/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
exhausto varmegenvinding
Fra : scobbi
Vist : 6087 gange
100 point
Dato : 23-01-05 21:45

hejsa jeg har et exhausto 2.5 og et 3.5 varmegenvindings et med elflade og et med vandflade og krydsveksler stående jeg ville sætte op er der nogen der også har exhausto ville jeg da gerne høre lidt om hvad i syntes om anlæget og hvor tit jeres varme flade er i brug vand/el og om i har brænde ovn som varme kilde syntes også jeg læste at man ikke skulle suge men blæse ind ved brændeovnen ???????????? er meget nysgerrig om at høre lidt fra nogen der har exhausto anlæg

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-05 09:04

Ahhhh, lige min boldgade.

Hvor meget vil du vide.

Exhausto er et godt solidt dansk firma, der producerer ventilationsanlæg, ventilatorer og røgsugere. Deres produkter er særdeles veldokumenterede og anvendes oftest i børnehave, institutioner, skoler og mindre kontor miljøer. De udmærker sig ved små indbygningsmål, og rimelig hæderlig filtrering.

Så til det ringe:

Styresystemerne er lidt "firkantede" og ikke særlig alsidige. VEX'erne er plaget af utætte bypass og kan derfor ikke for godt overholde deres katalogværdier til genvindingsgraderne. For 6 - 7 år siden havde man en fejl i styringen, der betød frostsprængte varmeflade - men det må forventes at være udryddet. Ligeledes for år tilbage, fik EXHAUSTO en sending syge motorer fra Grundfoss. Især VEX 4,5 og 5,5 var ramt. Filtrene sidder uhensigtsmæssigt, hvis man har kondensudskilning i veksleren. Ventilatorerne i VEX serien er stadig energi-uøkonomiske scirocco hjul.

Selvom det virker negativt, vil jeg alligevel betragte VEX'erne som nogle af de klart bedste anlæg i klassen. Du kan snildt få noget meget bedre (men også dyrere). Det er ligger i samme prisklasse er efter min mening ringere. Med andre ord OK anlæg.

Begge anlæg er i overkanten -størrelsesmæssigt - til et enfamilies hus. Især 3,5'eren. Jeg er ikke sikker på du kan dæmpe ventilatorerne tilstrækkelig til at komme ned på et tåleligt hvileluftskifte. En VEX 1,5 (op til ca 500 m3/h) trækker uproblematisk huse på >200 m2. En 3,5'er kan slæbe op mod 800-900 m3/h, en VEX 3,5 kan yde 1500 - 1800 m3/h, og anvendes ofte til f. eks. en SFO, børnehave eller f. eks kontor på måske 200 m2 hvor der sidder 26 mennesker og ryger.

Hvor stort er dit hus.

Antal værelser, stuer, badeværelse bryggers mv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 09:04

Hvilke styresystemer er der på anlæggene?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 11:11

Jeg har forsøgsvis malet lidt på kurven for 3,5. Holder du dig til idealkurven, tror jeg ikke du kan nedregulere meget mere end ca 500 m3/h. Resten skal du spjælde dig ud af. Erfaringmæssigt er dette stygt dårlig med VEX'ere idet disse har tendens til at blive ustabile hvis de kommer for højt op på ventilator kurven. Ligeledes kan du ryge i et problem med at ventilatorstyringen ikke vil fastholde motoren og derfor ryger op i omløbstal. Det problem kan dog løses ved at ændre fabriksmonteringen af motoren, således du også har reguleret spænding på kondensatorvikling. Men godt bliver det ikke.

Hvis du vil bruge vex 3,5'eren, bør du pille blæserne ud, og bruge et par eksternt monterede kanalventilatorer. Det er en 10 gange bedre løsning.

Allerbedst - sælg den, og brug pengene på kanalsystemet.

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 24-01-05 16:51

ok dig ville jeg ikke i dyst med jeg har skippet det 3.5 har lige købt en 2,5 til mine forældres hus 240 m2 3 etager nybyg for 500 med evr 57 styring den gamle model der var selvfølig ikke betjenings panel med og det er selvfølig udgået af produktion siger exhausto så skal nok til at sætte en optildate styring på da det vist er umuligt at finde et betjenings panel . mit eget hus er på 195 m2 2 badeværelser 2 stuer 3 værelser 1 køkken 1 bryggers 1 indgang med trappe til første sal lille gang ang kanaler dem har jeg men mangler et anlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 17:10

2,5'eren ville være et smukt valg til begge huse, omend 1,5 kan klare det. Men nu har du dem. Har du ikke prøvet at fedte lidt med serviceafdelingen - det var da svært hvis ikke de havde et gammelt panel de kunne hjælpe med. 57'eren er nu ikke så ringe. Funktionen er jo stort set den samme som 147 prisen var bare en anden.

Umiddelbart skal du bruge 250 hovedkanaler (200 er for lille). Især hætter bør du lave noget større end 200 hvis du virkelig vil udnytte 2,5'eren ydelse. Træk en rigelig stor kanal hen til emhætten og tilkobl denne.

Hvordan er rumdeling (antal rum og hvad er der i dem)?

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 24-01-05 19:20

jo det kunne da være jeg skulle fedte lidt for service afdelingen med basser nu mine forældres hus har jeg kørt hoved streng i 200 da anlæget er med 200 studse og så delt dem op i ø125 direkte til kælder 2 til udsugning og 2 til indblæs og med ø100 ksu og ki ventiler stue etagen har jeg kørt et ø 160 ned og grener 2 stk ø100 ud til et gæste toilet og gangen 1 ø125 til køkken og ø160 til brændeovnen ialt ksu ventiler 2 ø100 1 ø125 1ø160 emhætten kører ikke over anlægget så har jeg kørt 2 ø160 strenge til indblæs ned hvor den ene slutter med 2 ksu ø100 stue og den anden slutter med 1 ø100 stue og 1ø100 køkken 1 sal har jeg ikke lavet endnu men ville sætte 2 ø100 ind i lille stue 2 ø100 i badeværelse udsugning og 1 ø 100 i soveværelse også udsugning jeg vil køre indtag og afkast i ø 315 da de skal gå ud i gavlen i en galv rist

hvis vi nu tar mit hus som jo er det vigtigste ggg stueetage er der bryggers med fjernvarme anlæg tørretrumbler kondens og vaskemaskine ca 10 m2 så er der køkken 15,6 m2 og stue 40m2 der har jeg planer om en brændeovn entre 13 m2 med trap op til førstesal et gæste toilet med brus 3m2 brus bruges ikke så er det et værelse bruges som kontor pc obevaring 10m2 1 sal er der 2 børneværelser 11,2m2 og 7,6 m2 en lille gang på 2 m2 badeværelse med brus og badekar 8,8 m2 og stue/soværelse på 42 m2 ang emhætte er det ikke noget svineri i veksleren og skal der ikke noget mere styring som hvad er det nu den hedder konstanttryk regulator altså noget der suger mere eller skal den bare suge hele tiden kender du det anlæg lindab køre med lvar med rotorveksler lyder også som en god mulighed hvad syntes du men det lille klare kun 216m3/100pa hvordet store klare klare fra 288m3 til 680m2 110pa/415pa hvor arbejder du henne jeg er montør i glenco

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 24-01-05 19:21

hvad er 147 den kender jeg ikke

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-05 08:58

EVR 147 forrige generations styring til VEX'er. Udgået idag. Datidens "top-styring" fra Exhausto

Den lille med rotor veksler lyder vel klejn til så store nogle huse. Bevares - ren ventilation uden mulighed for lidt ekstra kan den snildt klare.

Faktisk er der ikke meget griseri fra emhætter. Piller du gamle anlæg ned, er kanalerne derfra bestemt ikke slemme. Helt anderledes ser resterende suge kanaler ud, men der er jo heller ikke filter på.

Mit arbejdssted lægger jeg ikke offentlig på nettet.

Godkendelse af svar
Fra : scobbi

Dato : 26-01-05 21:13

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : pappe360

Dato : 17-09-10 14:51

Hey.. søger også lidt svar fra dig, 3773..
Vi har købt et hus, for 3mdr siden, som tidligere har været brugt til børnehave, derfor er der en genvækstanlæg på loftet. Vi er i gang med bygge om lige nu og derfor også revet alt loftet ned og sat ny forskalling op og det er så der vi er lige nu... Genvæksten og rørene er stadig op loftet, vi har kun lige taget den sidste studs af rørene som gik i gennem loftet.. anlægget er et exhausto evr 57-3 og er mega overdimensioneret til vores hus som private bolig, siger vores vvs'er.. vores hus er 108m2 og 38m2 i kælderen.. vores vvs'er siger at vi kan slet ikke bruge anlægget, da det ikke kan ned drosles nok til vores behov.. dette er jeg dog lidt ked af da jeg meget gerne ville have genindstalleret det anlæg, som koster fra ny 70.000 for bare aggregatet da det er med den varmvands ting, i stedet for at købt et nyt anlæg..

Mit spørgsmål er bare om det kan være rigtigt at vi slet ikke kan bruge det fine anlæg som kun er 15år gammelt..????

Vi har også fået at vide at et anlæg til vores hus koster 60.000 for indsttallation og det hele, men koster det virkelig så meget for et så "lille" et anlæg i forhold til det gamle...??

Og hva kan man få for det gamle anlæg hvis man skulle sælge det..???

Hilsen Jonas