Jeg vil ikke komme ind på det tekniske, kun på juraen....og det er jo den, du har brug for at kende.
I forbrugerkøb skal køberen reklamere inden for rimelig tid efter at have opdaget manglen. Reklamation inden for 2 måneder er altid rimelig tid, men venter du længere, bliver det mere og mere tvivlsomt, om du har reklameret i rimelig tid. Desuden er der en to-års frist, - efter de to år er det normalt altid for sent at klage, medmindre sælgeren har handlet uhæderligt eller har givet en flerårig ubegrænset garanti.
Forsikringen kan du ikke bruge, den glæder for helt andre ting, især skader på udstyret.
Hvis du vil studere reglerne nærmere, kan du læse dem i Købeloven, for nemheds skyld har jeg indsat de relevante bestemmelser nedenunder. Tallene i parentes er noter, dem kan du slå op, hvis du har adgang til Karnovs lovsamling.
venlig hilsen
§ 81. 572) Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren 573) meddelelse 574) herom 575) inden for rimelig tid, 576) efter at køberen har opdaget mangelen. 577) I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. 578) Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig. 579)
§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt. 580)
§ 83. Har køberen ikke inden to 581) år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed. 582)
Stk. 2. 583) § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse. 584)
§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet 585) har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. 586) I de køb, der er nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.
§ 85. 587) Vil køberen påberåbe sig en mangel over for en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler, 588) skal 589) køberen give sælgeren 590) eller den anden erhvervsdrivende meddelelse 591) herom 592) inden for rimelig tid, 593) efter at køberen har opdaget mangelen. 594) I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. 595) Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig. 596)
§ 86. § 61, stk. 1, gælder også for de i §§ 81 og 83-85 nævnte meddelelser fra køberen.