/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Punto ll
Fra : flemming_madsen14
Vist : 3704 gange
100 point
Dato : 23-01-05 23:12

Er der nogen der har flg. tekniske data på en Fiat Punto ll årg. 2000, 8 ventilet motor:
1. Ventil afstand ?
2. Er det lige ud af landevejen når ventiler justeres, altså rækkefølge 1-3-4-2, eller kan krumtap placeres få bestemte steder og derved justere alle ventiler ?
3. Kan ventildækselpakning genbruges eller skal der en ny til hvergang dækslet tages af ?
4. Justerings mærker for tandrem ?
5. Tændrørselektrode afstand ?
6. Kræver denne Fiat Punto ll m. denne motor nogen særlig opmærksomhed, udover alm. service ?

Det var alt, tak på forhånd

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 24-01-05 02:15

Der findes gode håndbøger om biler på biblioteket og i autoudstyrsforretninger. Jeg vil tro du kan finde svaret der, (Fiat Punto er en ret almindelig bil). Har selv brugt disse service-bøger til disse opg.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-01-05 06:48

1.
Så hvidt jeg husker så er ikke dine ventiler justerbare, du kan ikke justere ventiler selv pga. at du må have en hel kuffert med shims.
2.
.Du eventuelt bare justerer på de ventiler der er lukket. Samme hvilke rækkefølge.
3.
Som regel bytter man pakning, men det er ikke sikkert du får lækage hvis du ikke bytter. Pakningen er så billig alligevel, Prøv.
4.
Mener at huske at det er på svinghjulet, se efter et huld i koplingshuset, måske er der en gummi prop i.
5.
0,80mm
6.Nei ikke andet enn at du tjekker olje og vand, følger servicene og kører pænt og ikke belaster motoren for meget, så varer den længe.
alimak

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-05 08:11

Jeg kan forstå på dit spørgsmål at du selv har til hensigt eller allerede udfører "simple reperationer" og/eller service på din bil.
Det første jeg vil anbefale du anskaffer dig er en værksteds-/servicemanual over din bil, så er du et STORT skridt nærmere at være selvhjulpet med disse nuværende og kommende "gøremål" på din bil.
Du kan evt. købe den gennem nettet, hvor de typisk er NOGET billigere end hos boghandleren/biludstyrsbutikken.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1844250660/ref=pd_sim_b_dp_2/202-2320182-3147013

God fornøjelse!

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-05 10:17

Det er ikke en gør det selv bil. Den er så hamrende fyldt med elektronik, at du hurtigt vil skulle på værksted.
Du kan sandsynligvis ikke engang selv skifte bremseklodser uden, at ABS advarslen skal nulstilles med en computer og da der kun kræves service hver 20.000 km burde du have råd til, at få det udført af nogen der har remedierne ellers skulle du måske overveje a<t købe en cykel i stedet.
Du skal ikke pille ret meget ved den bil før du får problemer du ikke selv kan klare, og da det er en særdeles økonomisk bil er det da synd, at sætte det over styr ved at lave fusk.
Punto'en fra 2000-> er en meget moderne bil, der kræver en testcomputer hvilket de færreste perlegrus mekanikere har.
Jeg har haft både en som den beskrevne og en JTD og selv om jeg er uddannet som automekaniker har jeg holdt pilfingrene i lommen og har fået udført den smule der behøver, at gøres på et godt værksted.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-01-05 19:06

Jeg er helt enig med BjarneD.Du trænger ikke køre til mærke værksted, det er mange "billige"
autoværksteder der har testcomputer i dag.
alimak

Kommentar
Fra : flemming_madsen14

Dato : 24-01-05 22:14

Hej alle jer der har besvaret mine spørgsmål.
Tak for svarene ... det var hurtig respons ... det er et dejligt medie til dens slags sager.
Det med service manualerne har jeg brugt i mange år til mine forskellige køretøjer, og det vil jeg gøre igen. Grunden til at jeg spurgte her, var muligheden for lige at få nogle hurtige svar på servicetekniske mål som jeg ikke lige havde ved hånden.
Og jae ... det er rigtigt, en servicemanual er ikke det dyreste ved en bil ... også rigtigt at Puntoén er en økonomisk bil som fortjener den diagnostiske computer som alle nyere biler har brug for.
Men derfor kan man alligevel godt justere/udskifte de mekaniske dele ... herunder også skifte bremseklodser/bremsebakker m.m., uden at computeren skal nulstilles.
Men igen ... tak for svarene ... vi ses ude på landevejene i en velsmurt, nyjusteret og velkørende bil

Godkendelse af svar
Fra : flemming_madsen14

Dato : 24-01-05 22:18

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-01-05 22:25

Var det pallenoc der svarede på dine spørgsmål??
alimak

Kommentar
Fra : flemming_madsen14

Dato : 25-01-05 19:17

Nej det var det ikke ... ikke alene i hvertfald ... jeg er ny her på kandu.dk, så jeg tastede bare tilfældigt på en af dem der havde svaret ... og har man tastet "Enter", så er det ikke muligt at fortryde ... så tak til alle der gad svare.