/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udskift fliser på badeværelsesgulv?
Fra : LG
Vist : 1435 gange
50 point
Dato : 25-08-02 00:02

Kan man, og i givet fald hvordan, udskifte fliserne på et badeværelsesgulv? Gulvet er i beton med varmeslanger, fugtmembran og belagt med 15x15 cm fliser. Eller dur det med hensyn til gulvvarmen at lægge nye fliser oven på de gamle?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 25-08-02 10:46

Jeg ved ikke om det kunne være aktuelt at male dem ???? http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/huset.shtm#flisermale

Men DR's Flemming leth: http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/huset.shtm#hus24 har måske et par tip som du kan bruge

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 25-08-02 11:50

Hejsa LG

Det ville forøge dit "el forbrug" HVIS du valgte at lægge noget ovenpå dine nyværende fliser (alt taget i betragtning) idet varmen jo så skal igennem mere for at nå op til dine fødder MEN jeg ved at man godt kan udskifte dem idet mine forældre gjorde det i vores køkken da jeg boede hjemme og det var vist en smal sag for ham som havde forstand på det

Og det er nu da rart med et varmt gulv *heheh*

Jeg har nogle venner som arbejder LIDT sort og er garvede murer, malere osv så HVIS jeg skal høre dem ad om det skulle være noget som han/de ville kunne gøre i et snuptag så skal du da bare sige til

Jeg håber du får det lavet som du gerne vil mester

Hygge

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 25-08-02 14:59

KS9000 har ret, medmindre du da har natsænkning, for så tager det jo længere tid at få varmen op til fusserne .... og dermed bruges der mere energi ..

Om du blot skal lægge fliserne overpå de gamle afhænger jo af flere ting. Få en håndværker til at give tilbud, og vælg så evt. selv at lave det ud fra de ideer, han giver dig .... det koster jo ingenting

Kommentar
Fra : summer

Dato : 25-08-02 17:54

Det kan du sagtens, og du kan sagtens selv gøre det. Bare ind i et byggemarked efter det du skal bruge.
Jeg har for nogle år siden lagt nye klinker over det eksisterende klinkegulv i vores køkken. Vi har fjernvarme og der ligger således varmeslanger under eksisterende to lag klinker og det fungerer utrolig fint og vi har ikke observeret nogen ændring af vores dejlig lune køkkengulv, ud over useendet :).
Den forbehandling som KS9000 skriver om, finder jeg helt unødvendig. Jeg vaskede
det gamle gulv over med grundrens og så bare igang. Det vigtigste når man lægger fliser/klinker på et gulv med varme er at bruge en Knauf Flexflisemørtel, eller lignende produkt, som er specielt beregnet til den flexibilitet, som varmen kræver.
Med venlig hilsen
summer

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 50 point
Dato : 25-08-02 20:20

Til Vestjyden
Mht til, om der bruges mere energi til opvarmning af gulvet, hvis man har natsænkning, er ikke korrekt.

Du har ret i, at en natsænkning kan bevirke, at gulvet ikke er varmt på de ønskede tidspunkter, idet betonmassen ikke sådan er at varme op her og nu. Opvarmningen kan komme i "utakt", om man så kan sige, altså varm ,når der ikke er brug for det og køligere, når der er brug for det.

Så alt i alt kan natsænkningen være uhensigtsnæssig mht. til komforten, men bestemt hensigtsmæssig mht. energibesparelsen.

Derfor bør temperaturen på gulvet være konstant og kun lige så varm, at det ikke føles koldt.

Gulvet skal heller ikke opvarme rummet, det skal en radiator, som kan reagere lynhurtigt på temperaturændringer - På den måde får man mest for pengene og den bedste komfort.

Godkendelse af svar
Fra : LG

Dato : 25-08-02 20:59

Tak for svaret ks9000.
Det er det svar der blev afvist, jeg accepterer. Jeg ved ikke hvorfor det pludselig stod som afvist.

Kommentar
Fra : job19

Dato : 30-10-02 16:28

Hej du kan godt lægge nye fliser oven på de gamle
Til det skal du bruge Lip-multiklæb
du kan købe en ny ramme = ristramme
Som sagt når gulvet er opvarmet vil den værer konstant men seføli vil det når den har været slukket værer længer tid om at varme op = mere forbrug