/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Timeløn i excel?
Fra : dbl
Vist : 5496 gange
200 point
Dato : 22-01-05 09:03

Hej Kandu'er!

Jeg er ved at lave et regneark i excel.
Kolonne A = Mødetid (Indtaster selv)
Kolonne B = Sluttid (Indtaster selv)
Kolonne C = Antal timer (Excel regner det ud)
Kolonne D = Timeløn (Indtaster selv)
Kolonne E = Kr. for en arbejdsdag (Excel regner det ud)

A1 = 05:00
B1 = 06:00
C1 = 01:00 (som vi alle ved, så er der jo én time fra kl. 05:00 til kl. 06:00)
D1 = kr. 100,00
E1 = Her er problemet så. Hvordan for jeg den til at regne ud at man skal have 100 kr. For hvis jeg sige C1*D1 giver det kr. 4,17. Og det er jo en klar fejl.
Nogen der har en idé til hvordan jeg løser dette problem?

Mvh.
d.Buus

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 22-01-05 10:07

Hos mig virker det fint. Det giver 100
Du skal huske, at skrive: =C1*D1. "=" tegnet er det vigtige.
Det kan også være, at cellen ikke står i: standard eller tal....

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 22-01-05 10:52

Kolonne A står til Klokkeslæt
Kolonne B står til Klokkeslæt
Kolonne C står til Klokkeslæt
Kolonne D står til Kr.
Kolonne E står til Kr.
Jeg har også prøvet at sætte dem over til standart, men så sætter de sig selv over til klokkeslæt/Kr.
Og hvis jeg sætter dem til tal, laver den nogle sjove tal.
Og jeg har husket "="

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 11:02

Her er en løsning:
I "formater" derefter "celler"
Sæt værdien til "tal" i alle celler .. så virker udregningen.
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 11:29

Ah ha,
Når du indtaster mødetid og sluttid må du ikke skrive 05:00 - prøv at skrive "5". Bruger du ":" forvirrer du celleværdien.
/PG

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 22-01-05 11:32

Hvis jeg gør det, bliver
05:00 til 0,21
06:00 til 0,25
Og i sidste ende ender jeg op med et resutat der er 4,17

I/Du skal da være velkommen til at se på arket. Jeg har uploadet det her>>> http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=3625

Og jeg vil også godt give flere point for et svar der hjælper mig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 11:33

a1= timer (start)
b1= min (start)
c1= timer (slut)
d1= min (slut)

e1= timer i alt ( = c1-a1)
f1= min i alt (=d1-b1)
f2= mellemregning med 2 decimaler (=f1*1,666)
g1= løn kr.
h1= løn ialt kr (=(E1+(F2/100))*G1)

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 22-01-05 11:36

Hmm....mens jeg sidder og skriver, er der kommet flere gode idéer.
Men nu skal jeg lige have noget mad. Men jeg vender tilbage i eftermiddag.

Mvh.
d.Buus

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 11:42

Hvis følger mine 2 råd som ovennævnt .. så virker "skidtet".
Er startiden eksempel vis 05:30 .. så skal du indtaste "5,5"
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 11:50

.. som arbejdsgiver vil jeg da langt foretrække at benytte skemaet som det er ! .. det må være en timeløn fra Staunings tid.
/PG

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 11:51
Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 22-01-05 11:57

Som Guild skriver, så brug talformat i stedet for klokkesletformat. Man kan jo ikke få et veldefineret resultat ved at gange et klokkeslet med et antal kroner - kun ved at finde et reelt tal som udtryk for forskellen mellem 2 klokkeslet ganget med en konstant. Dvs. kl. 5-9 = 3 (timer), der ganget med 100 kr giver 300 kr.

Men desværre, så kan der kun opereres med hele timer, ikke minutter. Skal der kunne beregnes beløb pr. halve eller kvarte timer også, så bliver det hele noget mere kompliceret. F.eks. vil et elektronisk flextidsregnskab indeholde voldsomt mange og komplekse beregningsformler for at finde det til enhver tid gældende tilgodehavende, hvis flextid også kan opgøres i minutter.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 12:05

.. fra 5 til 9 .. er det ikke 4 timer ? .. ha, ha
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 12:07

Minut beregning er vel ikke aktuelt .. måske kvarter-beregning .. så bruges:
05:00 tast 5,00
05:15 tast 5,25
05:30 tast 5,50
05:45 tast 5,75

/PG

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 12:46

hvad så hvis du har været der i 5timer10min

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 12:49

5 timer og 10 minutter = 5,1666666666
Nemlig 10 divideret med 60
/PG

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 12:55

det er også det jeg har skrivet længer oppe
f2= mellemregning med 2 decimaler (=f1*1,666)

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 22-01-05 12:57

> Guild
quote: .. fra 5 til 9 .. er det ikke 4 timer ? .. ha, ha

Det var ikke Excel der kom frem til det resultat, men må tilskrives lidt træthed oppe i roen her lørdag formiddag. Forstår godt morskaben, men mon ikke virkeligheden af og til viser, at nogle arbejder 4 timer og kun får betaling for 3?
Sorry! Håber at dbl kan gennemskue det og få gavn af oplysningerne alligevel.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-05 13:04

> fdbm
Ja nemlig så .. men det er f.... tidligt !
/PG

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 22-01-05 16:37

rotw!
Godt forsøg med det ark du har lavet, men der er en fejl.
Hvis nu vi siger at man møder kl. 05:30 (Indtastning A2=5 B2=30) Og går hjem kl. 06:00 (Indtastning C2=6 D2=00) giver det 1 time og -30

Guild!
Jeg vil gerne være fri for at skulle omregne klokkeslættet til decimaltal. Så hvis man går hjem kl. 11:47, så skriver man også 11:47.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 16:45

og hvad er 1 time minus ½ time = 30 min = 50kr

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 16:46

kan se der er en fejl i f2skal der stå 1,66666

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 16:49

du bliver nød til at regne klokkeslet om til decimalttal da tabellerne for tid ikke er den samme tal

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 17:30

E1= tid i min.

E2 =((C2-A2)*60)+(D2-B2)
H2=((C2-A2+((D2-B2)*1,6666)/100))*G2

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 17:35

men det er vel heller ikke godt nok for så står det i min. og ikke timer og min ikke
spørgsmålet er hvilken resultat er det du er intereseret i er kr og øre eller tiden eller begge dele

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 17:38

det hele kommer an på formlerne og jo flere rubriker jo nemmere er det at overskue og til sidst kan man forkorte dem

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 22-01-05 17:55

Jeg er intereseret i både kr og øre, og i tid.
Men med mindre at du har det gyldne svar, så tror jeg at jeg pt. holder mig til timer, og lukker spørgsmålet.
Så har du det gyldne svar?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-05 19:02

kan ikke huske formlen hvis - =0
det er stortset det der mangler
timer(st) min(st) timer (sl) min(sl) timer ialt min ialt løn løn ialt

jeg har formlen til alt over 1 time og en formel til alt under 1 time skal "bare" have dem ført sammen
når jeg bruger formler (over 1 time) så skriver den -1 når jeg kommer under 1 time

kan ikke få fat i prøver igen i morgen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-01-05 23:38

Hej dbl,

lidt resume: Kolonne A og B for Fra og Til i tidsformat er ok.
Derimod bør kolonne c deles over 2 kolonner, 1 til timer og 1 til minutter - de skal udfyldes med følgende funktioner (jeg har desværre kun den Engelske udg.):
C =TIME(B2-A2) og D =MINUT(B2-A2). - Dvs. nu har du en kolonne med timer og en med minutter.
E = timepris / alternativt placeres den et andet sted ( hvis timeprisen altid er ens ).
Og så udregning af beløbet ( i dette tilfælde er timeprisen placeret i G1 ): =C2*$G$1+(D2*$G$1/60)

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 23-01-05 08:43

Hej IBM760!

Jeg tror sku, at du kom med det gyldne svar.
Men hvis du lige vil se på det, og se om jeg har lavet nogen fejl, ville det hjælpe mig meget.
http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=3661

Mvh.
d.buus

PS! Til rotw!
Hvis det viser sig at IBM760's løsning er rigtig, vil jeg gerne give dig nogle point for dit arbejde.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-05 10:04
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-01-05 12:21

Hej dbl

det ser meget rigtigt ud, men din beløbsudregning behøver kun se ud som: =F2*I2+(H2*I2/60)
Det er ikke nødvendigt med $ tegn i dette tilfælde.
$ tegnet benyttes hvis du ønsker at fastholde en bestemt kolonne/række eller en bestemt celle.
Det har betydning hvis du foretager autofyld eller kopierer formlen til et andet sted.

Mvh Ivan

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 23-01-05 21:16

det virker rigtig
den formel du startet med 4,17 skulle X med 24 =(C2*E2)*24
det virket at sove på det

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 24-01-05 11:41

Ja, det hjælper sommetider. Og som jeg ser det, har i begge givet mig løsningen.
Den eneste forskel jeg kan finde er at rotw's er mere simpel. Og der slipper jeg for at lave to kolonner, (en til timer og en til min.).

Så derfor vil jeg gerne give jer begge point.

Så IBM760, smut lige ind på dette link http://www.kandu.dk/dk/spg/59087 og skrive en kommentar så du kan få dine point.

rotw, jeg giver dig point i dette "spørgsmål", men venter lige med at lukke det til IBM760 har været inde og skrive en kommentar det andet sted, så han ikke skal "betale" for at læse dette.

Mange tak for hjælpen til jer begge.

Mvh.
d.Buus

Godkendelse af svar
Fra : dbl

Dato : 24-01-05 15:01

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-05 17:02

det var så lidt