! Mums hvor er de gode!!!

Hov hov! Den slags siger man ikke uden at fortælle hvor :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 20:53

Herold <jacob@boomtown.net.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d692e36$0$161$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Heldigvis kender jeg et lille sted, hvor jeg kan få et stort fladt brød,
> med
> > salat, tomater, dressing og falafel, der bliver rullet sammen til en
> > pandekage. Og så koster de kun 10 kr! Mums hvor er de gode!!!
>
> Hov hov! Den slags siger man ikke uden at fortælle hvor :)
>
> Hej
Du har ret!
Butikken ligger på Istedgade i Kbh. Jeg har ikke gadenr. men det er mellem
Oehlenschlægergade og Saxogade på samme side som Yvonnes Video. Man skal et
par trin ned.
Jeg ved godt, det er en lidt "inside" beskrivelse, men jeg kan ikke rigtig
komme det nærmere. Kender man lidt til Vesterbro, er det meget nemt at
finde.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,
læse om hjemmefødsler og meget
mere på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 22:38

> De er skønne!!! Helt enig, men jeg kan ikke finde ud af at lave dem. De
> flyder ud og er ikke til at spise.
I mit lokale Aldi marked kan man købe en kasse med frossne farlaffeler, og
de er enda økologiske
kan ikke helt huske hvor mange der er i kassen, men mon ikke det er 12.
Hvor om alting er, så skal de enten på panden, i frituren eller i ovnen, alt
efter smag og behag.
Personligt sværger jeg til ovnen, fordi man så sparer stege fedtet væk, men
det er jo et skøn.
pakken koster ca 13 kr, så det er jo ikke dyrt, og der er da til nogle
pitabrød .

Jeg tror bestemt at jeres lokale aldi markeder også har dem, så slipper i
for alt besværet med at lave dem.

hilsen
maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 07:13

"Maria Pedersen" <mariaped@worldonline.dk> wrote in <snip>
> I mit lokale Aldi marked kan man købe en kasse med frossne farlaffeler, og
> de er enda økologiske
> kan ikke helt huske hvor mange der er i kassen, men mon ikke det er 12.
> Hvor om alting er, så skal de enten på panden, i frituren eller i ovnen,
alt
> efter smag og behag.
> Personligt sværger jeg til ovnen, fordi man så sparer stege fedtet væk,
men
> det er jo et skøn.
> pakken koster ca 13 kr, så det er jo ikke dyrt, og der er da til nogle
> pitabrød .
>
> Jeg tror bestemt at jeres lokale aldi markeder også har dem, så slipper i
> for alt besværet med at lave dem.
>
> hilsen
> maria
>

Jeg køber også falaflerne færdige. Jeg køber dem frosne falafler fra Nutana
(vist også økologiske?) i Liva (en butik vi har i Kolding, som er
usædvanligt veludstyret... set med mine øjne: Nutana falafler, Nutana
burger, Nutana, selleribøf, Nutana på dåse, tofu-is...)... Mon ikke det også
er Nutana, dem du køber?
Men ellers er det da sjovt - en sjælden gang, når man har tid - at lave dem
selv Dog er det kun lykkedes for mig, når jeg har brugt frituren... på
panden bliver de altid til mos for mig.
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 07:15

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
<snip> De er skønne!!! Helt enig, men jeg kan ikke finde ud af at lave dem.
De
> flyder ud og er ikke til at spise.
> Heldigvis kender jeg et lille sted, hvor jeg kan få et stort fladt brød,
med
> salat, tomater, dressing og falafel, der bliver rullet sammen til en
> pandekage. Og så koster de kun 10 kr! Mums hvor er de gode!!!
> MVH Rikke
>
I Aalborg kan man også købe falafel-pita for en 10-15 kr. Jeg har ikke smagt
den (har dog fået den anbefalet), men det er i en butik, der vist nok hed
Ali Baba (?) og den ligger på Danmarksgade.
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 11:13

Gitte J. Lock <gjl@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d69c76b$0$235$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> "Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
> <snip> De er skønne!!! Helt enig, men jeg kan ikke finde ud af at lave
dem.
> >
> I Aalborg kan man også købe falafel-pita for en 10-15 kr. Jeg har ikke
smagt
> den (har dog fået den anbefalet), men det er i en butik, der vist nok hed
> Ali Baba (?) og den ligger på Danmarksgade.
> -Gitte
>
> Hej Gitte
Disse er bare ikke i pitabrød men sådan et stort fladbrød på størrelse med
en tallerken. Aner ikke hvad de hedder, men de er sådan lidt seje i det og
det ligner de er bagt på en pande, sten eller lign.
Det kan da være det er pga. stegepanden jeg ikke har kunnet lave dem. Jeg
har ikke nogen frituregryde.
Første gang jeg smagte dem var i øvrigt helt tilbage i 1984 ude på
Christiania på en skoleudflugt. Hvordan jeg fik dem serveret husker jeg
ikke, men en omgang kostede i hvert fald 15 kr. - ligesom idag!
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,
læse om hjemmefødsler og meget
mere på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 11:35

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
news:_8na9.38$nT1.947@news.get2net.dk...
> > Hej Gitte
> Disse er bare ikke i pitabrød men sådan et stort fladbrød på størrelse med
> en tallerken. Aner ikke hvad de hedder, men de er sådan lidt seje i det og
> det ligner de er bagt på en pande, sten eller lign.
> Det kan da være det er pga. stegepanden jeg ikke har kunnet lave dem. Jeg
> har ikke nogen frituregryde.
> Første gang jeg smagte dem var i øvrigt helt tilbage i 1984 ude på
> Christiania på en skoleudflugt. Hvordan jeg fik dem serveret husker jeg
> ikke, men en omgang kostede i hvert fald 15 kr. - ligesom idag!
> MVH Rikke
>

Det lyder ellers lækkert... er der så bare falafler ovenpå brødet sammen med
alt det andet - sådan lidt pizza-agtigt?
Så vidt jeg kan forstå på mine kogebøger, så kan man faktisk friturestege i
en wok ellr lignende ... i alt fald prøvede jeg at lave kirsten Skaarups
mini-forårsruller for nylig, og jf opskriften skulle de hvis ellers jeg
husker rigtigt) frituresteget i wokken (jeg har en frituregryde, så den
brugte jeg).
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 12:04

Gitte J. Lock <gjl@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6a044b$0$676$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
> news:_8na9.38$nT1.947@news.get2net.dk...
> >
>
> Det lyder ellers lækkert... er der så bare falafler ovenpå brødet sammen
med
> alt det andet - sådan lidt pizza-agtigt?
> Så vidt jeg kan forstå på mine kogebøger, så kan man faktisk friturestege
i
> en wok ellr lignende ... i alt fald prøvede jeg at lave kirsten Skaarups
> mini-forårsruller for nylig, og jf opskriften skulle de hvis ellers jeg
> husker rigtigt) frituresteget i wokken (jeg har en frituregryde, så den
> brugte jeg).
> -Gitte
>
>Ja, du ved som en pandekage. Først lægger de nogle strimler iceberg, så
tomater, hvidløgsdressing og tilsidst 3-4 falafler. Så bliver den rullet
stramt sammen og puttet i papir ligesom en knallert til nytårsaften.
Indpakningen er lavet således, at man kan hive den korte papirende af og
frokosten er lige til at spise.
Jeg har ikke set falafler serveret på den måde før, men det er godt......
rigtig godt!
Har selv en kogebog af samme forfatter. Hun er god! Det ku da godt være, jeg
skulle prøve min wok!!
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,
læse om hjemmefødsler og meget
mere på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 13:05

"Vagn Torup & Rikke Bachmann"
>Ja, du ved som en pandekage. Først lægger de nogle strimler iceberg, så
> tomater, hvidløgsdressing og tilsidst 3-4 falafler. Så bliver den rullet
> stramt sammen og puttet i papir ligesom en knallert til nytårsaften.
> Indpakningen er lavet således, at man kan hive den korte papirende af og
> frokosten er lige til at spise.
> Jeg har ikke set falafler serveret på den måde før, men det er godt......
> rigtig godt!
> Har selv en kogebog af samme forfatter. Hun er god! Det ku da godt være,
jeg
> skulle prøve min wok!!
> MVH Rikke
>
Aha... det lyder som pita på græsk... da vi var på Kreta bestilte vi engang
pita kebab i forventningen om at få en omgang fastfood som herhjemme. Vi
modtog så et brød (flad som en pandekage) rullet omkring pommes frites,
salat, dressing osv. med papir omkring... vi morede os over dette og
fortalte en af vore venner, en herboende græker, om det ... det var ifølge
ham en pita i grækenland
Ja... Skaarup er rigtig god... har netop fået hendes 2vegetarisk køkken
Marokko" i fødselsdagsgave... mmm... lækkert!
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 13:20

Gitte J. Lock <gjl@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6a1969$0$22877$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Aha... det lyder som pita på græsk... da vi var på Kreta bestilte vi
engang
> pita kebab i forventningen om at få en omgang fastfood som herhjemme. Vi
> modtog så et brød (flad som en pandekage) rullet omkring pommes frites,
> salat, dressing osv. med papir omkring... vi morede os over dette og
> fortalte en af vore venner, en herboende græker, om det ... det var ifølge
> ham en pita i grækenland
> Ja... Skaarup er rigtig god... har netop fået hendes 2vegetarisk køkken
> Marokko" i fødselsdagsgave... mmm... lækkert!
> -Gitte
>
> Tja, de kaldes vist arabiske brød og kan købes i poser flere steder på
Vesterbro. Jeg har selv gjort det flere gange og har brugt dem som vi ellers
ville bruge kuvertbrød. Ungerne er vilde med dem. Det er ellers sjældent jeg
køber brød, det er alt for dyrt, men til weekenden kan jeg godt finde på at
købe sådan nogle eller en pose Simit (eller hvordan det nu staves!)
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,
læse om hjemmefødsler og meget
mere på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-08-02 14:46

Hej,

[klip]
> I mit lokale Aldi marked kan man købe en kasse med frossne farlaffeler, og
> de er enda økologiske

Nogen steder kan man faktisk også få falafel-mix, som man bare skal blande
vand i;) Det fungerer faktisk bedre, end det lyder til...

Jeg har købt det hos grønthandlere både i Aalborg (Danmarksgade, mener jeg?)
og i København (HC Ørstedsvej).

/ Kristian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-08-02 19:52

"Kristian" <kristian@comhjem.dk> wrote in message > Nogen steder kan man
faktisk også få falafel-mix, som man bare skal blande
> vand i;) Det fungerer faktisk bedre, end det lyder til...
>
> Jeg har købt det hos grønthandlere både i Aalborg (Danmarksgade, mener
jeg?)
> og i København (HC Ørstedsvej).
>
> / Kristian

Falafel-mix har jeg også set på Danmarksgade i Aalborg, mener jeg. Måske var
det i Sundhedskost? Desuden fås det vist også i grønthandleren på
Bilkatorvet i City Syd.
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 15:31

"Vagn Torup & Rikke Bachmann"
> Har selv en kogebog af samme forfatter. Hun er god! Det ku da godt være,
jeg
> skulle prøve min wok!!
> MVH Rikke

Hæ ... faldt over hendes "Vegetarisk Køkken Thailand" i en antikvar i går...
70 kr - og bogen ser ud som ny (hvem dropper mon sådan en bog??).. hæ, nu
har jeg to! Den kan anbefales ... masser af wokmad
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:28

On Thu, 29 Aug 2002 16:31:13 +0200, Gitte J. Lock wrote:

> Den kan anbefales ... masser af wokmad

Wok? Okay, det minder mig om.....

En langturschauffør er sydgående med et læs høns bound for Italien.
Han har taget papegøjen med som selskab. Dybt nede i Tyskmandsland får
han dog lyst til også lidt kvindeligt selskab, så han begynder at
stoppe op, når der viser sig feminine blaffere i vejsiden.

Hver gang spørger han pigerne: "Do you wanna fuck or du you wanna
walk?". De fleste svarer "Walk", men en enkelt får han dog lokket
indenfor. Papegøjen kommenterer livligt hans udfoldelser og chaufføren
griber kræet i halen og smider den om bagi til hønsene.

Efter at have losset pigen af igen, fortsætter turen søndenud. På et
tidspunkt ser han i sidespejlet, at der med jævne mellemrum kommer en
høne flagrende bagud af traileren. Han stopper for at se hvad der
sker. Inde bag ruffet sidder papegøjen og griber den ene høne efter
den anden og konfronterer dem med spørgsmålet: "Do you wanna fuck or
du you wanna walk?".

"Woooook", siger hønsene og vupti.... bliver de smidt ud over
bagsmækken. Fat i den næste ""Do you wanna ...." ))

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:33

høhø... hæ..
-Gitte, som i aften vælger sauterpanden fremfor wokken

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 14:28

Hej

Jeg kan ikke finde den tråd dette svar kommer fra, men jeg vil gerne vide
hvem denne forfatter er og hele hendes navn... :)

//Mae
"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> wrote in message
news:3d6e302f$0$699$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Vagn Torup & Rikke Bachmann"
> > Har selv en kogebog af samme forfatter. Hun er god! Det ku da godt være,
> jeg
> > skulle prøve min wok!!
> > MVH Rikke
>
> Hæ ... faldt over hendes "Vegetarisk Køkken Thailand" i en antikvar i
går...
> 70 kr - og bogen ser ud som ny (hvem dropper mon sådan en bog??).. hæ, nu
> har jeg to! Den kan anbefales ... masser af wokmad
> -Gitte
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 15:51

"Mae" <espressopigenREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:WBoc9.41689$ww6.3244103@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg kan ikke finde den tråd dette svar kommer fra, men jeg vil gerne vide
> hvem denne forfatter er og hele hendes navn... :)

Kirsten Skaarup, den eneste danske vegetar-kogebogs-forfatterinde med en
chance for at komme på bestsellerlisten.

Hun startede i de tidlige firsere med at skrive nogle temmelig kedelige,
helseprægede kogebøger, som ikke desto mindre solgte vældig godt. Hendes
"Vegetarisk Køkken" er blevet kladt en vegetarisk Frk. Jensen, og det passer
meget godt, de to bøger er nogenlinde lige kedelige. Siden har Skaarup dog
slået sig på vegetariske rejsebøger, og de er ofte vældig gode.

MVH

Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 09:13

Takker :)

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> wrote in message
news:QIpc9.42317$ww6.3254555@news010.worldonline.dk...
>
> "Mae" <espressopigenREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:WBoc9.41689$ww6.3244103@news010.worldonline.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg kan ikke finde den tråd dette svar kommer fra, men jeg vil gerne
vide
> > hvem denne forfatter er og hele hendes navn... :)
>
> Kirsten Skaarup, den eneste danske vegetar-kogebogs-forfatterinde med en
> chance for at komme på bestsellerlisten.
>
> Hun startede i de tidlige firsere med at skrive nogle temmelig kedelige,
> helseprægede kogebøger, som ikke desto mindre solgte vældig godt. Hendes
> "Vegetarisk Køkken" er blevet kladt en vegetarisk Frk. Jensen, og det
passer
> meget godt, de to bøger er nogenlinde lige kedelige. Siden har Skaarup dog
> slået sig på vegetariske rejsebøger, og de er ofte vældig gode.
>
> MVH
>
> Peter
>