/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Blokerer opstart..
Fra : Wilduhr
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 19-01-05 18:32

I min computer har jeg 2 HD (eller dvs havde) den ene forsvandt pludselig og som sidste forsøg for, at se om der ikke skulle være bare lidt liv i den endnu, har jeg prøvet at sætte den i en anden pc.
Men det er somom den blokerer for opstart, dvs at computeren ikke vil starte op når min HD sidder i, men den vil godt starte op såsnart min HD er taget ud.
Jeg har prøvet at flytte jumperen, men det ændrede intet.

Nogen der har oplevet det samme eller måske ved hvad der kan være galt???

Mvh
Wilduhr

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 19-01-05 18:59

Hej Wilduhr.
Hvad sætter du jumperne til??
Bliver disken fundet i BIOS?
Hvor langt kommer computeren med opstarten?

[Calle]

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 19-01-05 19:04

Hej Calle

Jumperen står som slave og kan ikke findes i Bios.
Computeren stopper efter "detection ide drive" altså første side, hvor den ellers skulle skrive hvad computeren indeholder - men så langt kommer den ikke, før den går i stå.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 19:05

Hvis den har kørt og det ikke var stikket som sad løst .....................
Det lyder som en mekanisk/elektrisk fejl.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 19-01-05 19:33

Hel Wilduhr

Den disk er død - prøv at google: PC inspektor File recovery, hvis det program ikke kan se disken eller gendanne data er de tabte for ever.

Håber du havde en back-up???

Lars

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 19-01-05 19:57

Emesen, havde også en ide om, at det var i min egen computer der var en fejl (40)- derfor satte jeg den i en anden computer men så laver den dette nr.

Larsfrohn, jeg har prøvet med et sådan program og den kunne hverken se disken eller gendanne tabte filer...

Selvom jeg er Q, så nej....jeg må græde som en rigtig mand

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 20:10

Men for nu lige at være sikker.
I den anden comp.
Var den på samme fladkabel som den HD med C:
var den anden HD master eller CS (cabel select)
var din HD slave
Var den på fladkabel 2 som master sammen med en CD (slave)

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 19-01-05 20:31

Emesen
Ja
Master
Ja
Nej

Forøvrigt Larsfrohn, så vil jeg med min logiske sans mene, at hvis HD var helt død så ville computeren starte op normalt men ville bare ikke vise den anden HD...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 20:37

Jeg mangler svar her:

var den anden HD master eller CS (cabel select)

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 19-01-05 20:39

Den stod som Master ( må ærligt indrømme at jeg ikke har en dyt forstand på CS og forskellen mellem master og CS ) men jumperen stod som master.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 21:08

Type 1
HD 1 med C: skal stå som master på primary IDE kabel
HD 2 den syge skal stå som slave på primary IDE kabel

Type 2
HD 1 med C: skal stå som master på primary IDE kabel
HD 2 den syge skal stå som master på sekundary IDE kabel

Type 3
HD 1 med C: skal stå som CS i det første stik på primary IDE kabel
HD 2 den syge skal stå som CS i det andet stik på primary IDE kabel
...............Til alle: Husker jeg forkert i type 3 så ret mig..............

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-05 21:10

Data behøver ikke, at være tabt for evigt: http://www.quattro-it.dk/datarecovery.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-05 21:15

Jeg så lige en gang til på din melding
Ja
Master
Ja
Nej

Du har testet som min type 1

Så det ser lidt surt ud

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 19-01-05 22:57

Nu er jeg lige hjemvendt fra arbejdet og læser lige Jeres kommentarer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-05 23:01

Long time no see, Wilduhr.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 20-01-05 07:51

Hej Wilduhr.

Din BIOS i Computeren spørger alt HW omkring om det er der, og her svarer din HDD at den findes - fordi det er kun pladerne/hovederne som ikke kan køre, selve "BIOS" i harddisken er ikke død.

Derfor ser du HDD og derfor kan du flytte den til andre maskiner, og alle kan se HDD, men så snart pladerne/hovederne skal arbejde, så kan de ikke flytte sig, og derfor kan Windows ikke se fysiske data på disken.

Jeg vil skyde på at din HDD er en Maxtor - har haft mange maxtor diske som stod af sidste år - det er blevet helt slemt efter de fik Liquid bearing - for der stopper de bare, íngen advarsel. I gamle dage kunne man høre at de "skurrede", og så vidste man at man bare skulle igang med back-up, og ikke slukke for computeren før man hade back-up.

Lars

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 20-01-05 09:25

Hmm....min kommentar fra i går, er forsvundet....mystisk, men jeg prøver igen.

Emesen, hvad er egentlig forskellen mellem måderne at gøre det på, altså hvilken betydning har det??

BjarneD, spændende link du dér er kommet med, det skal prøves

Larsfrohn, tak for forklaringen og tak fordi det er skrevet på en måde så jeg kan forstå det Kan du så også forklare hvorfor den går ind og blokerer fuldstændigt for opstart når det ikke er den HD styresystemet ligger på?

Kan ikke lige fortælle om det er en Maxtor, for nu ligger den derhjemme og jeg er på job.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-05 09:40

Det er kun vigtigt at holde sig til en af metoderne - de er lige gode.

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 20-01-05 09:42

Ok Emesen, tak

Det eneste positive ved en "død" HD er at jeg lærer en hel masse nyt

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 100 point
Dato : 20-01-05 15:39

I BIOS checkker computeren HW om der en en enhed på et kabel - dvs, HDD melder tilbage at den er der.

Under opstart af Windows initialiseres Harddisken, dvs. den får et "ping" som starter motoren, pladen snurrer rundt, og hovederne køres til klar position. Dette kan ikke ske med det samme da den er fejlbehæftet, og derfor forsøger Windows i sin opstart at blive ved med at vente på et svar fra din harddisk.

Den rapporterer så på et tidspunkt til reg. databasen at HDD 2 er fejlbehæftet, og nu træder recovery modulet i Windows til, og vil undersøge din hardware for hvad der kan være galt, for derefter at give dig en mulighed under opstart at du kan recover data ved at rette fejl i FAT/NTFS tabellen - MEN dette kræver at Windows ikke kører i "normalt" mode, men skal laves inden drivere etc. er indlæst.

Derfor kommer din Windows ikke videre, fordi den ikke kan få svar tilbage om hvad den skal gør, og derfor "staller" den, fordi recovery modulet i windows ikke kan komme videre, og selve windows kernen kan ikke indlæses førend at recovery modulet har sagt OK. Og nej det hjælper ikke at slå recovery fra under windows - det gælder kun for XP/2000 installationen på C:\ drevet selv - ikke for recovery modulet.

Hvis du lader XP stå længe nok, vil den til sidst gå i Timeout, og starte, men herefter kan du ikke se den extra harddisk, netop fordi den ikke kan indlæse FAT/NTFS tabellen.

Med hensyn til recovery linket, så plejer det at koste ca. 4.000 for en extraction og ca. 10-12.000 for en recovery, og de giver INGEN garanti for validitet af data, kun at filen er der, men de kan ikke se om den er 4K eller 400MB, og du kan holde mange ferier for de penge.

Håber dete er forklaring nok, ellers så skriv.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : Wilduhr

Dato : 20-01-05 22:20

Tak for svaret Larsfrohn, det var lige den forklaring jeg var ude efter og tak fordi du skrev det så selv jeg kunne forstå det
Tror jeg foretrækker ferien så

Tak til Jer andre for kommentarene og hjælpen

Mvh
Wilduhr

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 21-01-05 00:13

Hej Wilduhr

God ferie.

Og forresten nu du skal ud og investere i nyt HW, så prøv at se om du ikke kan få fat på Hitachi - deres kvalitets kontrol er bedre end Maxtors/Seagate.

Lars

p.s. Tak for points - men det er ikke derfor jeg deltager. Hvis jeg bare kan få 1/1.000 promille til at forstå EDB bedre, så fik jeg meget mere fritid (og den bruger på at sidde her - hmhmhmmm der er gået noget galt i min beregning et eller andet sted =