/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
undre mig over katten
Fra : monique1983
Vist : 1952 gange
20 point
Dato : 24-01-05 16:10

Hejsa, jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Jeg har en kat på lidt over to år, og den er pludselig begyndt på at gå rundt og jamre sig.
Desuden er den begyndt på en underlig spise vane, når jeg giver den noget nyt mad spiser den et par gange, men ikke nok til at spise op, når der så er gået en time nægter den at spiser resten. Først når jeg giver den noget nyt er den tilfreds i en time igen. Dens mad står køligt, så det er ikke fordi den når at blive dårligt(varmt) eller lignende. Og jeg har prøvet med tons vis af forskellig kattemad typer, og tørkosten spiser den fint.
Så har jeg en anden lille ting som jeg undre mig over, nogle gange går den ud i køkkenet og stiller sig ved vandskålen og dasker til den, selvom det er helt rent, og vandet fylder i køkkenet. Og katte står et minuts tid og bare kigger på det
Den kan også finde på at stå ved siden af og skraber med poten (Uden klør) på gulvet, er det et særligt tegn.

Håber I kan hjælpe mig til et svar

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 30 point
Dato : 24-01-05 16:55

Det kan være, din kat ikke bryder sig særligt om dåsemad? Vi har en, der slet ikke vil spise det uanset mærket.

M.h.t. at daske til vandskålen, så er katte utroligt facineret af vand, samtidig med, at de afskyr det for de flestes vedkommende. Den ældste af vores vælter alt hvad der står med vand i. Så sætter han sig ved siden af, stikker poten ned i det - og vifter vildt med den for at få det af igen. Og sådan kan han blive ved længe. Men at gå udenfor i regnvejr???? UHA UHA, det gør man altså bare ikke. Og hvis han får et strint med forstøverflasken, når han er på gale veje, så forsvinder han sporløst i flere timer, så fornærmet bliver han. Men de to mindste er ligeglade med vand. Bortset fra, at de gladeligt render ud i regnvejr, for så kan de blive tørret ligesom hunden.

Ang. skraberiet, så skraber nogle katte åbenbart uden grund. De tre af vores skraber KUN i kattebakken, men den 4. skraber bare han ser så meget som et sandkorn eller et hår på gulvet. Og med 4 katte og en hund er der temmelig mange hår og sandkorn. Måske fortæller din kat dig, at nu kan du godt komme igang med rengøringen?? Vores gør, tror jeg.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-01-05 17:05

Halløj

Jeg har efterhånden haft en del katte,og meget af det du nævner her,har jeg da også undret mig over...

Jeg tror det er noget med stimulering...altså ikke noget du skal gøre,men noget katten skal "lokkes" til at gøre,ud at rende lidt rundt(hvis det er en mulighed) og måske noget med ikke at ha' mad stående til katten hele tiden,så den bliver sulten,og ikke bare spiser for at gøre et eller andet...

Jeg ved at det er et følsomt emne,det med ens husdyr,og sindene let kan komme i kog-så jeg håber ikke du tar dette ilde op...

Jeg tror at det med den jamre sig og tjatter til maden,måske er udtryk for at kræet keder sig....

Det med dåsemaden mener jeg da ikke er noget problem,hvis tørfoderet er af en ordentlig kvalitet skulle det da kunne gøre det....

Hva med at få et kræ mere,så ka de sidde og jamre sammen hihi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-01-05 17:16

Ja, det med jamreriet havde jeg lige glemt. Det gør vores de to mindste, når de keder sig (de gamle sover bare hele tiden). Hvis vi så leger med dem med et pelsdyr i en snor på en pind, så holder de op. Og de får både motion og får brugt deres krop godt og grundigt. Men de må aldrig have noget med en snor, når de er alene/leger selv. Når man så har leget med dem en halv times tid eller mere, så jamrer de ikke før næste dag aller tidligst. Man kan også aktivere dem med skindmus, staniolkugler, bordtenniebolde o.s.v.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : janelt

Dato : 24-01-05 17:29

hvilken race er det... hvis det er en norsk skovkat eller en main coon eller lign. som stammer fra kolde lande, så er årsagen til vandpjaskeriet at de fra naturens side af skal slå isen af før de kan komme ned til vandet.... men hvis den ikke altid har opført sig sådan eller hvis det ikke er sådan en race, så må årsagen nok være kedsomhed, ville jeg tro...

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 24-01-05 18:00

Gør din kat dig virkelig opmærksom på, at nu er det tid til rengøring?!
lol...den var god Jette

Min kat skraber også, men jeg er ikke sikker på at det er pga. af kedsomhed, snarere tror jeg det er fordi de er født nysgerrige og bestemt også har en hensigt med denne besynderlige adfærd (jvnf. Jettes rengøringskat ) Faktisk tror jeg, at mange dyr har denne tendens. Min venindes hund gør i hvert fald også - og det er ligegyldigt om der er noget at se, eller ej. Nogle gange skraber den helt vildt og tovligt, hvorefter den lægger sig det pågældende sted. For mig ser det ud som om, at den helt bevidst forsøger at gøre lejet varmt og dejligt, inden den ruller sig sammen til en lur.

Dyr er bare dejlige

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-01-05 18:07

Det er nogle mærkelige katte i har herinde
Katte er jo mærkelige!
Jeg synes altid man først skal tænke på er der noget legemligt i vejen?
Den jamrer sig vgrer sig ved at spise. Kan det skyldes et sår i munden? Tandproblemer måske? Der kan sætte sig noget i klemme mellem et par tænder!
Kig den i munden og siker dig at der ikke er sådan noget i vejen!
De andre "særheder" har du fået nogle udmærkede svar på

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-05 18:39

din kat kan have ondt som valde siger - men - hvis den er glad for tørfoder så køb da dyrlægens kattetørfoder så den er helgarderet og lad det være ved det - det er faktisk langt bedre.

at den skaber sig ved vandskålen kan have mange årsager - husk at katte skal have frisk vand gerne flere gange om dagen - men MINDST en gang dagligt - desuden skal vandet ikke stå i nærheden af dens mad da det tager lugt derfra - og står den i køkkenet er der jo mange andre lugte der går lige i vandet - så prøv at stille den væk fra maden.

held og lykke

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 24-01-05 19:27

Er det en inde kat ? Jeg tror simpelthen den keder sig :(
Måske ville det være rart for den at havde en ven. Så den ikke skal gå inde alene.
Når den slår til vandskålen eller fejer med poten, tror jeg det er fordi den vil drille dig. Den søger opmærksomhed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 20:17

Først og fremmest, er det en hankat eller hunkat, kastreret eller steriliseret.
Og er det en indekat??
Har den tabt sig, virker den sund og rask som den (forhåbentligt) plejer?

Det kunne måske fortælle lidt om adfærdsændringen med hvorfor den går og jamrer sig.

Dernæst om spisevanerne.
Det er meget almindeligt, at en kat ikke rører dåsemad når det først har stået i skålen et stykke tid.
Og når den ikke spiser op i første omgang, er det nok fordi den ikke er mere sulten.
Og når den uden problemer spiser tørkosten, er det jo ikke fordi den har problemer med at spise.
Og så det med vandet.
Drikker den noget af det?
Katte har en vane med at skrabe ved ting de er utilfredse med eller vil gemme væk.
(Samme fremgangsmåde som når de nedgraver deres efterladenskaber)
Og noget kunne tyde på, at der er et eller andet ved den vandskål som den ikke bryder sig om.
Har du prøvet at gi' den en anden skål?

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-01-05 20:50

Min første tanke var, at katten er understimuleret og keder sig.
Giv den en lege- og hyggekammerat. Jamren er dens form for at snakke. Ond i munden? Nej, så ville den savle, eller gnide sig ved munden for at få "det" ud, eller ligefrem "skrige" hvis det gør meget ondt. Kig dog alligevel tænderne efter i begge sider dvs. kindtænderne, for event. tandkødsbetændelse og tandstensbelægning, som er ret ubehageligt for katten. Dette kan behandles af en dyrlæge. Lad vær med at give katten mad så tit, men giv den 2 x dagligt, dvs. morgen og aften, og fjern maden så snart katten er færdig med at spise, uanset om den har spist op eller ej. På dén måde bliver den sulten til det næste måltid, og vil, efter nogle dage, ligefrem se frem til det kommende faste måltid blive serveret. Tørfoder skal heller ikke stå fremme hele tiden. I naturen har katte heller ikke mad stående fremme konstant, da de først skal fange sin mad, og dét kan tage timer, nogle gange dage. Vandpjaskeri er naturligt og en sjov adsprædelse for mange katte, uanset race. Nogle katte foretrækker at drikke direkte af en rindende vandhane, andre dypper poten ned i vandskålen og slikker vand af poten, andre drikker af potteplanterne når disse vandes, andre igen foretrækker regnvand når de kan komme til det. Mange katte pjasker lidt i vandskorpen, som for at "måle" vandstanden inden de drikker. Skraberi henover maden er ingen foragt for maden fra kattens side, den er bare ikke rigtig sulten, og "gæmmer maden lidt væk". Tit spiser de noget af maden med velbehag, for så at skrabe hen over resten.
Der er en også en sidste og afgørende mulighed. Er det en hunkat som er "intakt", så er det stor sandsynlighed for, den er ved at komme i løbetid. Her i januar, hvor dagene bliver længre, kommer de fleste hunkatte i årets første løbetid.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 24-01-05 21:42

Hejsa

Og tak for de mange gode besvarelser, der har helt sikkert være MANGE brugbare imellem som jeg kan bruge til noget.

Hvad angår Katte den er 2 år og 4 mdr. det er en HAN, og er kasteret for langtid siden. Hans mund ser meget pæn ud og der er intet i vejen der.

Kedsomheden, det tror jeg nu ikke jeg bruger meget af min tid både sammen med ham, og min fugl. Ja, tror det eller ej, fulgen og katten er gode venner, tros det de ikke er opvokset sammen. i gennemsnit leger jeg med ham ½ - 1 time per dag, og han bruger meget tid på at betragte fulgen når den flyver rundt...

Men jeg vil tage det med maden op og forsøge at give ham en mere fast rutine, og evt. flytte vandskålen, eller placere flere rundt omkring.

Mange hilsner

Monica

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 24-01-05 21:43

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 24-01-05 21:47

hov kender ikke det forum særlig godt, men en tak til alle, og hvis der er flere gode idé vil jeg mægtig gerne høre dem

monica

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-01-05 21:58

Selv tak, monica.
Håber, du fik svar på dine spørgsmål. Men hvis du har plads og overskud, vil det være en god idé at anskaffe en kat til, som flere andre anbefaler. Og hvis den ikke er kast./ster., er det en god idé at få gjort det, hvis ikke du vil have killinger senere. (det er synd for katten at komme i den ene løbetid efter den anden uden at "få noget ud af det" - hvis det altså er en hun. Hvis det er en han, vil den nok begynde at strinte på et tidspunkt). Og selv om det er en indekat (det synes jeg det lyder som) så er det også en god idé at få den øretatoveret, for den kan jo smutte, selv om man passer på. ´

Hilsen Jette