/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kw pris
Fra : scobbi
Vist : 2267 gange
100 point
Dato : 23-01-05 21:37

hejsa jeg har et ventilations anlæg der skulle bruge 1.3 kw står der hvordan regner jeg ud hvad det koster om året i kroner at have det kørende mvh morten

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-01-05 21:45

Der skal du bruge hvor lang tid den kører og hvor maget af tiden den bruger 1,3 KW.
Det er jo ikke sikkert den bruger 1,3 kW hele tiden.
hvis man ved at den kører 15 timer om dagen og den bruger i de 10 af timererne 1,3 KW og de andre 5 timer 1,0 KW giver det en forbrug om dagen på 10*1,3+5*1,0 det giver så 18KWh.

Det er lidt forskeldig hvar de forskeldige elværker tager for strømme, men jeg tror det ligger ca på 1,5kr og det giver så et forbrug om dagen på 18*1,5=27Kr

Det kan også være forskeldig fra sommer og vinter hvor meget strøm den bruger hvis der er noget varme i den.

Hernik

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 23-01-05 21:46

Kik på din el regning og se hvad du giver for 1 kw med alle afgifter + moms - når du så har fundet ud af dette selv om det er svært kan du se hvad 1 kw koster pr. time - derefter er det op til dig hvor mange timer dit ventilations anlæg kører om året og derved kan du selv udregne dit års forbrug.
mvh. 2100

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 21:47

Ved du om det er pr time eller pr døgn det bruger 1,3 kw
Hvis det er pr time, er det en dyr sag til ca 13000,- pr år
Og hvis det er pr døgn, er det små 600,- pr år.

mvh dova

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 23-01-05 21:50

dova: hvordan kan du svare sådan på dette spørgsmål - har du selv et køleskab ?? hvad bruger denne i kw

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 21:59

Forstår ikke helt hvad du mener med det.

F.eks et køleskab, fryser o.s.v er som regel opgivet til et døgnforbrug.
Mens andre ting, vaskemaskine, tørretumbler m.v. er opgivet med det forbrug de har pr time når de er i brug.

Og f.eks en tørretumbler er opgivet til 2.1 kw (det er min i hvert fald), og det er jo ikke pr døgn, men det den bruger pr time.

Og da der bliver spurgt hvad det vil koste pr år for at have ventilationsanlægget tændt, går jeg da ud fra en beregning der siger x antal døgn pr år gange med ca kw pris, eller x antal timer/døgn/år ganget med ca kw pris.

mvh dova

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 23-01-05 22:00

hejsa der står helt nøjagtigt at motoren bruger 0,9 kw motor og vandvarmeflade optaget effekt 1,3kw el forsyning 1x230v max fase strøm 6,0a jeg regner med det køre samme hastighed 24 timer i døgnet

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 23-01-05 22:06

dova: ok at du ikke forstår - men lad så være med at besvare et spørgsmål som du ikke har nogen kenskab til. OK

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-01-05 22:06

Det kommer stadig an på hvormeret varmefladen er tænt og hvis motoren hvr flere trin vil den ikke bruge fuld effekt hele tiden.

Det bedste er et tage en tur ud til dit el-leverandør og låne en måler der måler hvor mange KWh den bruger og lade den være sat til et par dage eller længere og der ud fra regne ud hvor mange KWh den bruger.

Det plejer el-leverandørerne at være behjælpelige med.
Henrik

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 23-01-05 22:17

hejsa henrik jeg regne med at at det skal køre på laveste trin hele tiden da det er et lidt forkraftigt anlæg til mit hus og de skriver at motoren 0,9kw uden flade fladen er også på vand så det kan jo kun være 3 vejs ventilen der bruger strøm så hvad mener de med 0.9 kw er det pr døgn time ?????????

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-01-05 22:25

Nej. Det er den effekt de skal opgive i følge loven og den er dem Max tenkelige effekt den kan optage hvis du vil have et reelt fingerpej af hvormeget den vil optage er du nød til at have en KWh måler på.

Enten kan du låne en ved elværket eller har hareld-nuborg haft nogle til omkring 200kr.

Den sætter man på forsyningen til maskinen og laden side der et stykke tid ( min nogle dage) og derefter kan man regne ud hvad den bruger. Alle andre måder er kun skud og det kan være meget forkert.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 22:27

Det var sgu din kommentar til mit svar jeg ikke forstod.

Hvad pokker skulle mit køleskab have med scobbis ventilationsanlæg at gøre.

Og forøvrigt er det overhovedet ikke noget af din damned business hvad jeg skriver kommentarer til.

Scobbi

Du må undskylde denne uvedkommende kommentar

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 23-01-05 22:29

ja ok det var bare sådan ca hvis det nu var 0,9 kw pr time så skulle jeg ikke have anlæget op for det er omkring 10000 12000 og det er formeget men er det nu de 700 1000 kr så er det jo noget andet

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 23-01-05 22:43

tror dova og 2100 er lidt på side spor det jeg kunne tænke mig at vide er om det kw betyder pr døgn eller pr time da jeg vil mene at kwh betyder pr time hvad betyder kw så ????????????? for bruger den 0,9 pr time er det jo alt for dyrt at have det anlæg men bruger den 0,9 pr døgn er det jo en anden sag

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-01-05 22:48

Hvis den køre fuld er det 0,9KW per time og det er dyrt i lænden. Der er mange der har en genvex anlæg der kun har det til at køre de timer de er i huset og nogle få timer om natten og det redukserer udgiften meget.

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 23-01-05 22:54

det vil sige jeg kan sætte en måler på og sætte den i laveste gir for det skal den nemlig køre på grund af m3 og lade den snore i en time så kan jeg se hvad den bruger for det er ikke godt at stoppe anlæget helt på grund af kondens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 23:00

hvis den er opgivet til forbrug på f.eks. 900w eller o,9 kw, er det det samme som et timeforbrug på 0,9kwh

mvh dova

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-01-05 23:02

Ja det er mit bedste forslag fordi man kan ikke regne på hvad en motor bruger på lave trin.
Hvis der ikke er ændringer hvis du også på de fleste målere kunde aflæse KW forbruget. Dur bare ikke hvis der er noget FX varme der kan tænde og slukke på en thermostat så skal det køre over en periode.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-01-05 00:01

husk at der er afgørende forskel på KW og KWh. KW er det løbende forbrug pr. sekund(1000 Joule/sekund), KWh er en fast energienhed på 1000W i en time, altså 360.000 Joule.
sæt den i en måler som du kan få ved i haraldnyborg for en billig penge, mål forbruget i en time, og gang op. Ellers sæt et amperemeter i serie med den, mål hvor mange ampere den bruger og gang med 220 volt. Så har du effektforbruget i watt, og så er det igen bare at gange op.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-01-05 00:07

det forudsætter selvfølgelig at den har et ensartet forbrug. Hvis der er varmeplader eller andet der tænder og slukker på forskellgie tidspunkter, skal det som nævnt måles over et par dage. Og vintertiden er selvfølgelg langt den dyreste - det skal man lige have med.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 09:10

Jeg vil ikke læse alle indlæggene, men beregning udføres i henhold til en SBI anvisning. Er der tale om en varmefladeeffekt, skal du ind og have et TRY varighedsskema, og kan derfra udføre et overslag. Er der tale om en ventilatoreffekt, er ventilatorens påtrykte effekt ofte en maxeffekt og langt fra den som ventilatoren optager i driftpunktet. Ydermere falder energiforbruget ca i tredje potens ved nedregulering.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 09:12

OK, jeg kan se det er 3,5'eren du spørger til.

Du vil ALDRIG komme til at køre fuld fart med sådan en i et enfamilieshus - det er vildt unødvendigt at ventilere så meget som den kan. Den er ca 3 gange så kraftig som nødvendig.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-05 09:19

I øvrigt til diskussionsklubben ovenfor:

kW = Kilowatt = 1000 Watt = en effekt (kapacitet)

kWh = Kilowatttime = 1000 Watttimer = Energi (arbejde).

Dvs effekten skal have noget tid med, for at vi kan udregne hvor meget energi vi har forbrugt.

...igen, udskåret i pap, 1,3 kW effekt, forbrugt i f.eks 4 timer giver = 1,3 x 4 = 5,2 kWh.

....og når vi nu taler energi. VEX'en afleverer i sagens natur knap det halve af den tilførte energi til indblæsningsluften i form af tryk og varme. Motorens spildvarme går endvidere direkte i indblæsningen, idet der anvendes fælles motor, der sidder i indblæsningsstrømmen.

Men VEX 3,5 ere for stor, med mindre du har et hus på 600 m2

Kommentar
Fra : H2

Dato : 24-01-05 09:23

Til sipelip

Det du skriver med at man kan måle strømmen og gange den med spændingen og så har man efeken (P=U*I)
Den er god nok når vi snakker om varmefladen, men nu er der en motor med og så går det ikke fordi der er en cos(fi) der også skal ganges med. den er også opgivet men når man ændre hardiheden på motoren ændre cos(fi) sig meget.

Den rigtige formal er P=U*I*cos(fi)
cos(fi) kan ligge fra 0,45 til 0,9 efter hvilke motor og hvilken hastighed den køre.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-05 10:35

>>Dova<<

Citat
hvis den er opgivet til forbrug på f.eks. 900w eller o,9 kw, er det det samme som et timeforbrug på 0,9kwh

- Du bliver altså nød til at give dig.... W eller kW er en energimåleenhed - altså hvor mange Joule/sekund der KAN forbruges.

Det svarer til, at en bil har 100hk som maksimal effekt - man udnytter jo heller ikke alle de mulige 100hk al den stund man kører, medmindre sømmet er i bund hele tiden...

På elapparater opgives mærkeplade effekten til det maksimale energioptag/sekund, altså W eller kW.

W og kW har IKKE en pind at gøre med timeforbruget. Det har derimod det arbejde der er udført pr. sekund (eller pr. time når vi snakker kWh).

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-05 10:38

>>3773<< He - kan se, du fik skrevet næsten det samme som mig. før jeg fik sendt mit indlæg )

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-05 10:40

- og så fik jeg iøvrigt skrevet noget sludder alligevel....

Sidste linie skal hedde: "Det har derimod det arbejde der er udført på et sekund (eller på en time når vi snakker kWh).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 10:59

Jow Berpox.

..også lidt guld fra H2. Og til H2, i realteten "bruger" du den dårlige effektfaktor i elmotoren til opvarmning af indblæsningsluften, med den konstruktion en VEX har. Men du har da ret, motorerne bliver ikke bedre af at blive nedreguleret - slet ikke med en thyristor.

Men for at slæbe en gammel traver frem. Det du hælder ind, får du ud. Mængden af energi vil være den samme. Det H2 siger er, at en mindre del af energien nyttiggøres til det vi gerne vil have. Men i et ventilationsanlæg som VEX'en, kan vi "bruge" spildvarmen, så det går ikke så galt.

Det jeg skrev med blæsere og effektforbruget ved nedregulering, er den rene pumpeligning. Der falder akseleffekten i tredje potens ved nedreguleing, luftmængden er ligefrem propertional og trykket falder i kvadratet. Dvs

Blæserne (to ialt) trækkes af samme motor.

Ved fuld fart 1400 o/min gæt aksel effekt måske 1 kW, ydelse 1500 m3/h ved 290 Pa

Ved halv fart 700 o/min akseleffekt 0,125 kW (men antagelig højere forbrug i motoren) 750 m3/h ved 73 Pa.

Problemet ved anvendelse af 3,5 'eren, er at du skal have den helt ned og yde måske 100 - 150 m3/h på lav fart. Skal den lave bare lidt tryk, ved denne luftmængde kommer du til at ligge sindssygt dårligt i virkningsgrad på selv ventilatoren (for meget tryk i forhold til luftmængden). Ligeledes skal motoren rende meget langsomt (meget dårlig virkningsgrad i denne).

Derfor - VEX3,5 er alt for stor til opgaven. Brug 2,5'eren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 14:33

berpox

Det fra min kommentar du citerer i din 10:35, er altså en definition jeg fandt her, som henvisning til hvordan man omregner sine elapparaters forbrug pr time og på årsbasis.

http://www.sparenergi.dk/index.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 14:38

Dova, du skal bruge SBI's anvisning, alternativt vejledningen fra Danvak bøgerne. Vi snakker ikke om husholdningsapparater her .

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 14:39

.....og inden du hidser dig op. Et sådant anlæg vil køre VAV, derfor er udregningen ikke bare lige!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 14:39

VAV = Variable Air Volumen (sådan lidt for de indviede)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 14:55

det har jeg så fundet ud af, men det fremgik jo ikke umiddelbart af spørgsmålet i første omgang.
og det var derfor jeg lavede en ca. udregning hvis motoren havde samme forbrug hele året.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 15:40

Rigtig dova, det er lidt tåget. Men det var lige i min boldgade, så jeg var straks klar over sammenhængen.

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 24-01-05 16:41

3773 ja men nu havde jeg lige et 3,5 på hånden men har indset det er for stort hvilket anlæg vil du anbefale kan høre du har lidt tjek på det skal bruge 250 m3 timen det skal ikke være med elflade vil måske ha en vand flade men vil prøve at trække det meste fra en brænde ovn er min plan du må da arbejde i et vent firma så meget du ved er selv vent montør

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-05 17:03

Hvis du skal have noget hæderligt til at virke, får du en brændeovn med gris, og overfører varmen via vand. Pumper du det rundt med luft, kommer du til at sloges med alverdens ulyksaligheder i form af alt det støv og lugt der render med rundt.

Først dimensionering.

Har du et hus på f. eks 140 m2, er rumfanget ca 350m3/h. BR's anbefaling hedder - der skal være MULIGHED for at skifte luften 1/2 gang pr time. 175m3/h er altså nok. Faktuelt set har huset et utæthedsskifte, der godt nok er fælt vindafhængig, med lad os sætte det til 0,15 gang pr time. Resterende behov = 0,35 gang pr time -> 123 m3/h. Har du emhætte med på systemet vil minimum 200 til denne under forceret drift, stærkt være at foretrække - altså mulig max ikke under 300 m3/h. Hviledrift 125 m3/h. (Sluk aldrig anlægget).

Dvs VEX 1,5 klarer opgaven fint, med et mulig max på 500 m3/h ved 160 Pa. Pas på at få balanceret kanalsystemet, så slipper du for spjæld. Gør dig selv den tjeneste at montere en 600 dæmper foran hver ventil, for at eliminere lydoverhør.
Du kan sagtens tilslutte tørretumbleren ligeså, men put nu lige et NITRIL filter fra Systemair imellem (ikke noget med IFU eller Nissehuer - stygt forbudt). Dimensioner anemostaterne således at du tillader lidt støj ved fuld knald, eller risikerer du drop ved nedregulering - der er lidt afvejning der.

Hvorfor vælger du ikke et modstrømsaggregat??? (Exhausto har godt nok kun den lidt fidus/plasticting fra Hollandske Storch Air).

Hvad er ambitionsniveauet? VAV, ZONE, KØLE, FLYTTE VARME eller hva' (det sidste kan du glemme, det har aldrig været nogen rigtig succes. Har selv prøvet at bygge noget, men pillede det ned igen. Bevares - det er godt for økonomien, men støv, svineri og lugt ryger altså også med rundt).

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-05 17:07

>>Dova<< OK - men stadig er det lidt "fejlagtigt" - en støvsuger på 1200W kører jo heller ikke hele året - i hverttilfælde ikke hos mig

- og så er det vist uddebateret

mvh berpox

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-05 17:29

som der er skrivet lån eller køb (haraldnyborg) en "elmåler"
om sommeren bruger den sikkert midere ind om vinteren det med at der står Xw er hvad den max bruger

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 24-01-05 18:50

hejsa jeg har fjernvarme og ville sætte en brændeovn op og sådan set bruge den som varme kilde til genvindingsanlæget så jeg kan da ikke se hvorfor at støv lugt skulle komme med da luften jo køre igennem anlæget inden det bliver blæst ud igen og så har jeg velux vinduer der dukker meget nemt så det ville være dejligt at slippe af med det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-05 08:36

Hvis du laver det trick der scobbi, kommer du til at smide en gruelig masse varme væk.

Du vil suge over brændeovnen - god varm luft. Denne luft genvinder du på, lad os sige 65% temp virkningsgrad. Ved f. eks -12 ude (almindelig dimensionerende) og f. eks 30° udetemperatur, får du en indblæsning på 15,3°. Med andre ord "smider du den resterende varme ud. Skal du effektivt udnytte vex'en, skal du have varmen vandbåret (gris i ovnen). Så får du varmen med et langt højere temp set, og kan udnyttes langt bedre. Skal du noget med luftvarmen direkte, er du nødt til at suge varmen direkte over ovnen og pumpe denne rundt UDEN at køre gennem veksleren - og det lille nummer er ikke ubetinget smart.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-05 08:36

læs 30° udsugningstemperatur

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-05 08:38

Ligeledes har luftvarme vha luftudskiftning aldrig været smart. Skal du effektivt varme, er 4 x h luftskifte nok at foretrække, hvorimod luftudskiftningskravet kun er 0,5 x h. Forskellen på 3,5 x h er ren overventilation og spild af penge.

Godkendelse af svar
Fra : scobbi

Dato : 26-01-05 21:11

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-05 09:14

Velbekomme scobbi. Hvis vi skal snakke yderligere så hvac snabela sol.dk