/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
MATEMATIK gymnasium
Fra : janni_s
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 23-01-05 17:45

jeg går godt nok ikke i folkeskole, men min computer har åbenbart lidt svært ved at gå ind alle mulige steder..
jeg har et spørgsmål i matematik, gymnasiet.

en funktion f er givet ved
f(x) = 9 / (3-4x) og x<3/4
bestem til f den stamfunktion, hvis graf går gennem punktet O(0,0)

jeg har desværre ikke så mange point. men håber på lidt hjælp hurtigst muligt.

på forhånd tak
/janni_s

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 23-01-05 18:00

Hmm det er for langt tid siden jeg har arbejdet med min lommeregner kan jeg se. Jeg kan ikke huske hvordan jegfår det sat ind i den, så jeg kan desværre ikke lige hjælpe dig. Jeg ville gerne.

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 23-01-05 18:33

men.. er det ikke det samme som at integrerer funktionen? får man så ikke stamfunktionen?

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 23-01-05 18:51

hvilken lommeregner har du?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 23-01-05 18:53

Jeg bruger en ti-89 plus når jeg regner. Men jeg gik også på matematik på meget højt niveau. Desværre er det over et år siden, at jeg sidst har brugt lommeregneren...

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 23-01-05 19:01

jeg tror ikke man skal bruge lommeregneren. skal man ikke finde stamfunktionen og så sætte y til at være 0 og x til at være 0 og så udregne konstanten ud fra det?
men mit problem er bare at jeg ikke kan finde stamfunktionen og det skal man ikke bruge lommeregner til?! det er matematik på a niveau 2. år. jeg har en TI-83 plus lommeregner
:)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-01-05 20:16

Hejsa
Jeg har fundet følgende omkring stamfunktion
http://www.amtsgym-sdbg.dk/ma/bt/3MA100/pdf/Stam.pdf
håber det bringer dig videre...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 23-01-05 20:28

Hvor pudsigt, det er "mit" gymnasie du der har fundet frem til hehe

Accepteret svar
Fra : nebis

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-05 23:53

f(x) = 9/(3-4x), x<3/4
Substitution: u(x) = 3-4x => u'(x) = -4
f(x) = 9 / u(x)
F(x) = 9 ln(u(x)) / u'(x) + k = 9 ln(3-4x)/(-4) + k = -9/4 ln(3-4x) + k,
hvor k er en konstant

F(x) skal gå gennem punktet (0,0):
F(0) = 0
-9/4 ln(3-4*0) + k = 0
k = 9/4 ln(3) = 2.47

Stamfunktionen, der går gennem O(0,0) er derfor
F(x) = -9/4 ln(3-4x) + 9/4 ln(3) = 9/4 ( ln(3) - ln(3-4x) )
= 9/4 ln(3/(3-4x)), for x < 3/4

På TI-89 gør man således:
2nd + 7 (integrationstegn)
integrationstegn(9/(3-4x),x)

Husk på, at 1/x integreres til ln(x), hvis x>0 og ln(-x), hvir x<0.
Det kan derfor tænkes at du ikke for de helt rigtigr resultat på lommeregneren.

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 24-01-05 15:17

Tak for svaret nebis.

afleverede godt nok i morges uden opgaven med, men du har jo besvaret den og så lærer jeg noget af at læse besvarelsen:) så ved jeg det til næste gang.. og det er jo dejligt nok når vi skal have prøve i morgen!
vh janni