/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af bil
Fra : bv32
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 24-01-05 16:16

Hvad er den sikreste måde at få sine penge på når man sælger bilen? Jeg kender godt den "banknoterede check", men hvad, hvis man går i banken sammen med køber og får køberen til at overføre pengene til min konto, hvorefter jeg får en kvittering fra banken, at pengene er overført. Er det sikkert nok? Kunne køber teoretisk "trække pengene tilbage" bagefter?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 60 point
Dato : 24-01-05 16:21

Hvis du får en kvittering på, at pengene er overført, kan køber ikke senere trække pengene tilbage. Banken har ingen ret til - på købers foranledning - at tilbageføre pengene (selvom jeg kender eksempler på, at det er sket). Skulle det ske, hæfter banken for beløbet. Så det er lige så sikkert som en banknoteret check.

Kommentar
Fra : jurist

Dato : 24-01-05 16:21

Hej,

Nej, køberen kan ikke trække pengene tilbage når de først er overført til din konto. Såfremt tilbageførsel skulle blive aktuelt, kan dette kun ske med dit samtykke, dvs. banken kan ikke bare hæve/ overføre pengene til køberens konto.

Held og lykke med salget

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 24-01-05 16:37

Når banken først har godkendt checken er det OK. Det samme med overførsel af penge. Kun hvis der er ulovligheder indblandet kan pengene tilbageføres. Husk hvis du sælger med nr.plader at ejerskifte først. Ellers kan den nye ejer bare køre videre for din regning.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 24-01-05 16:58

Tak for svarene. Nej, jeg har aftalt med køber at vi først går ind i hans bank. Så overføres pengene, hvorefter jeg underskriver slutseddel og dermed kvitterer for beløbet. Så tager vi en tur ind til motorkontoret og omregistrerer bilen. Det er nemlig sådan, at jeg hæfter for registreringsafgiften lige så længe bilen står i mit navn (har jeg fået oplyst fra motorkontoret).......Man hæfter tilsyneladende ikke for fartbøder og deslignende da man kan dokumentere at bilen er solgt (så er det da åndsvægt at det ikke gælder for registreringsafgiften, men lad nu det ligge)

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 24-01-05 16:59

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 24-01-05 17:00

Det var såmænd så lidt