/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af abløbsrør til vaskemaskine.
Fra : stig54
Vist : 2655 gange
100 point
Dato : 21-01-05 15:57

Når man nu har et ca. 20 år gammelt flexafløbsrør, gående fra opvaskemaskinen i fodsparket under 3 køkkenskabe, som efterhånden ikke har det samme gennemløb som for 20 år siden er der to muligheder for at rense det.

1: Tage vaskemaskinen ud og trække en flaskerenser igennem røret og håbe på at den ikke falder af undervejs, det er den besværlige løsning.

2: Spørge på Kandu om der er nogen der har været udsat for det samme og har hældt noget i opvaskemaskinen og ladet den skylle ud. Kloakrens, klorin,eddike, kaustisk soda eller saltsyre hvad ved jeg.
Jeg har faktisk som sidste udvej renset et PVC afløbsrør med saltsyre, det gav gennemgang, men deter jo ike sikkert pumpen er så glad for det.
Lad høre!!!!!!

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 21-01-05 16:21

Hej Stig54

Som forhandler af reservedele til hvidevarer står jeg her lidt i et dilemma...:)

Jeg ville helt klart vælge dit eget forslag nr. 1 !

En opvaskemaskines "Indre dele" er ikke beregnet for anden form for kemi end opvaskepulver... - det har pakninger, gummislanger etc. ikke godt af...

Om jeg ville anvende en flaskerenser er så nok en anden sag... - men afgjort en mulighed !

I et hvert vel-asorteret byggemarked kan du helt sikkert, for meget små penge købe et " mini rensebånd " - disse findes i forskellige af-arter, sikkert også til dit formål.

En "vandstøvsuger" ville sikker også være på sin plads til dit projekt !

Håber du får situationen under kontrol !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-05 17:37

varmt vand varmt vand ALDRIG kemikalier det skader mere end det gavner

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-05 17:53

rotw har helt ret - undgå at bruge kemikalier !!!!!! Ole Brink skriver om minirensebåndet og det er slet ikke så ringe !
Vi har været igennem det - absolut på amatørbasis - men brugte nogle strimler af plast og dernæst en børste vi trak igennem på en snor og det virkede helt fint.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-01-05 17:55

Problemet er at der er gennemgang men med tiden ikke nok. En rensesplit kan godt komme igennem, men hullet er med tiden blevet mindre.
Det var det samme problem jeg havde med PVC afløbet til vores vaskemaskine (fedt og sæberester) jeg kunne få rensesplit og satte også en draincleaner i hullet, men fedtet løsnede ikke for jeg blev sur og gav det saltsyre, så boblede det og fedtet kom ud i klimper.
Jeg er godt klar over at jeg ikke kan bruge saltsyre her.
Er en flaske renser virkelig eneste løsning, tænk hvis den ryger af halvvejs, så er der et par skabe derskal flyttes, bl.a. et hjørneskab og en tre meter bordplade med fastlimet liste uder fliser, suk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-01-05 18:03

ps... glemte jo lige at skrive at vi skyllede med kogende vand

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 21-01-05 19:34

Hej Stig54 ( igen... )

Jeg fik ikke nærlæst dit indlæg fra begyndelsen... - jeg kommer til at se at du skriver " Et flexafløbsrør " -

Hvad med at binde et nyt rør i enden af det gamle - og så trække det igennem ? - det burde jo nok løse problemet for en tid !?

Jeg har selv haft denne løsning i vor køkken fra år 2000 - blev ret hurtig træt af det "tilstoppede" flexrør, og udskiftede det med et Ø40 PVC rør i stedet. ( men jeg havde det selvfølgeligt noget lettere en du, da vores køkken elementer står på "ben" - således var det blot at "klikke" sokkelpladen af - og udskifte røret )

Så let kan du jo nok ikke komme om ved denne opperation - men et nyt flexrør burde der vel være chance for ?

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-01-05 21:11

Hej Stig.
Ole Brink´s forslag med et nyt flexrør er ikke helt tosset, du skriver selv:
Citat
1: Tage vaskemaskinen ud og trække en flaskerenser igennem røret.....

når du kan komme til røret den vej, så må du jo have mulighed for at trække et nyt rør eller et stykke armeret slange med igennem (under skabene) ved at fastgøre det nye rør til det gamle, og så trække forsigtigt.
Hvis du vil prøve med flaskerenseren så er det sikkert bedst at trække den! En ombøjning på et stykke ståltråd, skub det igennem røret, fastgør flaskerenseren i den anden ende og træk forsigtigt igennem.
Som flere skriver, så VARMT vand i rigelige mængder først, det er med til at løsne fedtet.
Held og lykke med det
mvh Benny

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 24-03-05 12:17

Tak for svaret miritdk.