/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Er det farligt at besvime hinanden?
Fra : Playa2k3
Vist : 4892 gange
50 point
Dato : 19-01-05 18:40

Hej, jeg går og undrer mig om det er farligt at blive besvimet af andre. Metoden der bruges er at personen der skal besvimes tager en dyb indånding og holder vejret med hovedet bagover. En anden person står med sine fingre på ens hans og presser på pulsåren. Efter ca. 10-15 sekunder bliver man bevidstløs og falder bagover ned i en sofa eller lign. Er denne proces farlig at udføre? Man vågner nogle sekunder efter med mega grineflip.

Mvh.
T. Sørensen

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 19-01-05 18:53

Det har været i TV, hvor de advarede imod det, fordi det er livsfarligt.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-01-05 18:53

Ja, det er temlig farligt.
Man kan risikere at der ikke kommer ildt nok til hjernen. Eller man kan få en hjerne bødning.
Normalt når man besvimer, skal man ind på sygehustet til opservering. Netop fordi det er fagligt.
Gør det ikke mere.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 19-01-05 18:55

Der er jo også en grund til at kroppen reagerer som den gør.
Det burde sige enhver person med nogenlunde sund fornuft, at det ikke er uskadeligt at man er uden for bevidsthed.
Såvidt jeg husker om det de sagde i TV, så var det noget med hjerneskade.

Om det så kan skade dem som kan finde på det er en anden snak

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-01-05 18:56

Hvorfor dog også gøre sådan noget?
Kild i hinanden, hvis i vil grine!
Og ja, som Carsten og Trine skriver, så ER det farligt. Man besvimer jo, fordi der ikke kommer ilt til hjernen, og selvom det er kortvarigt, KAN der ske skade på hjernen (- og andre organer)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 19:00

Ja det er vældig skægt - dog går noget af det sjove væk, med en død eller svært hjerneskadet "legekammerat".

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 19-01-05 19:09

puha jeg må hellere stoppe - jeg vil ikke til opservering

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-01-05 19:42

att: hjerneskade
er det farligt at ikke få ild til hjernen ?? nej for har man intet er der intet der kan tage skade

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-01-05 19:43

så lige at du hed ATT: Playa2k3

Kommentar
Fra : gb7

Dato : 19-01-05 19:55

Som sagt er det ikke en fornuftig måde at have det sjovt på. Det er farligt, som det er farligt at tage hårde stoffer og sniffe lightergas!

Jeg har en veninde, som efter at være blevet besvimet ikke vågnede op med det samme igen. Der gik nok en halv til en hel time før hun kom helt til bevidsthed igen, og det plager hende stadig. Af og til besvimer hun uden varsel, falder bare om på gulvet. Det må ikke være rart for hverken hende, eller den person hun besvimer foran, hvis det da er et heldigt tilfælde, og hun ikke er ude og svømme sin morgentur...

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 19-01-05 21:56

Okay. Mange tak for de mange svar! Uh, så skal jeg nok til at stoppe. Vi plejer at være en 10-15 stykker der gør det.
Er der evt. et link til den tv udsendelse på nettet?

Mvh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 22:51

Det var sgu da en forfærdelig måde at have det "sjovt" på.

Når man besvimer, er det fordi ilttilførslen til hjernen bliver afbrudt.
Og hver gang man besvimer, går der hjerneceller til grunde på grund af den manglende ilttilførsel.
Det er nøjagtig det samme der sker når folk bliver lam eller dør efter en blodprop eller en hjerneblødning.
Og svarer til når folk er i livsfare hvis nogen forsøger at kvæle dem.

dova

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-05 01:49

Link til udsendelse tror jeg næppe at du finder, da den udsendelse jeg snakker om blev sendt allerede i 2003. Men her er noget vedr. emnet:

http://www.tv2oj.dk/nyhe_nyhed_s.asp?newsID=6108

Citat
besvimelsesleg (2003) 'leg der går ud på at få hinanden til at besvime enten via et hårdt tryk på brystet eller ved at presse på halspulsåren'
Besvimelseslege er - ligesom voldsomme drukture, livsfarlig bilkørsel og spisevægring - nogle unges måde at gøre oprør på mod en opvækst i omklamrende institutioner, vurderer ungdomsforsker

Reelt vil du i det tilfælde, at du er den, som trykker en anden på halspulsåren, blive anklaget for manddrab, hvis vedkommende dør af det.
Så det er et meget enkelt og let forståeligt råd du får herfra....

LAD VÆRE!

Godkendelse af svar
Fra : Playa2k3

Dato : 20-01-05 07:37

Tak for svaret CarstenGP.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 19-12-05 18:10

Hvis man sørger for at være 2 personer om det, og ikke bruger værktøj som reb etc. er risikoen nu værd at løbe ^^

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 19-12-05 18:52

ting27>> Tror ikke du har fattet, hvad det drejer sig om...

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 19-12-05 21:11

Det tror jeg nok nu jeg har.

Kommentar
Fra : Riella

Dato : 30-05-06 04:04

Indsæt din tekst her
Det er fuldstændigt rablende sindssygt at lege med livet på den måde, som man gør, når man leger besvimelseslegen. Min søn var ved at dø i november 2003 pga af det. Det var en absolut rædselsfuld - ja, jeg vil ikke engang kalde det en oplevelse - hændelse. Den dag idag har hele familien traumer, der stammer tilbage derfra. Til alle, der skal lege seje: køb en supermanddragt og find på noget andet

Kommentar
Fra : anne-lærke

Dato : 14-07-11 19:35

Jeg har selv prøvet det da jeg var 15 år (nu er jeg 24) Det var sammen med to piger hvoraf den ene var min veninde og den anden min venindes veninde. Det var nytårsaften og min venindes veninde bragte legen på bane, og vi prøvede alle tre. Det endte med at jeg vågnede op uden at vide hvor længe jeg havde "været væk" Jeg havde fået et ordentligt slag i ansigtet da jeg havde ramt kanten af et spejl, og det var meget ubehageligt.. Jeg ved ikke om der er sket nogen skade i mit hoved med jeg tror ihvertfald ikke det var sunt for min hjerne. Jeg oplever at have problemer med indlæring og hukommelse den dag i dag, men som sagt ved jeg ikke om besvimelseslegen er grunden til det. men jeg vil kraftigt opfordre til aldrig at prøve. Det er slet ikke det værd..