/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Weekend-hyggetråd!
Fra : arne.jakobsen
Vist : 942 gange
50 point
Dato : 21-01-05 17:57

Jeg plejer at lave lørdags-hyggetråde, men hvorfor egentlige ikke lade hyggen sprede sig over hele weekenden?

Som sædvanligt har jeg et bud på et aktuelt emne:

Hvad er forskellen på Venstres og Socialdemokratiets politik?

Synes i ikke om emnet, er der selvfølgeligt frit slag, det var kun en ide.

Gå til den venner!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-01-05 18:24

Skulle det være hyggeligt, at diskutere politik??
Det ender som regel med mudderkastning osv i de kredse jeg færdes. Ganske ligesom i Kandu- trådene

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 18:36

callista > Som jeg skrev var det jo blot en ide. Du kan jo skrive om hvad du vil!

I øvrigt er jeg da ikke spor enig med dig i at politisk debat ikke kan være hyggelig. Det kræver kun alm. respekt for andres synspunkter. Og hvis 2 kombattanter kommer face to face, må de jo blot indrømme at der hersker uenighed. Så er den potte ude. Man ser ofte politikere på Christiansborg, der på trods af forskellige politiske synspunkter, alligevel er i stand til at knytte venskaber der holder langt uden for Christiansborg. Så skulle det vel også være muligt her?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-01-05 18:52

Hmm.. Nu "hedder" jeg Calista, med et L.
Men va bene, en god debat om Dansk Supermarked i forhold til tørklædebeklædning er da ok.
Personligt, synes jeg det er HELT horribelt, at muslimske kvinder skal udelukkes fra arbejde, hvis de ikke må bære tørklæde. Tørklædet kan laves til en integreret del af uniformen...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 18:56

Jeg har lige hørt/set i DR1-nyhederne at den vidt omtalte Pisa-undersøgelse om skole-elever var fejlbehæftet,man havde brugt et forkert beregnings-parameter. Faktisk viser det sig at de så stærkt udskældte elever af anden etnisk herkomst klarer sig BEDRE end deres Danske skolekammerater. Så nu er der nok nogle der har røde øren!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 18:59

calista > Undskyld tastefejlen. Shit happens. I øvrigt er jeg enig med dig m.h.t. tørklæde-problematikken.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-05 19:10

Jeg synes det er helt i orden, at Dansk Supermarked har vundet den sag om tørklæder.

Det er ikke en del af dansk kultur, at kvinder skal bære tørklæde, og hvis en dansk ansat f.eks. fik en ide om at ville bruge "hat og briller" på arbejde, ville det heller ikke blive tolereret.

Og det er ikke et religionsspørgsmål at de kvinder skal bære tørklæde, men en del af nogen regler der står folk frit for at følge i deres hjemland.

Hvis en arbejdsplads har et uniformeringskodeks, skal det overholdes af alle uanset baggrund.

I f.eks. Saudiarabien, får en dansk kvinde heller ikke lov til at færdes offentligt uden tørklæde, fordi reglerne der nede foreskriver brug af tørklæde for kvinder.
Der hedder det "skik følge eller land fly", og sådan bør det også være her.

dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-05 19:12

I stemmer helt forkert, for iflg. gallop stemmer over 60% af den Danske befolkning helt forkert ved dette folketingsvalg.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-01-05 19:14

Det er politik, som jeg lærte det...
Træk 90 fra så er der kun det frække tilbage,, pOLitik,OL=80 -- poliTIk, TI=10 -- 80+10=90, rest =???

Nu vi er ved det så fortæl mig lige hvad ordet politik rigtigt betyder ?

Og min hygge week-end kommer til at gå med at være i Dvale-tilstand , Håber jeg.
Kun ligge, se tv/video, og ingen politik eller sport

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-01-05 19:16

For så vidt er jeg også enig med dig, Dova.
Men ikke når der samtidigt bræges, om at alt for mange anden (- og tredje) generations indvandrere er arbejdsløse/ langtidsledige. Tørklædet er jo allerede en del af by- billedet, på apoteket, hos den lokale bager og på McDonalds. Der er ingen rynken på næsen.

@ arne.j.. Så det godt. Min datter går på den lokale kommuneskole som den eneste dansker i hendes klasse. Hendes klassekammerater er ligeså gode, eller bedre til at læse som hende. Og hun er god!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 19:17

eme

Du ved heldigvis ikke hvad vi stemmer. Øv Bøv.

dova

Jeg skifter lige mening. Nu er jeg enig med dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-05 19:23

Jamen calista, det er jo mændene der er arbejdsløse.
Der er ikke ret mange af indvandrerpigerne der i det hele taget kommer ud på arbejdsmarkedet, og dem der gør, er normalt døtre af forældre med så liberale holdninger, at de ikke er pålagt tørklædetvang.

og jeg mener ikke det kan være rigtigt, at det danske arbejdsmarked m.m. skal ændre sine regler og holdninger, der jo er i overensstemmelse med dansk kultur og lovgivning, fordi nogen kommer i tanke om, at sådanne regler vil de ikke følge.

Hvad de mennesker gør i deres fritid, er for så vidt deres egen sag, medmindre det skulle kunne henføres under paragraffen der omhandler forbud mod at bære maskering.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 19:23

calista

Du har totalt misforstået mit indlæg, ellers kandu da ikke skrive "Så er det godt"! Mit indlæg beviser jo netop at Pisa-undersøgelsen var fejlbehæftet og at der i det Københavnske område faktisk er tale om at indvandrerbørnene er dygtigere end deres danske skolekammerater. Hvad fanden brokker du dig egentligt over? Jeg giver dig jo ret 100%?

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 21-01-05 19:26

Jeg glæde mig til at følge jeres debat her. Når jeg har tænkt (læs: har lavet mad til familien og ryddet væk igen) så har måske noget klogt at dele med jer andre.
Memuel

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-01-05 19:26

@arne, hehe.. læs dog indlægget mand!! Jeg skrev, Så det godt.. Ikke så er det godt

Dova, det er også kvinderne. Har dem tæt på, her i Tingbjerg og mange af dem er faktisk låst fast i deres daglige trummerum, fordi de desværre fortolker koranen som de gør.

Men nok om det. Vi er ikke enige, og bliver det nok heller ikke sådan lige Men det skal der også være plads til.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-01-05 19:32

Hvad er forskellen på Venstres og Socialdemokraternes politik? Godt spørgsmål... sådan som de er i gavehjørnet på begge fløje disse dage er det ikke til at se, synes jeg! Sandheden kommer nok først efter valget - som det er nu, er det ikke interessant hvad de vil, da de jo nærmest vil det samme, men hvordan de vil gøre det - og hvor de får pengene fra... Og det vil kun fremtiden vise.... Jeg sætter min stemme fuldstændig som jeg plejer

Tørklæder: Livet er for kort til at gå op i tørklæder
Pisa-undersøgelse: Alt afhænger af øjnene, der ser - og pungen der betaler

Vaxen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-01-05 19:39

Har lige set resultatet af afgørelsen om tørklæder i tv-avisen - og er egentlig uenig i afgørelsen, pigerne kan jo ikke gøre for, at de kommer fra ortodokse familier.

Men danske piger, der er piercede, tatoverede osv. bliver jo også afvist ved en jobansøgning samme sted!

Så det er vel er spørgsmål om arbejdsgiverens ret til at ansætte det personale, som de mener, passer til forretningens koncept.

Der skulle da helst være plads til os alle sammen, uanset hvem vi er, men måske bliver vi også nødt til, at acceptere at forskellige jobs kan kræve forskellige personligheder eller fremtræden - surt, men sandt

Og politisk - jeg vil af med Pia, hun gør mere skade end gavn, så overvejer for første gang i mit laannge liv at stemme radikalt, bare for at skabe en modvægt.

Begav jeg mig ind på øretævernes holdeplads? ;-=

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 19:40

calista > din dumme tøs, du har ret, du skal hænges. Du skrev jo netop "Så det godt", Min fejl. Men for at komme tilbage til din første kommentar i denne tråd, er du nu igang med en politisk debat med dova. Det går jo helt fint, UDEN mudderkastning! Så det KAN lade sig gøre.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-01-05 19:43

Ripley, vi er SÅ enige

Bortset lige fra det med Radikalt. Ved endnu ikke hvad jeg stemmer, jeg skal have gennemskuet al valgflæsken.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 19:47

Ripley > Jeg kender ikke adressen på øretævernes holdeplads, men synes at dit indlæg var fint. P.S.: Jeg vil osse gerne af med Pia.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-01-05 19:56

JA ja arne - Ingen mudderkastning sir' du *GG* men du har jo osse kun været på i knap 2 timer, og din tolerance havde allerede svære kår i forb. med calistas indlæg, hvor du efterfølgende måtte give calista ret i, at du ikke havde læst indlægget ordentligt, hvilket du jo ellers er den helt store fortaler for, når det drejer sig om andre

Jeg stemmer ikke på Pia K, men vi skal ikke af med hende - hun er med til at holde pladderhumanisterne i skak.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-01-05 20:08

Calista- er heller ikke helt sikker på de radikale endnu, men har noget med, at et lille parti skal have stemmer nok til at få en reel indflydelse, og lige nu ser de ud som det bedste alternativ til Pia

Arne: Du bliver mere og mere kreativ - en lørdagstråd på en fredag - elsker den slags, bliv ved med at være uforudsigelig

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 20:10

B.t.i.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-01-05 20:15

Klumme, jeg synes egentlig heller ikke vi skal af med Pia, men hun behøver måske ikke helt så meget råderum, som hun har nu.
Jeg tror, at hun er absolut ærlig omkring det hun melder ud, og det skal selvfølgelig respekteres, jeg synes bare hendes råderum er større end jeg bryder mig om, for som regel er jeg uenig med hende - det stemmer jeg selvfølgelig efter, det lyder som om vi er enige der

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-01-05 20:18

Dova:

Jeg synes jeg læser flere forskellige ting som (for mig) ikke hænger sammen:

Du skriver først, at det er i orden at Dansk Supermarked har vundet den sag om tørklæder.
Hvis jeg bliver spurgt om min mening, vil jeg nok sige, at jeg er enig. Det er i orden.

Men din forklaring er tilsyneladende, at det "ikke er en del af dansk kultur, at kvinder skal bære tørklæde...."

Jeg kunne godt lige tænke mig at få at vide, hvad der er "dansk kultur"......
Og mener du "skal bære tørklæde" som du skriver, eller mener du bare "bærer tørklæde"??

Hvis det er det første, at det ikke er dansk kultur at kvinder skal bære tørklæde har du ret, men hvis du mener, at det ikke er en del af dansk kultur at kvinder bærer tørklæde mener jeg at du tager munden for fuld.
Tørklæder er da brugt af mange danske kvinder i Danmark, endda endnu mere, jo flere år vi går tilbage.

Men er det et argument at det ikke er en del af den danske kultur? I et supermarked, der 100% følger et amerikansk koncept og køber langt hoverdparten af deres varer i udlandet?

Din påstand om, at det ikke er et religionsspørgsmål om de skal bære tørklæde ved jeg ikke. Jeg ved ikke om det er en direkte religiøs forskrift, men jeg ved, at den kultur religionen bliver dyrket i mener det alvorligt. Forstået på den måde, at de fleste flygtninge i Danmark jo rent faktisk er flygtet. Flugt er for det meste på baggrund af frygt. Og frygt kan man ikke flygte fra, så jeg kan godt forstå at de omtalte kvinder helst vil beholde deres tørklæde på uanset om det er en direkte konsekvens af deres religion eller ej. Så vidt jeg ved er det ikke småting de kan blive udsat for, hvis de ikke overholder det.

Jeg synes naturligvis at dette er forkasteligt (at de skal frygte f.eks. at vise sig offentligt uden tørklæde), men på den anden side set ville jeg føle mig meget lille, hvis jeg ikke kunne sætte mig ud over min egen magelighed for at kunne gøre deres liv bare en lille smule lettere. Og helt ærligt går der ikke noget af mig fordi en ekspedient har et tørklæde på.

"Hvis en arbejdsplads har et uniformeringskodeks, skal det overholdes af alle uanset baggrund."

Det er jeg enig med dig i. Det, jeg ikke forstår er, at Dansk Supermarked ikke kan finde ud af at ændre deres kodeks.

"I f.eks. Saudiarabien, får en dansk kvinde heller ikke lov til at færdes offentligt uden tørklæde, fordi reglerne der nede foreskriver brug af tørklæde for kvinder."

Nemlig. Så lad os da være lige så latterlige som dem

"Der hedder det "skik følge eller land fly", og sådan bør det også være her."

Nej, det bør det ikke, og det er det mildest talt heller ikke. Jeg kan nævne mange områder, hvor Danmark ikke er, hvad Danmark har været hvad "skik" angår. (Uanset indvandrere)

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-01-05 20:55

Arne: Jeg mangler en ordbog over forkortelser

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-05 21:14

Jeg holder stadig på at det ser forfærdligt ud når kvinder, med en masse poser og paker, sjosker tre meter efter manden.
Hun kunne da gå foran og samtidig holde døren - det mener jeg altså.

Det har ikke en pind med tørklæde/hovedbeklædning at gøre.........................
Men kvindeundertrykkelse - nemlig. (bvadder)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 21:18

Kære Ripley

Hvis du læser spørgsmålet vil du se at det ikke er en lørdags-hyggetråd men en Weekendhygge-tråd.

Og gu' mangler du ej en ordbog! B.t.i. betyder Bør ties ihjel.

Det er ikke min opfindelse. Udtrykket/forkortelsen blev opfundet af en anden gammel Kandu'er for længe siden.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-01-05 21:28

emesen: Ja set i lyset af vores kultur er det kvindeundertrykkelse. Men det er vel gentligt et argument for ikke at undertrykke dem endnu mere. De er trykkede dels fordi de er undertrykkede (som i "kvindeundetrykkelse") i deres kultur og dels fordi de er flygtet (som i "menneskeundertrykkelse - forstærket af det faktum at de er kvinder"). Og så møder vi dem med undertrykkelse fordi de er anderledes (For selv kvinderne i Danmark mener ikke at moden foreskriver tørklæder). Og ja, bvaddr til kvindeundertrykkelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 21:29

eme

Hun skal osse bare ligge der når JEG har brug for at hun ligger der. Helt enig. Den der med at holde døre åbne, er jo klassisk. Vi kunne ikke være mere enige. Hun skal osse lave mad til OS og MINE børn. Og tage skraldet hvis/når nogen med våben angriber MIT hjem.

Du og jeg emesen, jeg og du. Vi kan bare det shit.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-05 21:39

Jeg taler ikke om flygtninge - men om fejlfortolkere af Koranen.
Vi må og bør ikke diskriminere......................heller ikke kønsdiskriminere.
Er man stakkels og gæst - så bør det vigtigste ikke være at forsøge på at "pådutte" en middelalderkultur i et demokratisk og frit land.
Jeg har meget svært ved at tolerere intolerante personer.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-01-05 21:46

emesen: Enig.
P.S.
Jeg tåler heller ikke intolerante personer. Jeg kan heller ikke holde ud at alle folk generaliserer...
Og uanset, hvad folk de siger, så er jeg ikke påståelig....

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-01-05 21:48

emesen: Forresten "enig" afhængig af, hvad du mener med "middelalderkultur".....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 21:53

emesen > Hvem fanden taler om flygtninge? Der er squ ingen quinder der flygter fra min vandseng?

Jeg har haft en seriko samtale med Patsy. Hun siger at en Tyr ER en HanKO. Så skulle den osse være på plads. MuuH.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-05 21:55

Alle er ikke ens - nej men der er dælme mange.
"middelalderkultur" er for mig lig med stærkt begrænset frihed for vores ligeværdige partner af det andet køn.
Jeg siger ikke at jeg ikke kan tolerere men har svært ved det.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-01-05 23:07

En hanko arne.jakobsen,kan du forklare din hunko at en hanko er en kønsskifte operert ko,ha,så er den også satt på plass

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-01-05 23:10

Av av av... en "kønskifteopereret ko".... Det bliver 4 indgreb, hvis kirurgen er underkvalificeret....

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-01-05 23:19

ja det vil ikke forbavse meg justuniverse,er jo ikke dyrekirurg jeg,men en Tyr er jo en tyr,så må en ko være en ko,en hanko må da være en ting derimellem,burde jo det,to + to er jo stadig fire eller

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 23:45

Holniels

Hej med dig. At du er så dum, kommer lidt bag på mig. (Overrasker mig). Ko er en art, og der findes både hanner og hunner inden for alle arter. En HUN kaldes en KO og en HAN kaldes en TYR. Der findes også et pattedyr der hedder SVIN (Gris). Der hedder hunnen SO og hannen ORNE. o.s.v. Hvad er det lige du ikke kan finde ud af?

justuniverse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-01-05 23:51

justuniverse: Hvor har du set noget om kønsskifteopererede køer i denne tråd? At du så ikke er i stand til at stave til ordet??????
Hvis ikke du selv kan se det, kan jeg fortælle dig at du mangler et S.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 22-01-05 00:04

selv hej arne.jakobsen,du må ikke lade deg overraske du,nobody is perfect,og nobody er bare mitt mellemnavn,sorry du,ha ha,men en rigtig god kveld allikevel til deg og en stor skål

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 00:17

Hej igen Holger. Det er bare helt greit. Skål gamle ven! I rødvin fra min side og øl fra din.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-01-05 00:18

arne.jakobsen:
Nu, fordi det er en "hyggetråd, så lad mig da svare dig:
holniels skrev, lige før mit indlæg, om en kønsskifte opereret ko. Jeg ved tilfældigvis, at sammensatte navneord skal stå sammensat, så jeg var helt vild hurtig med at skrive det sammensat (men jeg undlod at nævne det, fordi jeg mente, at det var aldeles irrelevant i forhold til både holniels´s og min mening med det skrevne). I min iver glemte jeg at skrive et "s", eller mere sandsynligt: mit tastatur kunne ikke opfange frekvensen af tastetryk....
Jeg forventer herefter en fyldestgørende analyse af kommateringen i mit indlæg, hvis du mener det kan sprede hygge (eller mening for den sags skyld)

Jeg kan fornemme (men er i øvrigt ret så uvidende om) at køer er et følsomt emne for dig. Det var under ingen omstændigheder min hensigt at støde dig (eller nogen anden for den sags skyld, herunder køer). Hvis det alligevel er tilfældet undskylder jeg. Mit indlæg var kun ment som "en kvik bemærkning", hvor jeg associerede via en vittighed jeg engang havde hørt om en blondine, der vågnede lørdag morgen på en mark under en ko og sagde: "Ok, hvem af jer kører mig så hjem...."

Og hermed også undskyld til alle blondiner.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-05 00:31

justuniverse.

Jeg mener skal bære tørklæde.
For selvfølgelig er der danskere der går med tørklæde i stedet for en hat, hvis de fryser om ørerne, men det er ikke hverken et krav eller et påbud.

Og det har ikke en disse at gøre med, hvorvidt man vil ekspederes af en der bærer tørklæde eller ej.
For det har jeg skam ikke noget imod, hvis vedkommende befinder sig et sted hvor påklædningsreglerne er frie.
Men det har at gøre med, at der findes regler som alle må rette sig efter hvis de vil være bestemte steder.
Og jeg kan ikke se det rimelige i, at en koncern som dansk Supermarked skulle ændre uniformsregulativet fordi en muslimsk kvinde kræver at bruge et, fra hendes hjemlands kultur, påbudt tørklæde.
Og det er vel ikke mere forkert at forbyde at bruge et sådant tørklæde på en arbejdsplads, end at man f.eks. fyrede en
dansk sygehjælper fordi hun nægtede at tage sin vielsesring af når hun var på arbejde. Eller at en hjemmehjælper kan fyres hvis hun nægter at bruge kittel når hun er på arbejde.
Det var også en simple regler der blev overtrådt, som vedkommende måtte tage konsekvensen af.

Men en ting vil jeg da godt give dig ret i.
Danmark er ikke hvad det har været.
Visse børnehaver serverer kun Halal-slagtet kød (En dansk landmand er forresten lige blevet idømt fængelsstraf for at "Halal-slagte" to syge køer, for der var dyreværnsforeninger og domstolen ikke i tvivl om det forkerte i den måde at aflive dyr på), og visse skoler og institutioner har måttet droppe julepyntning o.s.v. efter massivt pres fra nogen der mener det er uforeneligt for deres børn at deltage i den slags vantro handlinger.

Og sådan mener jeg ikke det behøver at være fordi Danmark er blevet "beriget" med en flok fremmede.
Det handler vel også om, at hensigten er, at få integreret de fremmede i det danske samfund, og der hører det da i høj grad med, at lære at der er visse regler og love der skal følges og som også gælder for vi andre.
Religionsfrihed har vi, og det er så også i orden, så længe det accepteres at religion ikke er hævet over lovgivningen.
Kulturforskellene (som f.eks. tørklæderne) er noget folk også kan dyrke hvis det ikke kolliderer med gældende lov og regler, nøjagtig som vi, hvis vi befinder os i et fremmed land. (Selv Dronning Margrethe måtte iføre sig lange kjoler og hovedbeklædning da hun gæstede Saudiarabien for år tilbage

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 00:41

Holniels - når du taler om kønsskifte-operererede køer, viser det jo blot hvor dum du er. En Tyr er en HanKo, og sådan er det, hvad er det du ikke kan forstå Holger?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-05 00:55

En tyr er ikke en han-ko, og en ko er ikke en hun-tyr.
Det er henholdsvis han og hun hos kvæg. Oprindelig er en Ko ikke en art, men en betegnelse for et hun-dyr fra forskellige dyreracer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-05 00:58

En tyr er ikke en han-ko, og en ko er ikke en hun-tyr.
Det er henholdsvis han og hun hos kvæg. Oprindelig er en Ko ikke en art, men en betegnelse for et hun-dyr fra forskellige dyreracer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 01:00

dova

Godt indlæg.

Vi er ikke altid enige, men læg lige mærke til, at jeg altid giver dig Kredit for det du skal ha' når du fortjener det.

Det modsatte er desværre aldrig set. Du må jo være et dårligere menneske end jeg, siden du aldrig indrømmer egne fejl, eller i mindste måde indrømmer at du har taget fejl!

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-01-05 01:09

Dova:
Hvis jeg nu skal starte bagfra, så synes jeg, at der er væsentligt forskel på, om velbjærgede Dronning Margrete som gæst skal indordne sig under de kulturers foreskrifter som hun møder, og så om flygtninge i Danmark burde have den samme afslappede indstilling.

Det er dybest set to vidt forskellige indfaldsvinkler til det at være "gæst" i en fremmed kultur. F.eks. er Dronning Margrete ikke flygtet dertil, hvor hun kommer som gæst. Hun besøger (og ved, at hendes hjem venter hende). Og så er der den forskel, at hun formodentligt, de fleste steder hun kommer, er kendt som Dronningen af Danmark. Og bliver nok i øvrigt (bortset fra, at hun af høflighed vælger en anden beklædning end den, hun måske havde mest lyst til) behandlet som en dronning.

Så hvis dén sammenligning skal kunne bruges til noget, så må konsekvensen vel være, at vi behandler de fremmede på samme måde? Nej det mener jeg nu ikke vi skal, men vi kan så bare heller ikke bruge dronningen som argument. Det er simpelthen for nemt.

Du skriver:
"Og det er vel ikke mere forkert at forbyde at bruge et sådant tørklæde på en arbejdsplads, end at man f.eks. fyrede en
dansk sygehjælper fordi hun nægtede at tage sin vielsesring af når hun var på arbejde. Eller at en hjemmehjælper kan fyres hvis hun nægter at bruge kittel når hun er på arbejde.
Det var også en simple regler der blev overtrådt, som vedkommende måtte tage konsekvensen af. "

Nu bruger du ordet "forkert". Det er jo et ord, der bla. i denne sammenhæng kan defineres.
"Forkert" i denne sammenhæng må vel være enten på baggrund af gældende dansk lov eller på baggrund af etik. De to ting hænger (efter min mening) i nogle tilfælde lige så lidt sammen som is og ovn.

Jeg mener at det er "forkert" at gøre livet besværligt for andre mennesker pga. en aldeles ubetydelig bagatel som et tørklæde. Nogle af de eksempler, du sammenligner med, kender jeg ikke, men har så vidt jeg kan se ikke noget med sagen at gøre, da f.eks. en sygeplejerskes vielsesring beviseligt samler bakterier, hvilket ikke er heldigt (måske endda uansvarligt) i det fag hun har.
Jeg har selv været hjemmehjælper og har aldrig brugt hverken kittel eller handsker og har aldrig hørt en klage. Så jeg har svært ved at forholde mig til din påstand.

Men summasummarum:
Jeg har det indtryg at vi danskere åbenbart generelt set er så små og så ynkelige, at vi kun netop kan se ud over vores egen næsetip. Tørklæder er i den folkelige debat kun et påskud. Vi sntes såmend at de var underlige og uvelkomne allerede før tørklæder blev en "sag" for Bilka.

I konteksten er det også værd at nævne, at danskernes sociale liv har ændret sig markant siden Bilka kom. Det er meget meget sjældent at se en lille hyggelig landsby, hvor samlingstedet er den lokale købmand, slagter eller bager ,for den sags skyld. Næ, vi mødes i Bilka (der som før nævnt er alt andet end pæredansk) Og hvis ikke Bilka har lov at sætte dagsordenen for, hvordan vi skal gå klædt her i Danmark, hvem har så????

Det synes jeg er bekymrende at tænke på....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-05 01:29

justuniverse
Nu vil jeg ikke til at gebærde mig ud i en større diskussion vedrørende flygtninge/indvandrere.
For det er konstateret, at vi på det punkt tydeligvis er uenige.

Men spørgsmålet om enten dansk lov eller etik, der er det nu sådan, at etik ikke med nogen som helst hjemmel kan sættes over loven.

Og med hensyn til din tvivl om min påstand vedrørende muligheden for at fyre en hjemmehjælper der ikke vil bære kittel eller handsker som du nævner, kan jeg kun sige, at i min kommune ville du i første omgang få en påtale, og hvis ikke det fik dig til at overholde påbudet, var det ud af vagten.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 01:50

justuniverse > Nu har jeg kunnet skrive én quinde mere ind i min lille database. Ikke at det er meget vigtigt, men det er lidt sjovt. Det er lidt svært at finde ud af om folk er M eller K på Kandu. Så for for fremtiden vil jeg ikke kun kalde dig Just, men Fru Just.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-01-05 01:53

Dova:
Det er specielt i skreven tekst svært at afgøre, hvorvidt vi er generelt uenige....
I øvrigt føler jeg mig ikke i en diskussion om flygtninge/invandrere.... Jeg snakker om ligeværdige mennesker.

Men afslutningsvis vil jeg da lige tage "til genmæle" og sige, at afhængigt af, hvordan man definerer "hjemmel" ikke kan sige, at man ikke kan sætte etik over loven. Jeg kender i hvertfald mange (og har hørt om endnu flere) der gør det.
(Vi er enige om "kan" hvis "kan betyder "må")

F.eks. politikere i fjernsynet.
Det var f.eks. pludseligt konstateret at arbejdsformidlingerne generelt tilgodeså arbejdsgiveres krav om at "få en dansker" når de rekvirerede arbejdskraft. Dette er ikke lovligt. Men ikke nok med det. En politiker (og jeg kan ikke huske navnet - kun fjæset - fra Dansk Folkeparti sagde noget i retning af, at det kunne da godt være at loven var sådan og sådan, men en arbejdsgiver må da selv kunne bestemme, hvem han vil have til at arbejde.
(Jeg fik vist ikke nævnt at "etik" også kan defineres)

At det angiveligt forholder sig med hjemmehjælpere som det gør i din kommune har intet som helst at gøre med generel dansk lovgivning. Det er din kommune, der har taget den beslutning som arbejdsgiver, og med min erfaring som hjemmehjælper er jeg overbevist om at det mere skyldes, at man vil sikre sig, at man som kommune ikke vil spekulere på eventuelle erstatningskrav i forbindelse med hjemmehjælperens sygdsom pga. af smitte, end at man vil have at alle hjemmehjælpere skal se "normale" ud. (Eller også for at spare i forvejen for høj frekvens af sygedage...)
Derfor synes jeg heller ikke, at det er et sagligt argument i forbindelse med Bilkas krav om at medarbejdere ikke må bære tørklæde.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-01-05 01:54

arne.jakobsen: En sympatisk iagttagelse Keep on the good work

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-01-05 01:57

arne.jakobsen: Bare jeg ikke står i din database under "blond ko"

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-01-05 03:38

arne.jakobsen < hvornår er ko eller køer blevet en art ???

en ko = et stk hunkvæg ............. og så tyren du ved.
ligesom en so = et stk hunsvin (gris) ................ og så ornen.

arne, du ved også godt at f.eks hos elge hedder hunnen også en ko ?

Nå, det var det - iøvrigt synes jeg de bedste indlæg i denne tråd kommer fra
>emesen< dels kl. 21.14 og dels kl.21.39
jeg tilslutter mig.

Hvad det forstående valg angår, så tror jeg ikke det betyder ret meget for os "almindelige danskere" hvilken fløj der sidder på taburetterne.
Men det er godt nok, at de er der allesammen både yderfløjene til begge sider og de midtpunktsøgende, ja og alle farverne, det giver en sjovere debat

Det ville vel hurtigt blive kedeligt
hvis der kun var Fog og Bendtsen ?

kan i nu have en rigtig god week-end allesammen
mvh Benny

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 07:26

Hej Benny, rart at høre fra dig.

Hvornår arten blev defineret som selvstændig art, fortaber sig i fortidens tåger, idet den har været en selvstændig art siden bondestenalderen for ca. 7000 år siden. At man så også bruger betegnelsen Ko om andre hunner af klovbærende dyr er i denne forbindelse fuldstændigt ligegyldigt. I øvrigt hedder en hunelg ikke en ko, men en Elgko. o.s.v.

Men OK Benny! Så vil du måske være så venlig at fortælle mig hvad arten hedder, hvis den ikke hedder KO. Også gerne det Latinske navn. (Du ved at jeg går lidt op i sådant noget).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 07:38

Fru Just

din Dato : 22-01-05 00:18 havde i mylderet af fede kommentarer sneget sig uden om min opmærksomhed. Sorry. Den var ellers god. Keep up the good work.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 07:38

Fru Just

din Dato : 22-01-05 00:18 havde i mylderet af fede kommentarer sneget sig uden om min opmærksomhed. Sorry. Den var ellers god. Keep up the good work.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 07:41

Benny

Jeg tror i øvrigt det hedder Tam-ko. Men det ændrer intet ved det faktum at en Tyr er en HanKo.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 07:41

Benny

Jeg tror i øvrigt det hedder Tam-ko. Men det ændrer intet ved det faktum at en Tyr er en HanKo.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 07:52

calista

Når jeg ikke har valgt profilnavnet @rne er det fordi min næse ikke er ekstremt stor!
Det var ellers meget godt tænkt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 07:56

Fanden ta' de dobbelt-indlæg.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 50 point
Dato : 22-01-05 08:12

Og hvornår er det så lige at en vandkalv bliver voksen nok til at være en ko ?
får søhesten føl ?
er søstjerner, bare stjerneskud der er faldet i vandet ?
holder vandmænd vandhunde eller er de mere til havkatte, og hvordan klarer de sig uden vanddamer ?
kan giraffer få et føl på tværs, og er det slemt at have halsbetændelse, hvis man er en giraf ?

Ja der er jo meget at tænke over i sådan en week-end !
Jeg blir helt sulten af al det tænkerri , jeg tror, jeg kunne spise et helt kar tofler

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 08:29

Hej natmaden

Med en smule redigering kunne det jo sagtens blive februar's bedste vittighed!

Jeg er betaget af din ord-ekvilibrisme. Elsker den slags "legen med sproget".

Keep up the good work.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-01-05 08:40

->natmaden

Og giver parring mellem hest og and en krikand?
Hvorfor bliver tyrkerduer ikke hjemme?
Er der ingenting inden i en huldue?
Hvorfor hedder alle ræve Mikkel?
Får får får? nej--får får lam.

God weekend til alle

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 11:29

Ja dabj

Og hvorfor kan man bo i et kvarter og ikke i en halv time?
Hvor længe skal en avisand steges?

Fedt venner, kom med mere af samme slags. I LOVE IT. :.)) Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-01-05 11:46

godmorgen arne

tænkte jo nok du ikke kunne stå for at se om der var flere guldkorn - pjattehoved

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-05 12:39

Natmaden og dabj

Herlige kommentarer.

arne m.h.t "kvarter eller halv time":

Et lille citat fra en sang med det geniale danske Slåbrok band:
"Gi'r do intiim massage, ja, det ringer folk og si'r.
Men hvergang svårer a , næj bare et kvartier"

dova

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-01-05 12:52

"Kvæg" er ikke en dyreart, men en samlebetegnelse for tamme okser.

En ko = en hun-okse.
En tyr = en han-okse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-01-05 12:58

og en stegeso ?????????????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-05 14:04

mirit > hvor længe skal sådan en koges?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-01-05 14:09

tjah - en stegeso er vel "kogt - stegt - solbrændt" - eller - bager den på noget ???????????????

Kommentar
Fra : binky

Dato : 22-01-05 15:50

Mit indtryk af diverse valgoplæg er, at de forskellige partier overbyder hinanden. Min overbevisning er, at vi har brug for yngre kræfter, som har været i arbejdslivet for nyligt, fremfor de personer, der mener, det er en livstidsstilling at sidde i folketinget. De mangler jordforbindelse, men de er selvfølgelig også hyttet godt med både løn, diæter, fradrag for dobbelt husførelse, (og de sidder billigt), gratis rejser, og så skal vi ikke glemme diverse ben.
Så min søn eller datter, skal du score kroner så lad dig opstille.
mvh
binky

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-01-05 22:17

Vi skulle have haft mundlam, men konen ville hellere have kølle !
mirit-> en stegeso er et af de der underlige dyr, der hverken har mand eller børn.
uanset om den er kold eller varm, så er den sprød i skindet, kan smage af både avisand og fia's ko eller fars aner,
men den er ikke så god som helstegt stegeso, over sommerbålet!

I politik er det bedst at have brune øjne, så kan man altid få et par blå!
Nå jeg vil nu ikke tage parti, tror forresten at dem før dem, hedder parti's aner.

Ugens tilbud: tag et par ti og få tyve knægte hmm! Den copyretter jeg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-01-05 22:20

ÅHHHHHH natmaden du er da ikke til at stå for

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-01-05 22:56

Det siger min kone også
..
nogen gange

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-01-05 23:34

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 01:16

Så er alt jo godt, sålænge det ikke er natmaden der må sige til konen, at hende kan han ikke stå for.

Når hun altså hellere vil ha' kølle

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-01-05 01:36

KO: - latin: Bos taurus

kønsmoden: 10 -12 mdr.
drægtighed: 9 mdr.
antal unger: 1 kalv

desuden: En ko kan spise op til 70 kg græs på en dag og drikke op til 80 l vand.
De tre almindeligste her i landet er: Sortbroget - rød - jersey

..... nar du HAR ret arne.jakobsen så skal du "dælme" også ha´ det !

hilsen Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-01-05 01:37

PAS NU PÅ med de køller, der KAN være knaster .....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 01:43

bennymanden
Nu betyder taurus jo altså tyr.
Så hvad har Bo's tyr med en ko at gøre

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-01-05 01:52

læste du ikke at arne. skrev at en tyr er en hanko ?
...... jeg ved det godt dova, altså det med taurus, men sådan står der altså under ko hvis du slår op så simpelt et sted som google
....... der er vist gået lidt for meget "tyr" og "kølle" i den her
week-endhyggetråd

... god nat dova

hilsen Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-01-05 01:55

Bo´s tyr render da hele tiden i røven på køerne

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-01-05 01:56

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 01:57

Go'nat Benny

godt

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-01-05 01:58

I lige måde dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-01-05 06:00

Jeg er tvilling det er min bror også.
stakkel vores mor,, der er 3 år i mellem os.

En tyr og en kat står på hver sin mark, adskilt af en å.
Katten's mark er fyldt med det dejligste græs, men der er ikke en eneste mus.
Tyren's mark er en brakmark, ikke et strå kan den få,
men musene, de hopper rundt og hygger sig.

En dag mødes de ved kanten af åen.
'Sikke en dejlig mark du har' siger tyren 'skal vi ikke bytte ?'
'Det vil jeg forfærdelig gerne' siger katten 'men åen er alt for bred'

Men tyren er ikke lige den der tænker 2 gange, så den tager tilløb, springer og vupti,
så er den ovre på katten's mark, hvor den straks går i gang med at gumle græs.
'Når tyren kan, så kan jeg også' tænker katten, den tager tilløb og springer,,,, plask, nu lå den midt i åen.!

Hvad kan man så lære af det ?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-01-05 06:41

Nå den var nok for svær, så tidligt en søndag morgen

Hvad kan man så lære af det ?

Når tyren er tilfreds er missen våd !
Mvh.natmaden der netop går efter morgenmaden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 12:03

bennymanden
M.h.t din definition på en ko: Bos taurus. Så betyder det altså hun af okseslægt.
Så har jeg været ved at tjekke i leksikon hvad der står om det

Kvæg er en fællesbetegnelse for husdyr af slægten Okse
Og deles op i Ko, tyr, kalv, kvie, stud.

Så en tyr kan aldrig være en han-ko.

Og Tyr: betegnelse for handyr af arten af okser og visse hjorte. Tillige omandre store handyr som f.eks. elefanttyr, hvalrostyr m.m. I overført betydning om mandspersoner: horebuk. (sådan står der altså i bogen)

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-05 12:13

Jeg er dybt uenig med dig dova. Der står jo netop at en Tyr er betegnelsen for et handyr af arter af okser. Da en Ko er artsnavnet for vore tamkøer, er en Tyr altså en HanKo. Basta.
Vi må blot som sædvanlig konkludere at vi er uenige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 17:07

Jamen du har da lov til at være uenig med mig, arne

Men artsbetegnelsen for vore tamkøer er ikke ko, artsbetegnelsen for køer er Tamkvæg (Bos taurus)
Og en ko er betegnelsen for et voksent hundyr af racen/arten tamkvæg.
Og en tyr er betegnelsen for et voksent handyr af racen/arten tamkvæg.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tamkv%6g_(Bos_taurus)

dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 17:08

Jamen du har da lov til at være uenig med mig, arne

Men artsbetegnelsen for vore tamkøer er ikke ko, artsbetegnelsen for køer er Tamkvæg (Bos taurus)
Og en ko er betegnelsen for et voksent hundyr af racen/arten tamkvæg.
Og en tyr er betegnelsen for et voksent handyr af racen/arten tamkvæg.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tamkv%6g_(Bos_taurus)

dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 17:09

Jamen du har da lov til at være uenig med mig, arne

Men artsbetegnelsen for vore tamkøer er ikke ko, artsbetegnelsen for køer er Tamkvæg (Bos taurus)
Og en ko er betegnelsen for et voksent hundyr af racen/arten tamkvæg.
Og en tyr er betegnelsen for et voksent handyr af racen/arten tamkvæg.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tamkv%6g_(Bos_taurus)

dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-05 17:32

Gid havde disse evindelige kommentar-gentagelser. I et andet spørgsmål kom min kommentar pludseligt 4 gange.

dova > Det er stadig et spørgsmål om ord. Vi bli'r ikke enige, så hvornår standser DU diskutionen?

Bennymanden fandt altså en side hvor der stod at det danske navn er KO og det latinske Bos taurus. Men som sædvanligt VIL du ikke give dig eller indrømme at du ikke har ret. Det ville ellers klæde dig for én gang skyld.

Lad os nu slutte denne KO-mishandling inden Patsy bli'r rigtig ked af det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-05 17:47

Den side du henviser til er IKKE en officiel side, der på nogen måde gør sig til af at vide alt, eller have patent på rigtige danske artsnavne eller for den sags skyld latinske. Du gør dig skyldig i samme fejl som Svampearne, nemlig at henvise til en hjemmeside, der i bedste fald er et forsøg på at samle viden fra forskellige privatpersoner. Skal sandheden findes, må vi skrive til Zoologisk Institut eller Landbohøjskolen. Et svar fra én af disse vil have afgørende betydning og jeg vil rette mig efter deres svar.

P.S.: Jeg vil stadig uanset hvad kalde en Tyr for en HanKo, for det kan børn nemlig forholde sig til. Og det er vigtigt som naturvejleder at have et sprog, der er nemt at forholde sig til, OGSÅ for børn og andre knap så videnskabelige sjæle.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-01-05 17:56

At kalde en tyr for en hanko er det samme som at kalde en hane for en hanhøne!
Barnesprog/ logik

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-05 18:58

calista

Det kunne jeg da også sagtens finde på. Hvorfor ikke? Det kan alle squ da forstå, uden at være biologiskt uddannede.

Arten hedder Høne, og en Hane er en HanHøne. Det er squ da logik for Perlehøns.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-05 19:35

Arne - men jeg fik da fjernet teksten i tip nr. 2 midt i alt tip-roderiet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 19:47

Han ko
Han høne.

Øh arne
Hedder en mand så en hankvinde ???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-05 20:03

Nej dova: Et HanMenneske. Hvor svært kan det være.

emesen: Det var da godt. Blev tippet så bedre af det? Har ikke set nogen af dem? Hvis du synes at de er rigtigt gode, så giv mig lige et par links.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-05 20:12

Men det da et damemenneske og modpolen hedder da bare menneske.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 23-01-05 20:29

Heiiii arne.jakobsen,jeg fandt din hanko her du,ha ha

www.hanko.fi

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-01-05 22:27

Godt gået holniels ! At læse finsk har altid været gøjt.
Nu ved jeg en masse om ko'er, men jeg er ikke blevet klogere.
min sidste pakke hakket oksekød, indeholdt kun hakket kvie.
men det kan jo være at det var tysk ko af arten rødstrømpe.
Forresten har vi her hvor jeg bor, en flok moskusokser gående, (scottish highlander)
Der er både hanokser, hunokser og børneokser.!

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 23-01-05 23:04

Oøy da natmaden?, også børneokser??,noen rigtige familier altså?,morokse og farokse og alt deres seksuelle affald???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-05 23:18

holniels
Hvad bilder du dig ind

seksuelle affald??????
Det er mad du taler om, BØFFER

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-05 23:36

Heii Holger. Tak for linket, men det har intet med Køer eller Tyre at gøre.

Natmaden > Det hedder ikke ko'er men køer. Hvordan bærer du dig ad med at lave SÅ mange fejl i et enkelt indlæg?

Scottish Highlander er da ikke Moskusokser! Men du mener altså Tyre, Køer og Kalve! For de er allesammen af arten KO. (Tamko).

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-01-05 23:43

Tror at de laver børn af deres 'seksuelle affald', desværre er siden
http://vestskoven.dk under genopbygning.
Men tamkvæg og kvier kan da findes her på et forståeligt sprog.
http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=99Tamkvaeg

Håber alle har haft en god week-end.
Fik jo lært noget om dem, med 4 hjørner, 1 på hvert sit ben

Og i morges da alle tilsyneladende sov,
lærte bageren mig at han ikke har høresnegle mellem wienerbrødsudbuddet.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 23-01-05 23:52

Sorry arne.jakobsen men jeg var helt sikker på du skrev hanko,men men selv den bedste kan jo tage feil

Hallo dova,mente ikke sånn jo,finnes små og store bøffer jo,altså kommer de små fra affaldet???

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-01-05 23:55

AJ de er impoteret fra det skotske højland, til vestskoven, pga. nogle egenskaber,
der skulle gøre dem specielt egnede til netop dette område, der er med til at lave balance
i denne forholdsvis nyplantede skov ! PASTA..øh ..BASTA !
Og så hedder det vel en gravko to gravkøer ok !
og 1 træsko 2 træskøer.
og så hedder det vel også 1 vejrhane 2 vejrhans !
Se jeg lære det jo nemt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:18

natmaden
Hvor får du det dog fra

Men jeg er rigtig glad for det link du fandt om tamkvæg, for der står det samme som i det netleksikon hvor mit
S...... link ikke virkede.

Prøver sgu lige igen
http://da.wikipedia.org/wiki/Tamkv%6g

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 00:19

Tænk hvis vi nu ikke havde æøå, så ville sukkerrør blive til sukkerroer,
og køer til koeer. Ak ja, og nu det mandag!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:22

MØGLINK

Nå, en anden måde:
Google-søgning
Skriv bos taurus i søgefeltet.
En af de første overskrifter lyder: Tamkvæg (Bos taurus)-Wikipedia

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:25

holniels
Du kan selv være en affaldsbøf

dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 00:26

http://da.wikipedia.org/wiki/Tamkv%E6g
hvis mit link ligner dit dova så er det fordi at kandu æder et 'E'
mellem procenttegnet og 6 tallet.
men man ka da gå til
http://da.wikipedia.org/wiki/Forside
og bruge søgefeltet med ordet 'tamkvæg'

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:27

Hva' gjorde jeg forkert??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:29

Altså det var holniels der skulle have dem her

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 00:31

Tja det er ikke lige til at gennemskue, så lad os give kandu skylden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-01-05 00:32

natmaden - dova !

Hvor svært kan det være, i natmaden´s link:
http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=99Tamkvaeg
står det jo ganske tydeligt på dansk, så jeg ville gå ud fra, at selv arne kunne forstå det, en ko er hunkvæg og hankvæg er en tyr, ikke en hanko, ...... BASTA

Benny

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 00:34

Tror holniels har renskoer og elgstyre i baghaven !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:38

Tja ved ikke helt natmaden.
Det med "renskoer" kommer lidt an på hvor i Norge han befinder sig.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-01-05 00:40

Bare vi kan slippe for at blive lavet til en "stud"
..... hvad mener du Holger ?

Benny

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 00:40

en søgning på okse giver svaret tamkvæg ?? den er tynd eller hva'
http://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Okse&redirect=no

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:41

bennymanden
Det er selvfølgelig rigtigt, men det kræver jo noget at overbevise en person, der uden blusel kalder en hane for en hanhøne

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-01-05 00:42

dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:43

natmaden
Det er fordi tamkvæg er en art af familien Okser.

mvh dova

Holniels

Hvor er du henne i Norge??

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 00:45

så hellere en studbreaker

mor til søn i lapland:
Tag så dine rensko på !

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-01-05 00:57

Holger > Jeg skrev Hanko, men dit link handler ikke om køer, derfor.

emesen > det havde jeg ikke bemærket, og er da også inderligt ligeglad.

natmaden > Jeg ved squ godt hvor Skotsk Højlandskvæg kommer fra, men det bli'r de altså ikke mere Moskusokser af?

Citat
og så hedder det vel også 1 vejrhane 2 vejrhans !
Se jeg lære det jo nemt.

Du er en meget vittig person natmaden, men du mente vel 2 vejrhøns og at du læreR nemt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 00:58

Rensko på?
Er det for at han kan ren' hurtigt nok hvis elgtyren kommer efter ham

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 00:59

Øh studebaker hedder det
http://images.google.dk/images?hl=da&q=studebaker&spell=1
Men såen er der jo så meget !
Kandu er ved at være langsom. måske fordi vi alle står i kø med indlæg.
så jeg hopper af her.
Hyg Jeg og sov godt, dem der skal

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-05 01:04

I lige måde natmaden

godt

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-01-05 01:10

natmaden

Det hedder heller ikke "renskoer og elgstyre" men " renkøer og elgtyre ". Bortset fra at du staver som en 7-årig, elsker jeg din humor. Arne

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 01:15

tak AJ men jeg er nu kun 6,,, + det løse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-01-05 01:25

Jørgen

Jeg har ikke udtalt mig om din alder. Kun om dine evner som stavespasser.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 01:43

AJ dog det hedder ikke renkøer men hunner/hinner
ellers bevis det !
det hedder ikke elgtyre men måske elgstyre,
men nok mere sikkert er det at de hedder hanner og hinner !
den er jo tilhørende Cervidae (Hjorte)
Ihh hvor vi læreR

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-01-05 01:55

Jørgen, du ta'r fejl. Det hedder en Rentyr, en Renko og en Renkalv. Udtrykket Hinder bruges kun om Hundyr af Kronhjort, Sikahjort og Dåhjort. Ihh hvor DU lærer. Men nu er jeg jo også Naturvejleder. Så jeg burde vide det.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 09:34

AJ det må du ordne med www.zoo.dk , www.dyrebrevkassen.dk , www.naturnet.dk , www.skovognatur.dk , http://www.zoologi.no , www.zoologiskmuseum.dk , osv.
De er ikke helt enige med dig
Men de kunne godt trænge til en opdatering om hvad tingene hedder.
Nogen må jo gøre det, så der kan du jo bruge din force !
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-05 09:40

hah - synes tråden her er ganske sjov - kommer til at tænke på lign tråde og ihhhh

gad vide om køer så også KUN får hanner eller hunner eller om de lægger æg - eller måske føder ved jomfrufødsel osv osv

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 09:58

gravkøer gør det, med garanti
tror de blir født som larver, de har i alle fald larvefødder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-05 10:02

natmaden

så kan man jo starte sin helt egen fabrikation - wouw

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 10:19

Faktiskt har jeg selv set en gravkokalv for nylig, tror lige at den var kommet ud af puppen,
den hed bobcat, men den var ikke en kat, og den havde kun et horn(dyt-dyt),
og så havde den sluppet larvefødderne.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/byggeri_&_anlaeg/gravearbejde_&_maskiner/_bobcat-05.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-05 10:24

natmaden - er du sikker på det var en kalv og ikke en kvie ???????? ;.) synes den ser lidt feminin ud

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-01-05 13:26

Tak for svaret natmaden.Så fik du squ alligevel nogle point for din humor

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 21:07

Hæ-Hæ Så jeg fri for at stå i kø andet steds !
..

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 21:09

Selv tak AJ , vi mødes snart igen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-01-05 21:22

Gu er du da ej fri for noget som helst. Du har squ bare at være der!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-05 22:07

Ay-Ay !