/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows xp instaleret
Fra : thomat
Vist : 459 gange
400 point
Dato : 24-01-05 10:14

Hej
Jeg skal have xp(pro) instaleret på min computer i den forbindelse har jeg lige en del spørgsmål det er en komplet instalation så jeg skal have ME og alt indhold slettet først hvordan skal jeg formaterer ? og så når jeg har gjort det og computeren er tom skal jeg så bare tænde den med xp cd´rom i drevet klare den det så selv ? når jeg så når så langt skal så skal jeg have opgraderet med service pack 1 kan jeg få det andre steder end at downloade fra internettet (det tager jo 7 lange og det meste af en dag ) jeg tænker kan man brænde f.eks service pack1 fra en anden computer og så kører ind på den måde ? og evt.hvordan ?
God dag og forhåbentlige brugbare svar
Mvh Henrik

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 24-01-05 10:19

Hvis du starter på XP CD'en kan du under installationen vælge at partitionen skal formateres først. Derefter klarer den stort set alt selv.
Servicepack 1A kan du godt tage hvis den ligger på en anden computer. Men kun hvis den ligger som en downloadet fil, ikke fra en installation. Du kunne også overveje servicepack 2, den kan du gratis rekvirere fra Microsoft på CD. Eller hvis du kender en der holder magasinet "Komputer for alle", så har den også været sendt med ud der.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 24-01-05 10:23

Boote på CD'en gør du ved at trykke F12 når computeren foreslår det i opstarten. Hvis den ikke foreslår det, skal du lige en i bios og slå "opstart fra CD" til.

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 24-01-05 10:24

Det er ikke sådan at servicepack1 også er blevet udsendt med "komputer for alle" bladet ?

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 24-01-05 10:29

I google kan du finde SP 1 http://www.softwarepatch.com/windows/winxpsp1.html
Men ellers som hansen skriver

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-01-05 10:32

Hejsa

Her er en god guide som du kan printe ud så kan du følge den trin for trin

Formattering / Installering / Repair af Windows XP

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Denne gode side
Er lavet af kandubrugeren catbody

Sp1 kan downloades her

http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 24-01-05 10:40

Alle XP CD'ere leveret siden en gang i 2003 er alle med SP1 - SP1A kom i januar 2004 - så det må være en gammel XP CD du sidder med - men få fat i SP2 da den indeholder SP1A også.

SP2 er på 175MB - og kan downloades fra:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A&displaylang=en
og husk at ændre sprog til DANSK hvis det er en DK version af XP du har.

Hvis det er en OPGRADERINGS XP CD du har, skal du lade ME være hvis DU IKKE har en ME/WIN98 CD liggende og køre en XP opgradeing mens ME er startet. Hvis du har en CD med WIN98/ME kan du bare under opstart på XP CD'eren vælge at formattere harddisken, og så sætte ME/WIN98 CD'eren i drevet når den spørger om det. HUSK at skifte tilbage til XP CD'eren før du går videre med formattering etc.

Lars

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 24-01-05 11:05

>> Lars
Det er ikke en opgradering det er ny instalation ,det er en gammel cd jeg sider med jeg har bare først fået tid nu. Jeg er med på hvor jeg kan downloade sp fra det jeg var ude efter var at slippe for at downloade (sider med et gammeldavs 56k modem så jeg bliver først færdig med at downloade de 175mb til jul) hvis jeg finder en cdrom (som hansen9 skriver har været med et komputer for alle blad) med sp2 så indeholder den også sp1 ??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 24-01-05 11:19

Jeg har en CD med SP1A-DK i tasken

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 410 point
Dato : 24-01-05 11:25

Jeg har en CD med SP1A + SP2 til både dansk + UK version - så bare mail adressen på: larsf@post.tele.dk

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 24-01-05 11:31

Og for at svare på dit spg.: JA sp2 indeholder SP1A, men der kan være flere dele (hardware/software) som ikke kan klare SP2, så derfor plejer man at opdatere til SP1A først, for derefter at se hvordan systemet virker, for derefter at inst. SP2.

Hvis der så er problemer, så kan man altid "rulle" tilbage til SP1A + diverse nødevndige opdateringer til den. Jeg vil godt forsøge at lave CD'eren med alle SP1A + nødvendige opdat. - men jeg kan ikke garantere at jeg ikke har glemt/overset 1, så.......

Bedste bud er at inst. XP inst. SP1A derefter SP2 - hvis det kikser, så find en kammerat med ADSL og knokl PC'eren på han netværk, og hent de ca. 25MB filer som er nødvendige til SP1A for at den er bare nogenlunde sikker - for der er du 100% sikker på at få det hele med, hvoimod jeg kan have overset en fil, som så viser sig var extrem vigtig.

Lars

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-05 11:35

hejsa hvis du har brænder. så er det bedste at brænde sp1 og sp2 ned.

hent filerne med et program feks cute http://www.globalscape.com/downloads/cuteftp.asp?sessionid=dzknqtzpby02nonhwidma52s
og skriv denne url ind til at hente fra:
ftp://ftp.sdu.dk/ under file<connect<direct url

der er ingen adgangskoder eller lignende, filen ligger i en af mapperne under microsoft, rimelig simpel at finde

cute har den fordel at hvis din forbindelse går "ud" sidder du ikke med 230 mb ubrugeligt materiale, men downloading kan genoptages på hvilket som helst tidspunkt du ønsker.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 24-01-05 11:54

Hej Snaptil

Det som er problemet er at han sidder med et 56K modem, og SP1 + SP2 gør at han får en telf. regning på ca. 25.000 før han er færdig med at downloade skidtet - selv med dit program.

Og skulle SP2 ikke virke på hans maskine, så skal han stadig hente alle opdateringer fra SP1A og frem = 60 MB - igen umuligt med 56K modem

Ellers et godt indlæg med gode henvisninger.

Lars

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 24-01-05 12:02

>> larsfrohn

JA og jeg har sgu ikke lige 25 af de store sedler til tlf. regning

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 24-01-05 12:09

Kan du ikke få den i 3 små nemme afdrag

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-05 12:14

... hvis 25000 vil jeg anbeafale det på tide du får noget ordentlig internet
hvorfor har du egentlig ikke det.... skal vi finde billige priser for dit område hep hep

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 24-01-05 13:30

>> snaptil
Jeg overvejer også at få stofanet jeg har det på fællesantenne nettet her hvor jeg bor men nu skal jeg lige have det her xp op at køre først inden jeg går videre med det andet, jeg bruger ikke nettet så meget kun til at surfe rundt,netbank,lidt handel etc.jeg downloader ikke film,musik eller spiller på nettet ,men det er sgu da træls at det er såååååå langsomt og optager telefonen ,jeg fornemmer også at det er ved at være længere imellem de gamle 56k. modemér .. Men du er da velkommen til at give en bemærkning om stofanet god el. dårlig

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-05 13:33

hvis du ikke bruger det meget.. har du jo mulighed for at slippe med 50 kr. månedligt med stofanet.... bruger selv stofanet men dog helt ud

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-05 13:33
Godkendelse af svar
Fra : thomat

Dato : 24-01-05 14:07

Tak for svaret larsfrohn.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 24-01-05 15:18

Har kopieret SP1A + SP2 + alle opdt. der er kommet til XP efter SP2 releasen i september 2004.

Husk at reg. XP førend du inst. en SP2 - ellers brokker den sig ad H... til. Det gøres nemmest ved at ringe op til internettet, og der bare aktivere en XP uden at registrere bruger etc.

Der burde ikke mangle noget, men efter inst, så gå alligevel ind på Microsoft Update og checkke.

Jeg sender så snart jeg er på posten i denne uge.

God fornøjeelse

Lars

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 24-01-05 17:15

Jeg takker mange gange for alle de gode og nytige inlæg i har alle været yders hjælpsomme

forsat god dag
Mvh Henrik