/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Garanti på TV. "Fabrikationsfejl". Hvad ~
Fra : Tobster
Vist : 636 gange
200 point
Dato : 24-01-05 10:11

Jeg købte i 2001 et JVC Widescreen TV til kr. 10.000,- + en 5 årsforsikring til kr. 1.000,-
Købt hos Fona.

Der har dog altid været et problem med det. Når jeg benytter mine zoom-funktioner, så flimrer underteksterne når der er "hurtige" bevægelser i billedet.

Der er ca ½ år tilbage på garantien, og derfor tænkte jeg at nu måtte jeg hellere få set på det.
Værkstedet har nu set på det og siger at det er en generel fejl på denne model. De har ét magen til, til at stå som gør det samme.
De siger at der ikke er noget de kan gøre.

Skal jeg blot acceptere dette? Der må da være tale om en fabrikationsfejl? Dog er jeg godt nok lidt sent til at gøre opmærksom på den, men jeg har jo betalt kr. 1.000,- for en forsikring...

Kan det være rigtigt at jeg skal købe et dyrt TV til kr. 10.000,- og så acceptere at det ikke virker optimalt?

Hvad kan jeg gøre i denne situation?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 10:20

Avs......

Zoom er billedmanipulation. Zoomer jeg på min dvd-optager er resulatet ikke godt, men mit Panasonic TV zoomer uden fejl (ingen jeg har set).

At du har accepteret "fejlen" så længe, er ikke til din fordel. Umiddelbart er TV'et jo heller ikke i stykker, der er bare noget det ikke er så godt til.

Tag i første omgang kontakt til JVC Danmark, for at høre om Fona værkstedet er fulde af løgn (det ville nemlig ikke være første gang).

Kommentar
Fra : jurist

Dato : 24-01-05 10:34

At der er tale om en generel fejl ved disse apparater medfører som udgangspunkt ikke at risikoen derfor overføres til dig som køber. Afgørende er derimod om tv´et er af ringere beskaffenhed, end det ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være jfr. Købelovens § 76. Ud fra din beskrivelse kan det ikke antages at være tilfældet. Jeg vil derfor mene at der er tale om en mangel ved dit tv, som du som udgangspunkt kan klage over og du tillægges i den forbindelse nogle misligholdelsesbeføjelser fx omlevering, erstatning mv.

MEN! Købelovens § 81 siger også at manglen skal påberåbes inden rimelig tid efter at du har eller burde have opdaget manglen. Normalt skal du ligeledes reklamere inden 2 år, men dette er ikke aktuelt her, da der er tegnet yderligere garanti. Garantien dækker imidlertid ikke den passivitet du har udvist (du blev jo klar over manglen allerede i 2001- så vidt jeg forstår?)

Jeg vil derfor ikke mene at du kan gøre noget længere, men det er da værd at prøve at påberåbe dig ovenstående vedr § 76. Held og lykke

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-01-05 10:37

Jeg vil ikke komme ind på det tekniske, kun på juraen....og det er jo den, du har brug for at kende.

I forbrugerkøb skal køberen reklamere inden for rimelig tid efter at have opdaget manglen. Reklamation inden for 2 måneder er altid rimelig tid, men venter du længere, bliver det mere og mere tvivlsomt, om du har reklameret i rimelig tid. Desuden er der en to-års frist, - efter de to år er det normalt altid for sent at klage, medmindre sælgeren har handlet uhæderligt eller har givet en flerårig ubegrænset garanti.

Forsikringen kan du ikke bruge, den glæder for helt andre ting, især skader på udstyret.

Hvis du vil studere reglerne nærmere, kan du læse dem i Købeloven, for nemheds skyld har jeg indsat de relevante bestemmelser nedenunder. Tallene i parentes er noter, dem kan du slå op, hvis du har adgang til Karnovs lovsamling.
venlig hilsen

§ 81. 572) Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren 573) meddelelse 574) herom 575) inden for rimelig tid, 576) efter at køberen har opdaget mangelen. 577) I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. 578) Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig. 579)
§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt. 580)
§ 83. Har køberen ikke inden to 581) år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed. 582)
Stk. 2. 583) § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse. 584)
§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet 585) har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. 586) I de køb, der er nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.
§ 85. 587) Vil køberen påberåbe sig en mangel over for en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler, 588) skal 589) køberen give sælgeren 590) eller den anden erhvervsdrivende meddelelse 591) herom 592) inden for rimelig tid, 593) efter at køberen har opdaget mangelen. 594) I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. 595) Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig. 596)
§ 86. § 61, stk. 1, gælder også for de i §§ 81 og 83-85 nævnte meddelelser fra køberen.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 24-01-05 10:53

Hmm.... Jeg vidste godt at jeg ikke var alt for godt stillet....

Men kan jeg bruge dette til noget?:
Jeg ringede til Fona's rep.-afdeling d 24-02-2003 og talte med en person og gjorde ham opmærksom på problemet. Jeg har på min PC registreret hvem jeg har talt med og om hvad.

Lidt af grunden til at jeg ikke har fået gjort noget ved det er, at Fona sagde til mig at jeg selv skulle indlevere TV'et. Eftersom jeg bor langt fra forretningen og til dagligt kun tager bussen, fik jeg ikke gjort mere ved det...
Jeg er så senere blevet gjort opmærksom på at Fona henter TV'et pga min ekstra forsikring.
Det er så det jeg har benyttet nu...

Kommentar
Fra : jurist

Dato : 24-01-05 11:03

Fra d. 24/2-03 og til nu...det er stadig ikke "inden rimelig tid"....du har altså reklameret for sent...Men du kan prøve med at påberåbe dig en mangel. Deres forklaring med at det er en generel fejl ved Deres produkter mener jeg ikke kan være dit problem. Jeg tror jeg ville forsøge mig med at sige det og så håbe på et nedslag i prisen, men tror ikke du når langt med det pga. din passivitet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 11:03

Umiddelbart tror jeg du er for sent ude!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 24-01-05 12:46

I forhold til Fona er du desværre alt for sent ude .. men JVC kan vel ikke være interesseret i, at du går rundt og er "sur". Ring til service-/support afdelingen hos JVC. Det er måske "kun" en opgradering til nyere software, der kan afhjælpe problemet eller en "reset". Disse småting kender Fona måske ikke noget til .. så prøv den direkte vej.

(Jeg har selv arbejdet i support for satellitmodtagere .. og det var helt "fantastisk" hvad forhandlerne IKKE vidste ! .. og hvor mange "standardundskyldninger" de havde "på lager")

/PG

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-06-05 19:44

Vinger af her!