/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvad er det med den gearkasse???
Fra : Schwartzbach
Vist : 973 gange
50 point
Dato : 23-01-05 00:18

Hej.

Jeg står og kigger på hvilken model af zzr 1100 jeg skal vælge. Men er virkelig forviret.

I nævner noget om at D-modellen 90 - 92 bestemt ikke er noget godt køb i forhold til gearkassen.

Der må være nogen der har erfaring inden for dette område.

Hvad vil I foreslå for en model zzr 1100 jeg skal købe.

Har kigget på mange forskellige imellem 80.000 og 100.000 kr.

Hjælp mig lige en gang, for jeg er da lost.

Mvh Jacob

Accepteret svar
Fra : dinmc

Modtaget 50 point
Dato : 23-01-05 09:33

Hej,

Så vidt jeg husker var gearkasen ikke problemet for '90-'92 hvorimod plejllejet ved 3. søle på krumtappen var svag, grundet den lidt tåbelige måde som smøringen til denne søle er lavet på, i kombination med et meget lille bundkar. Det blev løst i model '93. Du må ikke lige hænge mig op på årstals-informationerne, men det med sølen er jeg sikker på!! Dem kender jeg flere ZZR ejere der har måttet bøde dyrt for!!

MVH
Lars

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 24-01-05 15:30

Hej,

Gearkassen har som nævnt ikke særlige skavanker med mindre den er blevet kørt meget hårdt....så falder det meste jo fra hinanden. Groft sagt kan man sige at for meget blev overtaget fra de gamle ZX-10 ere da ZZR-1100 kom på markedet, de første årgange 90-92 genanvender mange dele....det du bør kigge efter er modellen fra ´93 og frem.....tydelige kendetegn er stelkonstruktion, kåbe og fælgbredde...og den er opdateret i svær grad overalt, incl. motor/gearkasse, ledningsnet, bremser, forgaffel, fjederben osv.
Dejlig cykel som kører på skinner ved højt tempo og har en temmelig god komfort også for os af højere mål...men den er ikke lige sådan at kaste rundt...det kræver en indsats

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Schwartzbach

Dato : 24-01-05 15:41

Det var et konkret godt svar.

Jeg er også selv oppe i den øje skala hvad højden angår, og ser frem til at prøve en sådan maskine.

Er det en bestemt model af zzr 1100 du kan anbefale. Jeg har læst noget om c og d model.

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 24-01-05 16:05

Godt du kunne bruge det.

C og D betegnelserne er kawasprog for årgange og opdateringerm, også alle de opdateringer som de ikke vil ud med officielt, dvs at jo nyere f.eks. D3 jo bedre (som regel). En god idé er nok at holde sig fra de første inkarnationer, uanset mærke og model iøvrigt, da de efterfølgende årgange får rettet børnesygdommene....

Hvis du går efter en sund ´94er går du nok ikke helt galt i byen....det er rent optisk den nyeste model som kom i ´93 og har altså alle de nye gode sager...som f.eks. nye forbremser (320 mm skiver i stedet for 310mm) og skulle, hvis ellers det ikke er en overvintret model 93´også være anden version af den nye=færre børnesygdomme.

Hvis du er i tvivl om at årgangsbestemme en ZZR-1100 C kontra D kan du kende den på stellet. D modellerne har ligesom en Y-form på midten af cyklen, hvor spidsen af Y´et peger op mod sædet, en del af bagrammen er altså synlig.

Husk at checke bl.a. fjederben bag...de bliver trætte og er dyre.

Og regn ikke med at den er noget økonomi-vidunder....ha ha...den vil frem....men vil også ha noget for det...

Kommentar
Fra : Schwartzbach

Dato : 24-01-05 20:52

Det er bare alletiders.

Jeg vil prøve at kigge efter noget i den retning.

Hva køre sådan en djævl på 1 L benzin? Omkring de 12 km/L.

Hvordan ser det ud med dele til cyklen, sliddelene er de dyre.

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 24-01-05 21:34

Brændstoføkonomi er jo en stærkt variabel størrelse Hvis ellers den er justeret godt ind, går den ca. 8-10 km/l når du krudter til den....altså når du virkelig leger...almindeligvis kører den en 12-13 km/l og hvis du kører langt kan den komme op på en 16 km/l med fornuftig marchfart (140-150)...men igen, kørestil er forskellig og det kommer an på om karbs´ne er synkroniseret godt, om co´en står som den skal osv...den kan muligvis også køre længere på literen hvis man ikke har alt for mange kramper i håndleddet

Dele er ikke noget problem, der er masser af både sliddele og brugte stumper hvis man skulle være uheldig. Der er solgt en del af dem i bl.a. Tyskland og England som nu er splittet op til stumper.
Almindelige slidddele er ikke uforholdsmæssigt dyre men det er selvfølgelig ikke CB500 niveau....
Bremseklodser, kædekit, tændrør, luftfilter, dæk osv. købes jo alligevel oftest i forskellige uoriginale versioner og her er prisen tit stort set ens for alle den type maskiner. Bremseklodser ville jeg f.eks. aldrig købe originale....jeg sværger til sbs som i normalt udsalg koster ca 260 pr. side...altså helt normalt prisleje....det samme med kædekit...der skal DiD på...bla bla bla...ha ha...og så videre og så videre...

Held og lykke med det.

Nåeh ja...pas på kørekortet...du vil opleve at færdselspolitiet sjældent forstår dig

Kommentar
Fra : Schwartzbach

Dato : 25-01-05 21:31

Jeg skal lige høre her til sidst. nu har jeg ellers snart pumpet dig for oplysninger.

Jeg har tænkt på at købe i Tyskland. Cyklerne er noget billigere og så får man en nyere cykel i forhold til prisen.

Er det noget du ligger med informationer om?? Kan det betale sig at købe lige denne cykel i Tyskland???

Det skulle vidst også være det hele for denne gang. Tak for hjælpen

Jacob

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 26-01-05 11:04

Det er bare iorden der er jo en del ting at overveje ved mc køb.

Jeg har hentet nogle cykler i Tyskland selv, både til venner og mig selv....
Om det kan betale sig er svært at sige...nogle gange kan man være heldig at finde en rigtig fint eksemplar og tilmed få en rimelig vurdering af told og skat...
Den største fordel er at der er mange at vælge imellem! Det er langt nemmere at finde den rigtige farve, årgang, km-stand osv fordi der er solgt langt flere....Tyskland er jo et kæmpe mc-marked med et samlet årligt salg på MANGE!
Oftest vil det blive næsten det samme om du henter en i Tyskland, eller køber en herhjemme, når du regner alle udgifter ud....transport, reg.afgift, evt. overnatning, tid osv., du vil dog, hvis du køber en import hos en forhandler herhjemme, komme til at betale lidt mere fordi de jo skal ha noget avance....til gengæld har du noget reklamationsret/garanti...det har du ikke på en du selv henter...
Hvis du beslutter dig for at hente en selv er der nogle gode retningslinier:
Køb så vidt mulige hos en forhandler!
Aftal så meget som overhovedet muligt på forhånd, få mailet ekstra billeder af dyret og en eksakt beskrivelse.
Hvis du ikke selv taler tysk, så tag en med som gør! Det er nødvendigt.
Sørg for at have mere end en cykel i kikkerten, så hvis den ene glipper, snupper du den næste og læg iøvrigt ruten hjemmefra....det er lidt større afstande end i DK og det bliver hele tiden dyrere jo mere du skal køre og evt. overnatte.
Hvis du ikke selv er i stand til at checke en kværn grundigt, så tag en med som kan!! Det kan spare dig for meget senere hen.
Der er mange ombyggede cykler dernede, mange som er fusket sammen og tyskere kan være meget kreative på en uheldig måde!
Køb en cykel som er stort set standard, lidt kåbeglas, udstødning og fodhvilere kan der sagtens være ændret lidt på....det er en smagssag om man vil ha´det men det er ikke skadeligt som sådan for cyklen men få så vidt muligt orig. dele med.
De fleste som har bevaret cyklen standard har måske behandlet den knap så hårdt, end ejeren af en der står totalt ombygget med oplagt udstødning, anden kåbe, omlakeret osv. men igen...det er ikke sikkert.
Du vil dog få lettere ved at få synet en næsten standard cykel herhjemme efterfølgende, så orig dele skal meget gerne med hvis der ændret noget.

Så alt i alt....du vil spare nogle penge ved at hente den selv men ikke en formue, du vil derimod nemmere kunne finde lige netop den du bedst kan li´, du vil have haft en forhåbentlig sjov tur og lidt toldfrit i bagagen...
Regn med 1-2 måneder til at få den igennem maskineriet herhjemme...syn, foreløbig vurdering, endelig vurdering osv.

Selv tak iøvrigt

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Schwartzbach

Dato : 26-01-05 15:09

Mange tak for hjælpen, du har været en stor hjælp.

Der vil blive lagt en plan og så må vi se hvad det munder ud i, for zzr 11 det skal det være ingen tvivl om det.

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 27-01-05 15:31

Selv tak, håber du finder noget godt!

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 01-04-05 23:56

Måske var det på tide at lukke spørgsmålet.....?

...og en ZZR bliver det så åbenbart ikke alligevel...men man har jo en holdning til man får en ny...

Godkendelse af svar
Fra : Schwartzbach

Dato : 17-12-05 18:34

Tak for svaret dinmc.

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 29-10-06 15:39

Jamen selv tak for hjælpen, det er da rart at du formår at værdsætte andre folks tid, erfaringer og råd, når de prøver at hjælpe dig. NAR!!!!!