/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Huslån og prisfald
Fra : fisherprice
Vist : 1441 gange
300 point
Dato : 24-01-05 19:03

Har optaget et realkreditlån og huslån (100%-finansiering) og sat mig relativ hårdt i håb om at prisstigninger, løbende opsparing og stigende huspriser samlet set vil åbne mulighed for at konventere hele lånet om til en realkreditlån om et årstid til halvanden. - regner med renter/kurser til den tid er fornuftige...

Men hvad sker der egentlig hvis der sker et krak og huspriserne falder med f.eks. 50%? - Så er mit hus jo meget overbelånt, faktisk er den næsten belånt med 200%. Jeg kan selvfølgelig ikke optage yderligere lån i huset, men får jeg forpligtigelser ved en sådan prisfald?!

Er der nogen grund til at frygte en egentlig prisfald? Fra politisk side gøres der vel tiltag inden huspriserne ændrer sig for meget?! - ellers vil der jo ske en lammelse af dansk økonomi. Men det er jo set før......

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-01-05 19:17

Hej Fischerprice

Du har jo egentlig selv svaret på dine egne spørgsmål, og dine svar er meget rigtige.
Jeg tror bestemt ikke, der er grund til at frygte prisfald på fast ejendom. I dag er verdensøkonomien fin, men som du selv skriver, det er set før.

Nu har du tænkt tanken. Lad det blive ved det og nyd livet.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-01-05 21:28

Du har ret i, at et evt. prisfald vil gøre dig insolvent. Men i det omfang huset ikke skal realiseres vil ingen tænke over problematikken, men i princippet vil banken kunne begære konkurs, og du vil ikke kunne gøre noget imod det.

Som privat person er det dog ikke særligt sandsynligt.

Forestiller man sig sammen problematik med f.eks et ejendomsselskab med samme belåningsomfang, skal vedkommende være mere end gode venner med sin bank for ikke at blive erklæret konkurs.

At bekymre sig om problematikken er faktisk særdeles relevant, idet man før har set politiske tiltag udløse en række konkurser med baggrund i overbelåning.
Tag eksempelvis kartoffelkuren i slutningen af 80'erne. Der røg de fleste ejendomsselskaber herhjemme.

Hvis du bor i hovesstadsområdet mener jeg ikke, at der er grund til bekymring, men bor du i et landområde bør du tænke dig om.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-01-05 00:07

Jeg tror bestemt det kun er et teoretisk problem, sålænge det ikke er lønnen der falder 50%,
Pengeinstitutterne begærer dig ikke konkurs sålænge du betaler dine ydelser, det gør de slet ikke hvis du skylder dem mere end huset er værd i handel, så ville de jo tabe det beløb du skylder ud over handelsprisen.
Problemet efter kartoffelkuren var at man nedsatte det belyb der skattemæsigt kunne fratrækkes, så man fik en større udgift end man havde forventet ved købet altså mindre skattefradrag.
Nogle vil nok benytte et så drastisk fald i huspriserne som 50% til at gå konkurs, og købe nyt hus til de billigere priser. Hvis mange gør det, vil efterspøgselen stige og dermed priserne, de ting regulerer sig selv.

Kommentar
Fra : jurist

Dato : 25-01-05 09:46

Kreditforeningen kan ikke forlange et realkreditlån indfriet ekstraordinært ved faldende huspriser. Kreditforeningen kan alene forlange et lån indfriet ved misligholdelse.

Men man skal naturligvis være opmærksom på, at man hæfter for lånet personligt, også hvis salg af huset ikke inddækker lånet.

Jeg må således erklære mig uenig med "gfha". Du bliver ikke insolvent ved at dit hus falder meget i værdi, afgørende er derimod som (noget af det) "valde" skriver, nemlig hvis din løn falder drastisk og du derfor ikke kan betale for dine lån - du skylder jo stadig det samme. Det passer derimod ikke hvad "valde" skriver vedr. at kreditforeningen mv vil tabe deres krav udover handelsværdien, det gør de ikke! De mister alene sikkerheden (altså pantet i ejendommen), men har jfr. ovenfor, et krav mod dig personligt. Dette krav kan dog være svært at inddrive, hvis du ingen penge har og denne situation ikke er korterevarende.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-01-05 10:59

Jo i praksis passer det. Det næste hus bliver købt i konens navn, manden bliver aldrig mere ejer af noget som helst. Endnu har man aldrig hørt, ay kreditforeningen begærer en konkurs der sidder i et overbelånt hus, og svarer sine forplitelser. Det er selvfølgelig rigtig at de har et juridisk krav på restbeløbet, Men de ser det aldrig medmindre vedkommende arver.

Kommentar
Fra : jurist

Dato : 25-01-05 11:34

Jeg har svært ved at se hvordan konkurs kommer ind i billedet, sålænge man blot er ejer af et overbelånt hus - det kan simpelthen ikke lade sig gøre at erklære andre konkurs medmindre man kan bevise at pågældende er insolvent dvs. ikke kan betale sine forpligtelser efterhånden som de forfalder, og denne betalingsdygtighed ikke må anses for at være forbigående. Dette har intet med den spurgte problemstilling at gøre - sålænge ejeren bliver boende i huset og har den samme indkomst som hidtil, så skulle der jo ikke være noget problem - der skyldes jo stadig det samme og man har den samme indkomst.

Jeg kan give valde ret i, at hans eksempel også foreligger i praksis, men absolut langt fra alle de situationer hvor ejendommen falder i værdi. Nogen gange vil værdifaldet jo også være dækket af en evt. friværdi, andre gange vil folk formentlig betale deres gæld, forudsat de er i stand til det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-01-05 12:57

Ja og det er det samme som jeg sagde i mit første indlæg

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 25-01-05 19:59

Det vil sige at hvis huspriserne falder og belåningen er 200% så er det træls dels fordi man betaler for noget der ikke har den værdi som afbetalingen afspejler og dels fordi man ikke har lånemuligheder, men ellers er det ikke mere eller mindre forpligtende end hvis huset er belånt 50%.
Vil man kunne konvertere sine lån i huset hvis det er overbelånt? Eller er man "fanget" i det lån man har?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-01-05 00:18

Jeg vil tro man er "Fanget" Ved så stor en overbelåning. Jeg tror heller ikke man skal konvertere hver gang man hører en reklame i tv. Det koster ret mange penge i kurstab, og stempelpenge og salærer til jurister.
Et prisfald på 50% som var udgangspunktet er også helt urealistisk. Huspriserne afhænger af almindelige markeds vilkår Udbud og efterspøgsel. Når priserne falder er der nogle af dem der bor i lejlighed der vil kunne bo billigere som selvejere, de vil så være med til at presse priserne op igen. Huspriser afhænger også af lønninger, lønningerne skal jo være store nok til at betale ydelsen, ellers køber man jo ikke. på den anden side er boligmangelen tit så stor at folk er villige til at betale alt hvad de kan undværem efter de daglige udgifter er betalt.
Der er mange ting der regulerer priserne så de ikke svinger så drastisk som 50% Vel højest ca 5% på et år

Accepteret svar
Fra : jurist

Modtaget 300 point
Dato : 26-01-05 22:26

Hej igen

Det koster ikke salær til jurister at konvertere

For så vidt angår dit spørgsmål om man overhovedet kan lægge lånet om, så vil jeg mene at at realkreditlån kan altid omlægges til et nyt realkreditlån med normal afdragsprofil, dvs. et lån hvorpå der afdrages.

Er der sket store fald i huspriserne, således at ejendommen er overbelånt (grundet faldet i husprisen) kan man derimod ikke omlægge til et realkreditlån med afdragsfrihed.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-01-05 22:42

Nåe, jeg har tre gange lavet kreditforeningslån inden for de sidste 40 år, hver gang har der været salær til jurister /Advokater) og den advokat der skriver skøde ved hushandeler anbefaler den kreditforening han har aftale med, det giver ham sikkert en lille fortjeneste foruden salæret

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 27-01-05 21:50

Tak for svaret jurist.