/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
4% boliglån over 22 år?
Fra : helbig13
Vist : 456 gange
20 point
Dato : 20-01-05 17:32

Kan man omlægge et 6% fast forrentet huslån til et 4% med anden løbetid end 20 og 30 år?
Fx. 22 år?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-01-05 17:55

Hej helbig13

Ja, det kan du godt.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-01-05 18:37

Hej igen

Det er iøvrigt meget almindeligt, at kunden beholder den løbetid der tilbage, på det lån der skal konverteres (omlægges)

mvh
Frank

Kommentar
Fra : helbig13

Dato : 20-01-05 18:38

Er det en mulighed som alle realkreditinstitutterne giver?
Er der nogen form for extra gebyr for "skæve" årstal (altså andre år en 20 og 30)?
Er der nogen ulemper overhovedet ved at skævt antal år?
/keld

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-01-05 18:47

Ja, det kan alle Realkreditinstitutter
Nej der er ingen extra gebyrer.
Nej der er ingen ulemper ved skæve årstal.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : helbig13

Dato : 20-01-05 19:32

Tak for gode (korte) svar

Jeg har fået lavet nogle beregninger hos RD, og de viser at kurstabet er meget større (dobbelt op ca.) ved fx. restløbetid 25 år i forhold til 20 år (mit lån har i øjeblikket en løbetid på 25 år).
Kan det forklares?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-01-05 19:41

Ja, det kan jeg godt forklare. Der findes en obligation med en løbetid på 20 år. Den har sin kurs afhængig af rentesatsen.
Der findes IKKE en obligation med en løbetid på 25 år. Her bruges en obligation med en løbetid på 30 år. Den har også en kurs afhængig af rentesatsen.
Hvis de beregninger du har fået er med samme rentesats, vil kurstabet på lånet med løbetid 25 år (den brugte obligation på 30 år) være større, da kursen på det lange lån, er dårligere end på det kortere lån (20 år).

Jeg har prøvet på ikke at være for teknisk, men jeg håber du forstår det alligevel. Ellers må du komme igen.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : helbig13

Dato : 20-01-05 19:53

Helt forstået.
Fin besked

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 20 point
Dato : 20-01-05 20:14

Hvis du er tilfreds, håber jeg du lukker/accepterer svaret.

Mvh
Frank

Godkendelse af svar
Fra : helbig13

Dato : 20-01-05 21:13

Tak for svaret Franksp.