/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
osmanisk krydderi
Fra : jef123
Vist : 6602 gange
200 point
Dato : 20-01-05 17:11

Er der nogen der kender "osmanisk krydderi"?
Vi har købt det på en rejse til Anlaya i Tyrkiet, men nu er der snart ikke
mere!
Det smager knaldhammrende godt, til grillet/ovnstegt kylling med mere.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-01-05 17:22

Hej Jef

Har du ikke en ide om hvilke krydderier der er i, det lyder jo som et blandingskrydderi.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 20-01-05 17:33

Ja, det er et blandingskrydderi, jeg tror der er kanel og paprika i, der også et grønt krydderi, måske merian eller basilikum, og rosenpeber?

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 20-01-05 17:37

Hej Per. Jeg ved at det omtalte krydderi sammen med lammekød er
super godt også i forbindelse med en marinering.
Jef.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-01-05 18:03

Hej Jef

Jeg har en halv beskrivelse af et tyrkisk krydderi som skulle hede köftebahari og som skulle indeholde bla. spidskommen, peber og paprika.

Bredbladet persille er meget brugt i det tyrkiske køkken så det kunne også være det som var det grønne i krydderier.

En mulighed kunne jo være kebab eller shawamakrydderier ??

Mvh
Per

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 20-01-05 21:34

Tschja, der blev spurgt om sammensætningen af den osmanske krydderi. Det er rigtig nok en fin blanding: "Et Baharati" eller "Osman Baharati" (kødkrydderi eller osmanisk krydderi bestå af
2 spsk rød peper meget fin hakket
½ tsk muskat, stødt
1 ll. kanelstang, stødt
1 spsk kryddernellike, stødt
1 spsk sort peper, stødt
1 spsk koreander, stødt
1 spsk spidskommen, stødt
sæd af 6 stk grønne kardemomme, stødt
1 tsk stødt chili (her kan man vælge mellem mild eller hot)

jeg håber, det kan bruges
hilsen
Ulrich

Accepteret svar
Fra : kattefar

Modtaget 200 point
Dato : 20-01-05 21:35

jeg glemte lige, det hele skal blandes godt sammen og efter behov males i en kværn. Kan opbevares i en lufttæt dåse op til 4 måneder.
hilsen
Ulrich

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 30-01-05 15:20

Tak for svaret kattefar.