/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Udstødninger
Fra : hvidtiger
Vist : 1200 gange
90 point
Dato : 20-01-05 20:38

Når man køre med et Athena Evo kit og racer krumtap osv, og en billig Gianelli NRX knækudstødning til 1100kr og derefter sætter en C16 udstødning på, hvad kan man så forvente at der sker med både optrækket og topfarten?..Hvis jeg er meget heldig kan jeg lige presse min Hot50 op på 100km/t i medvind hvilket er en del, men med denne opsætning her burde den køre mere..Jeg har prøvet og stille spørgsmålet før herinde, men har ikke fundet ud af hvorfor jeg ikke kan få den op på mere..Den eneste mulighed er min relative billige Gianelli NRX udstødning og min amal karburator som ikke er godt nok..Skifter dem muligvis ud med en 21mm dellorto og en C16 udstødning..Men tror I godt at det kan være derfor at jeg ikke kan komme længere op i fart pga de ting??

Her er min opsætning:

Athena Evo 47,6mm kit
Athena racer krumtap 10mm
21mm studs
21mm amal karburator
malossi rem
14/41 gearing
Gianelli knækudstødning
Polini speed control vario 5gr ruller
Koso powerfilter

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-01-05 10:08

En Ixil Twin Minarelli i Krom er på tilbud her
http://www.msp-tuning.dk/catalog/index.php?cPath=144_22_27

Den skal nok få din bane maskine til at sparke R….

Du har ikke nævnt noget om membranen ?? det er vel også en Evo Carbon ???. Den skal jo være hurtig da du skal op på 16000 rmp.

Husk hvis du skal starte hurtig vil en indsugnings forstærker få motoren hurtig I gang når håndtaget drejes. Men det sidste giver kun noget i start og ikke i top.

Data 125 kmt er omkring 18-19 Hk.

PS.
Må bruges alle steder undtagen offentlig vej.

MV.
Peter Jensen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 90 point
Dato : 21-01-05 10:32

Det er da rigtigt at en anden udstødning kan give noget, men skal du skifte karburator, skal du nok et trin op til 24mm.
1.Polini Evolution
2.Yasuni/Bidalot C20
3.TP Nardo
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 21-01-05 12:40

Min membran er en carbon, så det er nok ikke der..

Rpje:..Hmm jeg har bare hørt at en Yasuni C16 er den jeg skal have fat i..Ixil Twin har jeg derimod hørt at den ser godt ud, men ydelsesmæssigt ikke er så god til prisen og ikke kan komme op på C16...

Pallehansen:..Tror du virkelig at jeg skal så langt op??..

Hånden på hjertet tror I så ikke at det er den karburator og udstødningen som er problemet???

Mvh Brian

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-01-05 14:15

Jeg vil ikke gøres til smagsdommer så det med potten. Jeg ved ikke, det er rent faktisk svært rigtig at svar konkret på spørgsmålet. Dog vil jeg medgiv at den ser godt ud, den virker faktisk godt sammen med dit cyl. kit. Men der altid små visser her og der. Mine erfa. I forbindelse med C16 er ikke eksisterende.

Men en ting er sikkert den 21 mm kab. må da så rigeligt være nok.

Det er udstødningen der skal afbalanceres. Det er et spørgsmål om udstødningen danner det rigtig modtryk. Så den benzin luft blanding der er røget ud i potten bliver presset tilbage i Cylinderen igen, og der er mine erfa.. at den jeg nævnte er bedst. Men selvfølge der er dryppet noget nyt vand i havet.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-05 20:43

Jeg vil nu stadig beholde den karburator, og så sætte en Nardo eller en c16/c20..
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 21-01-05 21:41

Så fik jeg snakket med en som har bestilt nogle dele hjem til mig..Han har et firma som hedder Scootergården i århus og ved en del om pgo og tunet scooter generelt..Da jeg nævte mit problem sagde han, at han sagtens kunne bestille en Yasuni C16 hjem...Men!..............Det ville være penge ud af vinduet!..En PGO kan slet ikke udnytte den potte da jeg aldrig ville kunne få den op i de antal omdr hvor den arbejde bedst i på en pgo..Han vil de gerne sælge mig den, men jeg vil ikke kunne udnytte dens effekt..Han sagde at mit problem var min amal karburator, udstødning og membran..Athena har lavet en god udstødning til det kit jeg har og skulle være langt bedre end den Gianelli jeg har på..Og så koster den næsten kun det halve af hvad en C16 koster..1100kr..Min karburator skulle være en dellorto 19/21mm, men 19 var mere end rigeligt fra metrakit..Sidst og ikke mindst skulle jeg have en større membran da min standart med carbon simpelthen ikke kunne fodre min cylinder.Der havde stylepro lavet en til 200kr som er ganske fin til mit forbrug!..
Han spurgte om om udstødning, om hvornår den "knækkede" fra cylinderen..Hvis den knækkede meget tæt på cylinderen var den en dårligere udstødning, hvor de bedre begynder og bue eller knække lidt længere nede..Så gav han mig en forklaring på hvordan det virkede som jeg ikke lige kan huske..Min Gianelli knækker nemlig meget tæt på cylinderen...Men jeg ville aldrig kunne få en PGO op i den samme fart som f.eks en Zip sagde han..Hvis jeg købte det havde jeg det "legetøj" som jeg skulle bruge og hvis jeg var heldig kunne jeg presse den op på 120km/t..

Lyder det langt ude eller har manden ret???..Han har hjulpet mig nogle gange før godt nok..

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 26-01-05 16:49

Tak for svaret pallebhansen.