/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Hvordan kan jeg se om det er et mobilnum~
Fra : Vestjyden
Vist : 6587 gange
25 point
Dato : 24-08-02 13:54

Kan man på de 8 cifre se, om det er et mobilnummer. Det er jo rart at vide, når man ringer op, for det koster jo ekstra ....

Accepteret svar
Fra : Traic

Modtaget 35 point
Dato : 24-08-02 13:59

Ikke altid, men du kan jo slå nummeret op her: http://www.909.dk så finder du ud af om det er eller ej.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 24-08-02 14:07

Traic, det er jo kun de numre, der f.eks. ikke er hemmelige eller er helt nye, eller som abonnenten ikke ønsker skal være i telefonbogen/nettet. Telefonselskaberne tager jo en højere takst, når jeg ringer fra en fastnettelefon til et mobilnummer, og derfor må telefonselskaberne vel også kunne fortælle mig hvordan jeg kan se, at det er et mobilnummer. 'I gamle dag' begyndte TDC's mobilnumre jo med 2 og Sonofon med 4, men det er jo lang tid siden .... måske skulle fastnetselskaberne svare på det ...

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 24-08-02 14:55

På telestyrelsens hjemmeside kan man læse om bekendtgørelsen om den samlede nummerplan:

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024740

Herfra kan man forneden i dokumentet downloade et bilag, hvor nummerplanen er specificeret ud fra ciffer a og b

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-08-02 13:33

> Kan man på de 8 cifre se, om det er et mobilnummer. Det er jo
> rart at vide, når man ringer op, for det koster jo ekstra ....

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024565

*Fischer

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-08-02 10:51

Traic hvor mange mennesker slår et nummer op på internettet inden de tager telefonen eller ringer til folk, for at se om nummeret nu er et mobiltelefonnummer ??

Nok ikke ret mange, jeg kender ihvertifald ingen, så dit formodede svar er ligesom en smule ubrugeligt for Vestjyden.

---------------------------------------------------

Kære Vestjyde :

hvis numrene, for det meste starter med :

2x, 30, 40, og 50

kan du for det meste regne med at det er mobilnumre.

Men da der er mulighed for at beholde sit nummer, når man flytter kan du ikke vide om dem som normalt har fastnumre, har flyttet det over på deres mobiltelefon. Du kan derfor komme ud for at noget som ligner et fatsnet nummer også er et mobilnummer.

Ovenstående er vist desværre eneste metode... Man har snakket om at man vil indføre så telefonselskaberne er pligtige til at oplyse når du modtager et mobilt opkald, men det er endnu ikke indført....

Så svaret mp umiddelbart være nej, men hvis du følger ovenstående er du godt på vej.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 25-08-02 14:31

Det ka' da ikke være lovligt, at teleselskaberne tager højere takster for opkald til mobilnumre, når brugerne ikke kan se, om et nummer er mobilt ...

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 27-08-02 18:54

Det burde indtil videre være muligt ud fra telestyrelsens nummerplan - se ovenfor - at afgøre om nummeret er en mobiltelefon eller fastnettelefon.

Mig bekendt er der nemlig endnu ikke nogen teleoperatør i Danmark, som har indført nummerportabilitet mellem fastnetnumre og mobilnumre. Det var meningen, at dette skulle være indført 1. april i 2002.

Men ministeren udstedte den 21. marts 2002 en bekendtgørelse som har udskudt tidspunktet til senest 1. april 2004 for nummerportabilitet mellem fastnet og mobilnet.
Se: http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=97774821

Læs evt. her om begrundelsen for udskydelsen:
http://www.altinget.dk/article.asp?Id=3420