/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
wordwrap langeordudenmellemrumsomf.ex.ur~
Fra : leifnel
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 23-08-02 15:10

Man har en nydelig tabel, der henter navne og url'er fra databasen (php/mysql).
Så kommer der en væmmelig lang url og udvider tabellen, så tabellen bliver alt for bred.

Da der ikke er nogen mellemrum, kan browseren ikke finde ud ad at wrappe.

Kan man på nogen måde overtale browseren til at wrappe ved "/" ?

Man kunne godt bruge et "soft hyphen", til at antyde over for browseren, hvor den måtte wrappe, men der må jo ikke komme ekstra "-", for så kan man ikke cut'n'paste.

Leif

php kan vel ikke bruges til at wrappe, da den ikke ved hvormeget MMMM eller iiii fylder.

Accepteret svar
Fra : Gensmann

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-02 15:25

Hejsa

Browseren vil som regel ikke wrappe sammenhængende ord medmindre den for anden besked. Du skal derfor nok wrappe serverside i stedet for. Det ødelægger så bare lidt det med at copy paste direkte.

Hvis man endelig absolut ville kunne man måske smide en <div style="overflow:auto;"></div> omkring eller lignende så vil de browsere der slev kan finde ud af det lave en scrollbar på DIV'en.

Bare husk at putte en height på også da scrollbarerne tager en del af pladsen.

<table><tr><td>
<div style="overflow:auto;width:100px;height:40px">
asfasfasfasfasfasfoaskføasjfasjflkøjasflasasfasfasfasfasfasfoaskføasjfasjflkø
</div>
</td></tr></table>

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-08-02 14:52

On Fri, 23 Aug 2002 13:09:35 GMT, "leifnel" <leifnel.news@kandu.dk>
wrote:

>Man har en nydelig tabel, der henter navne og url'er fra databasen
>(php/mysql).
>Så kommer der en væmmelig lang url og udvider tabellen, så tabellen
>bliver alt for bred.
>
>Da der ikke er nogen mellemrum, kan browseren ikke finde ud ad at
>wrappe.
>
>Kan man på nogen måde overtale browseren til at wrappe ved "/" ?
>
>Man kunne godt bruge et "soft hyphen", til at antyde over for browseren,
>hvor den måtte wrappe, men der må jo ikke komme ekstra "-", for så kan
>man ikke cut'n'paste.

Jeg tror du får svært ved at wrappe uden en eller anden form for "-".
Hvis du har lange URI'er, som skal copy/pastes, så tror jeg ikke du
slipper uden om at afsætte den nødvendige plads.

Jeg ville i stedet lave det som en link. Linken tager ikke plads (lav
en kort beskrivelse/navn i stedet for URI'en), og alle browsere har en
funktion, der kan kopiere linken.

>php kan vel ikke bruges til at wrappe, da den ikke ved hvormeget MMMM
>eller iiii fylder.

Medmindre du fortæller det til php-scriptet.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 23-08-02 17:59

du kan jo selvfølgelig bruge en fixed-width font som f.eks. Courier. På den måde vil hvert bogstav fylde lige meget og du kan så vrappe når du har nået et bogstavantal på eks. 200 tegn.

Hvordan du får det hele til at fungere i PHP ved jeg ikke, men hvis du vil have det til at være rigtigt skal du jo huske at det ikke er alle ord som bare kan splittes op...

I CSS skal du forøvrigt også huske at sætte text-align til "justify" (lige magner), hvis du altså ønsker det...

Held og lykke

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-08-02 23:39

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> skrev i
news:d6fcmu46hrfuouto0smfn2up7c2qcalfqp@4ax.com
> On Fri, 23 Aug 2002 13:09:35 GMT, "leifnel" <leifnel.news@kandu.dk>
> wrote:
>
> >Man har en nydelig tabel, der henter navne og url'er fra databasen
> >(php/mysql).
> >Så kommer der en væmmelig lang url og udvider tabellen, så tabellen
> >bliver alt for bred.
> >
> >Da der ikke er nogen mellemrum, kan browseren ikke finde ud ad at
> >wrappe.
> >
> >Kan man på nogen måde overtale browseren til at wrappe ved "/" ?
> >
Denne kode giver så vidt jeg ved et blødt linieskift
&shy;
men samtidig viser den også en bindestreg hvor linien bliver delt.
Mvh Kajo

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-08-02 14:50

Hej Leif,

det er her lidt informationer omkring Wordwrap og php her, hvor der er en funktion til det... -->
http://www.php.net/manual/en/function.wordwrap.php

eller denne her... "How do you insert a word-wrap of 80char into a string?"...-->
http://www.faqts.com/knowledge_base/view.phtml/aid/5635
den referer også til overstående link...

der er også noget her fra en tråd fra en nyhedsgruppe... -->
http://www.kandu.dk/dk/news/193946/groupid/30817

mvh.

Strarup