/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
dårlige manerer
Fra : kammanoerup
Vist : 404 gange
100 point
Dato : 21-01-05 17:51

Kan nogen hjælpe- har 2 katte på henhv, 8 og 5 år. den ældste er stor ikke direkte fed,men jeg holder lidt igen med hans foder.Den yngste er bange for at gå til foderskål, de får hver deres, men han vil have sin mad serveret direkte på gulvet og selv om det tørfoder er det ikke rart at træde rundt i. jeg har prøvet alle former for tallerkner/skåle,men når han endelig tør vove sig til truget pirker han stykke for stykke ud på gulvet, han har en kronisk luftvejs lidelse, så jeg ville gerne at jeg kunne være sikker på at han får det foder han skal have, han er mest indekat og er livlig kælen og snakkende, nogen gode råd Hilsen kamma

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-05 18:04

Først og fremmest, så har jeg aldrig hørt om en kat der skulle være bange for en foderskål.
Er du sikker på den er det??
Eller har det noget at gøre med, at den er bange for den anden kat selv om de får hver sin madskål?

Det er derimod meget almindeligt, at katte tager lidt af maden ud på gulvet hvor de så spiser det.
Og det tror jeg ikke er så let at lave om på.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-01-05 18:22

Man kan købe nogle specielle kattegodbider, Jeg har glemt navnet, de har dem overalt og kattene er vilde med dem, de kan sikkert lokke katten til skålen, du kunne jo stille skålen i et andet rum, så den ikke har anledning til at være bange for den anden kat Måske på badeværelsesgulvet, så er det lettere at rydde væk, hvis den griser

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 21-01-05 20:32

Ja- jeg er sikker på et han er bange for skålen, der er jo ikke noget i vejen hvis jeg serverer direkte på gulvet, godt nok er min ældste kat nok overkat (den lille jagter ham dog)men selv om han,der er meget ude, ikke er hjemme, går den lille rundt om skål/tallerken eller han ligefrem styrter af sted, når jeg sætter den foran ham.Men han har haft det strengt isit første år- vi fik ham som stor killing- han stjal alt fra rl. med plastikposer til dybfrossent rugbrød- og gemte det under sofaen- så det kan være at han har haft en grim oplevelse? jeg synes bare ikke det er så sjovt at blive ved at vade i foder V.H. Kamma

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-05 21:36

katte kan faktisk godt lide at spise direkte på gulv - alternativet kan være et meget fladt spækbrædt eller lign -
Katte er lidt "dumme" med at ikke kunne lide at stikke hovedet i skåle - og lige så sjovt er det at de hellere end gerne gør det med alt andet - bare det ikke er "deres"
Jeg løste problemet med et vinyl spækbrædt og listede den til at få mad der smagte bedre ved langsomt at anbringe først en - så to - så tre osv osv små bidder i en lav skål - og det er senere gået helt fint. At der så af og til lige er noget der bliver taget ud for at ramme gulvet og fortæret er vel egentlig bare noget de gør fra naturens side

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-01-05 16:58

hej miritdk jeg vil prøve dit råd og vil gerne give dig point- men hvordan søren gør jeg det¨jeg prøver igen lidt senere kamma

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-01-05 17:00

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-05 18:13

håber du har heldet med dig nogen katte er jo lidt for forkælede men jeg tror nok det skal lykkes - når du overgår til skåle så tænk i "askebæger form" - jo lavere jo bedre

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-01-05 21:59

hej miritdk- ja- han er godt nok meget forkælet, får lov til så godt som alt bl. a. at ligge i arm om natten, det har han gjort fra den første nat han var i huset. han kom til os fra inges kattehjem , fundet i vordingborg i dec. måned,frost og sne, hvor han åbentbart har måtte skøtte sig selv, Han kom simpelthen op og lagde sig i min arm med et dybt suk- som om han sagde: endelig i hus. Og syg er han jo, desværre, men især min gamle mors store glæde (hun har alzheimer). nå, tak for hjælpen, jeg tror på at det skal lykkes. Hilsen Kamma