/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
hvordan har jeg adgang til min slave har~
Fra : trianh
Vist : 431 gange
50 point
Dato : 23-08-02 21:43

Hej alle

Jeg er helt helt ny begynder, der vedr. linux mandrak 8.2.

Hardisk1: master, 3 partioner
partion1 : win98
partion2: linux mandrak 8.2
partion3: win2k.

hardisk2: slave, kun indholder data, dokumenter, diverse..

Jeg vil gerne spørge at hvordan, hvad jeg skal gøre for at have adgang til
harddisk2 eller en af de andre partioner på harddisk1 når jeg står inde i linux?

Er der nogle website på dansk til nybegynder som mig?

Mange tak for hjælp.

Accepteret svar
Fra : ZeroX

Modtaget 60 point
Dato : 23-08-02 22:10

Du skal blot mounte den:
kommandoen er:
mount -t <filsystem> /dev/<partiotionen f.eks hda1 eller hdb1 hvis det er din slave disk> /<monteringspunkt selv bruger jeg /mnt/win>
et eksempel:
mount -t vfat /dev/hda /mnt/win
derefter vil filerne ligge i /mnt/win

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-08-02 22:12

Hej Trianh,

eh... i hvilken format/filsystem er slave harddisken partitioneret/formateret? Lfs, Ntfs, fat16 eller Fat21

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trianh

Dato : 23-08-02 22:16

Hej straup

det er Ntfs

Kommentar
Fra : trianh

Dato : 23-08-02 22:20

Hej ZeroX

Hvad mener du med " derefter vil filerne ligge i /mnt/win" ?
betyder det at alle filer fra min slave harddisk ligger i den map?
Jeg vil kun have adgang til slave harddisk .

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-08-02 03:33

Hejsa.

Jeg er selv blevet tilrådt siden www.sslug.dk
ind under friheden til at vælge...

Er også selv helt nybegynder i linux

Venlig hilsen
Morten Jørgensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-08-02 22:29

"trianh" <trianh.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:28w99.12760$ww6.1739299@news010.worldonline.dk...
> Hardisk1: master, 3 partioner
> partion1 : win98
> partion2: linux mandrak 8.2
> partion3: win2k.
> hardisk2: slave, kun indholder data, dokumenter, diverse..
> Jeg vil gerne spørge at hvordan, hvad jeg skal gøre for at have adgang
> til
> harddisk2 eller en af de andre partioner på harddisk1 når jeg står inde
> i linux?

Under Linux angives drevene således:
/dev/hda: Master på første IDE kanal
/dev/hdb: Slave på første IDE kanal
/dev/hdc: Master på anden IDE kanal
/dev/hdd: Slave på anden IDE kanal
osv.

For at få adgang til en anden disk eller partition skal den blot mountes.
Først laves det dir, som partitionen skal mountes til.
Eks:
mkdir /nydisk
mount /dev/hdb1 /nydisk
såfremt partition nr 1 på slave harddisken på første IDE kanal ønskes
mountes.
Hvis det er en Windows disk skal mount have at vide at det er et andet
filsystem. Dette gøres med -t (type) parametren:
mount -t vfat /dev/hdb1 /nydisk

Henrik Olesen

> Er der nogle website på dansk til nybegynder som mig?

http://www.sslug.dk/linuxbog

--
Henrik Olesen
Blue Systems
What we anticipate seldom occurs; what we least expect generally happens.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-08-02 00:51

Hej Trianh,

oki doki... damn... ka' også se jeg er kommet til at ramme de forkerte taster ligefør...

umiddelbart ser det ud til at det kun er på et eksperimentelt stadie, men man ka' godt umiddelbart læse en NTFS partition fra Linux, men det anbefales ikke at skrive på en NTFS partition...

er der nogen speciel grund til at det er ntfs og ikke fat32, jeg tænker på din Win98 maskine... eller den har måske installeret "Ntfs for Win98"?

eh... der er her en norsk artikel... "Mounte NTFS partisjoner"... -->
http://www.linmag.no/article/articleview/184/1/25/

de har også et projekt kørende ude på Sourceforge... "Linux NTFS file system support"... -->
http://sourceforge.net/projects/linux-ntfs/
eller her på deres hjemmeside... "Welcome to the Linux-NTFS Project"... -->
http://linux-ntfs.sourceforge.net/

der er også en lille debat fra et norsk forum her... "Støtte for R/W for NTFS under linux?"
http://linuxguiden.linpro.no/viewtopic.php?topic=322&forum=1

der er en artikel fra Linux Planet her... "Drev, partitioner og mounts"... -->
http://www.linuxplanet.dk/article/articleview/82/1/3/

jeg er selv newbie i Linux... og ka' ikke hjælpe ret meget med lige det her emne, andet end jeg ka' finde nogle informationer omkring det, og så evt. selv afprøve det...

men Linux er ikke bygget om på samme måde som Windows i rod struktur, som du f.eks. kender det fra stifinderen i Windows... men Zerox nævner ka' du bl.a. læse i artikel "drev, partitioner og mounts"...

men inde på Sslug.dk som Morten nævner har de også nogle rigtige gode informationer samt materiale omkring Linux... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/
f.eks. disse bøger...

men såvidt jeg ku' forstå på det, er Linux sikkerhedssystem i filsystemet kontra Windows NTFS sikkerheds dims, ikke så glade for hinanden, så hvis det er muligt og du gerne vil ha' mulighed for også at skrive og gemme data på din "slave"-harddisk, vil jeg nok foreslå dig at partitionere/formatere den til Fat32...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-08-02 09:28

Hej Trianh,

har du fået det til at virke, eller er du kommet lidt længere med det, eller driller det?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trianh

Dato : 26-08-02 20:51

Hej

Jeg går i stå.
Jeg laver som Henrik Olesen og Zero har skrevet men det hjælp intet..

Kommentar
Fra : Capion

Dato : 20-05-03 23:02

ok..
mkdir /nydisk
mount /dev/hdb1 /nydisk

eller
mount -t vfat /dev/hdb1 /nydisk

(min e-smith / SME server autodetekter godt nok vfat´n)

Men !! hvad hvis den mount skal være permanent ?.. så den automatisk mountes ved boot ?