/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
hjælp til vurdering af højttalere til bi~
Fra : Jesperkg
Vist : 402 gange
50 point
Dato : 24-01-05 12:39

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 24-01-05 13:07

Jeg kender ikke det mærke, men generelt så hænger pris og kvalitet meget godt sammen når det handler om højttalere og lyd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 13:15

Det vil være umuligt at vurdere ud fra en sælgerannonce som den der. Eneste mulighed er at få lov til at høre dem. Har aldrig hørt om mærket. Kender dog Rockford.

Ingen af enhederne er specielt letdrevne.

Skal de køre med separat forstærker eller den i radioen?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-05 13:30

tjah
Teknik
75 watts RMS/150 watts Peak. <denne vil man vel gerne have så stor som muligt
injection molded polypropylene cone
Cold rolled vented steel basket
Polyurethane surround
.75" aluminum dome tweeter with composite surround
12dB crossover
mounting depth 2.5"
60-22k response < her skal vel den første værdi(de 60) være så lille som muligt og den anden 22.000 så høj som mulig
88dB
.. ellers ved jeg ikke hvad man skulle vurdere udfra

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 24-01-05 13:37

Snaptil.

Dataerne er fuldstændig værdiløse uden tolerancerne er opgivet.

OG hvornår har en bilstereofabrikant talt sandt?

Watt - tallet er underordnet. Det har sjældent rod i virkeligheden.

Indenfor samme fabrikat - KAN frekvensområdet være interessant. Mellem fabrikater er det ligesom at sammenligne æbler og bananer.

12db filter. Lidt bedre end det simpleste du kan lave = almindeligvis rigelig fin til Carfi

Lydtryk ved 1W/0,5m eller 1W/1m, skal være højest muligt. Dette er en temmelig vigtig parameter. 88db/1Wm er en tungdrevet højttaler, der ikke vil spille specielt højt, med mindre den får en ordentlig forstærker foran. Gem alt om 4 x 45W i radio'en. Dette er løgn. Radioen fabrikerer højst 4 x 12-14W.

Jeg finder lige et link til noget der så sjovere ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 13:46

Denne tråd er jo en gentagelse af een du allerede har til at stå åben.

En tråd lukkes ved at acceptere den kommentar der passer een bedst. Point'erne har du allerede brugt. Er du superbruger, tilskrives returpoint - op til 50 %, når andre læser i tråden, efter den er sluttet.

Slut herfra.

PS. Gå efter 6x9" ere, med end meget høj virkningsgrad. Enten dem vi pegede på sidst, JBL, Cervin Vega og lignende. Det lyder klart af mest. Jeg har selv særdeles letdrevne Sony'er. De spiller meget fornuftigt på en alm head-unit med 4 x 4 "skulderWatt".

Godkendelse af svar
Fra : Jesperkg

Dato : 24-01-05 17:49

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Jesperkg

Dato : 24-01-05 17:51

Det kan godt være at jeg køber en forstærker på et tidspunkt, men lige i starten har jeg kun radioen..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-05 08:40

Netop derfor - gå efter virkningsgrader - altså mange db ved 1Wm helst 96 db eller over. Eller lav drifteffekt få Watt ved 96 db/m. 1 eller derunder.