/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jørgen Andersen cognomine Giversen 1757-~
Fra : gywerd
Vist : 853 gange
120 point
Dato : 21-01-05 10:28

Jeg skriver pga. et hul i familiens slægtsforskning. Jørgen Andersen cognomine Giversen blev født o. 1757. Han er omtalt i skiftesagen efter sin far Anders Jensen cognomine Giversen 1724-1797. Han angives at være stukket til søs o. 1784-85 og angiveligt sejlende på en trekantsrute mellem Danmark, Guinea i Afrika og Dansk Vestindien. Efterfølgende er der ikke noget sikkert om hans levned. Formentlig pga. forveksling mellem Guinea i Afrika og Papua Ny Guinea, har en kilde hævdet, at han skulle være endt i Australien! Men det synes hverken at være tilfældet eller sandsynligt, da både Papua Ny Guinea og afstralien ligger i nærheden af Dansk Ostindien (Trankebar m.v.).

Hvis nogen kan komme med yderligere oplysninger, eller tips til hvor de kan findes, vil det være en stor hjælp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-05 13:47

Hej unge Giversen,
jeg forsøgte kortvarigt at finde denne vor fælles slægtning for nogle år siden, uden held.

Senere prøvede jeg at søge i Australien med links fra den multinationale søgemaskine:
http://www.rat.de/kuijsten/navigator/ også forgæves...
Men værktøjerne udvikler sig jo, mere kommer på nettet osv; så måske lykkes det nu?

Dog har de fleste slægtsforskere, der gør brug af dette forum i kandu, deres største ekspertise herhjemme,
og du skal ikke regne med større support her, når det drejer sig om så fjerne, eksotiske steder??
(mine erfaringer/formodninger som ivrig spørgsmålsstiller, men jeg kan selvfølgelig blive overrasket...).

Hvornår var det egentligt vi havde Trankebar? Var det på den tid??
Og bare ikke gamle Jørgen Giversen' s (min tip tip tip oldefars bror' s) grav er skyllet væk fornylig !!!

Godt at nye slægtninge tager over, nu hvor vore ældste Giversen slægtsforskere er stået af.
Held og lykke med søgningen
Svend, grand grand grand grand fætter til din far.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-05 11:19

Hej igen,
jeg har forsøgt at søge også på New Zealand og et par andre steder internationale steder,
efter Giversen, uden held.

Men "cognomine Giversen":
Jørgen var jo en af de ældste sønner efter kromanden i Skals: Anders Jensen,
måske kaldte han sig ikke Giversen?
Og Jørgen med det danske ø kunne han jo ikke bruge i udlandet, hvad hed han så??

Iøvrigt har jeg ham som:
Jørgen Jensen Giversen, født 1756; i noget af afdøde Niels Giversen Nielsens ældste materiale,
og Jørgen, født 1758; ifølge Bente Laugesen Brodersens opslag i kirkebøgerne.

Han må jo hedde Jørgen Andersen med datidens navneskift;
selv har jeg ham også som født 1757 (jeg husker ikke hvorfra), men Bente plejer at have ret.

Måske skulle man (ikke vi) hellere søge efter en Jorgen Andersen født 1758,
men dem er der sikkert mange af, når vi ikke engang ved om det er Øst eller Vest Indien???
God søndag, Svend

Annuller spørgsmålet
Fra : gywerd

Dato : 31-01-07 00:42

Jeg har desværre ikke oplysninge om hvad der blev af min forfader, og annullerer derfor dette spørgsmål