/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
boring i metal
Fra : bobby9000
Vist : 1731 gange
50 point
Dato : 20-01-05 15:27

hjælp, hvordan borer jeg bolten ud i mun udstødning, borene bliver ved med at knække når de bliver varme....

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 20-01-05 16:05

du skal have et diamant bor eller et andet bor i en anden slags meteriale

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 16:13

Hvis du har "boret" boret rødglødende, er bolten hærdet, så bliver det lidt mere end svært

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-05 16:17

Hvis de er en pindbolt, er den ret hård, og det bedste er jo en søjleboremaskine.
På mange søjleboremaskiner står der også hvilken hastighed de forskellige bor skal køre med i jern/stål, feks. skal et 3mm bor måske køre 2300 omdr. og et 10mm køre med 700 omdr./min.
Så det gælder om at du holder boremaskinen (Hvis det er en håndboremaskine) stille (så du ikke svinger den fra side til side), yderlig skal dit tryk ligge helt inde på håndtaget mellem tommel og pegefinger, så trykket bliver så tæt inde over boret. Så du ikke trykker langt ude på boremaskinehåndtaget.
Men det vigtigste er at du kører med rigtig mange omdr., MEN OGSÅ at boret trykkes lige så hårdt at der er "spån" hele tiden, da det er spånen der fjerner varmen.
Et bor der ikke trykkes og ikke tager spån få sekunder, brænder af i spidsen med det samme, og så er det sket med det bor, som så skal slibes, og det er ret svært hvis du ikke er meget erfaren.
Summa sumarum: Hold stille-tryk rigtig-tryk hårdt-kør stærkt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-01-05 16:22

Du skal mindst bruge HSS bord, Til metal, Det bor du har er enten slidt eller et træbor

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-01-05 16:29

en anden ting er køling.. bare brug alm. vand. boret må ikke blive varmt for så ryger hærdningen af det...
en tommelfinger regel når du borer er at du skal køre 4800/ø mål på bor.. altså et 10 mm bor skal du ikke køre mere end ca 480 omd. i min. med.. endvidere skal du halvere hastigheden hvis du borer i et forboret hul.. altså hvis du først borer f.eks et 4mm hul og dernæst et 10mm..

Junior

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-01-05 16:32

Træbor er normalt også HSS (HighSpeedSteel) - det er spånvinklen og "stigningen" på boret der normalt gør forskellen mellem træbor og metalbor.

Hvis du går i et værktøjsmagasin kan du købe et hårdmetal bor - det kan bore bolten ud hvis den er hærdet op under dine tidligere forsøg.

Som PalleB skriver, hold et godt tryk mens du borer. Husk sikkerhedsbriller - et sprængt bor kan medføre et ødelagt øje!

mvh berpox

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-05 16:38

Man kan slibe et vidiaplatte-bor (murbor) så det kan bore i stålbolte - men det kræver en speciel slibesten til vidia materiale. Men normalt kan der bores med "ægte" HSS bor i stålbolte. der skal smøres/køles og ikke så mange omdrejninger på boremaskinen.

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 21-01-05 14:31

bruger allerede et hss bor, problemet er at når jeg borer med høje omdrejninger bliver boret varmt og knækker. Det skal måske også siges at det er bolten i mit udstødningsophæng der er knækket... kan det virkelig passe at hvis man bruger et større bor, så skal man bore med færre omdrejninger?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-01-05 14:48

Ja. Jo større bor, jo lavere omdrejningstal. Og som ovenfor skrevet, skal du som tommelfingerregel altid "holde spån". Gør du ikke det, dør boret og du hærder det du borer i.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-05 18:38

HSS bor - High Speed Steel ......betyder ikke fuld fart.
Kør langsomt så boret tager fat og ikke bare snurrer rundt....................og så skal der lige smøres/køles. du kan til nød bruge lidt smøreolie og sørg for at der hele tiden er "vådt" der hvor du borer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-06-05 19:53

Vinger af her!