/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning af Fadder
Fra : 2601
Vist : 357 gange
200 point
Dato : 22-01-05 03:56

Er der nogle der kan tyde Fadderne?

Jeg får det til: "Dom 12 post Trinit. Gårdmand Niels Jørgensen af Borup/ en hjemmedøbt søn Jørgen i Kirke, ? ? kone bar ? ? ? Kone Jacob Ch??? Kone.
Introd. Dom 16 p. trinit.?"
Jeg fmener at Dom 12 post Trinit = 21 aug 1774. og 16 p. trinit= 18. sep. 1774.

Det drejer sig om Hellested 1732-1832.Fødte børn i Arkivalieronline Opslag 64 nr. 6.

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 200 point
Dato : 22-01-05 11:22

hej 2601

Dom 12 post Trinit: havde Gårdmand Niels Jørgensen af Borup sin hjemmedøbte søn Jørgen i Kirke, Mads Hansens kone bar ham, Niels jensen, jens Andersen, Hans Hansen, Erik Jørgensens Kone, Jacob Olufsens Kone.
Introd. Dom 16 p. trinit.

Hilsen Lis

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 22-01-05 11:44

Endnu en gang tak for svaret LisBJensen.

Med venlig hilsen og godt nytår.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 22-01-05 12:08

Det lyder som kaudervælsk for mig, når I begge bruger forkortelser i jeres spørgsmål og svar Er det muligt at få oversat: "Dom post Trinit" og "Introd. Dom 16 p. trinit".
Det gælder jo om at lære alle finesserne!

MVH Syrena

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-01-05 21:33

Til Syrena.

Dom= Forkortelse for Dom(inica)= Søndag.
Post eller ofte P= efter.
Trinit= Trinitatis ef bevægelig dag.
Introd(uctio)= Introduktion en benævnelse om hvor præsten mødte en fødende kvinde der kom i kirke første gang efter fødslen eller efter en lang sygdom. Præsten mødte kvinden ved kirkedøren og sagde nogle ord samt en kort bøn. En skik fra det gamle testamente. Gik af brug i begyndelsen af år 1900 ude på landet ca. 25 -30 år før i byerne.

med venlig hilsen