/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattemad?
Fra : rubion
Vist : 3510 gange
50 point
Dato : 19-01-05 15:19

Hvad er det bedste kattemad til en næsten 1 år gammel ukastreret hankat (har fri adgang ind/ud).
Normalt skifter jeg bare mellem "det første og bedste" foder jeg ser. Mest tørfoder, som han altid har fri, ubegrænset adgang til. Derudover dåsemad (samme fabrikat; "DFOB") og selvfølgelig supplerer jeg med diverse madrester. Men man læser og hører jo af og til om katte som får problemer med nyresten o.lign.; bla. har jeg hørt at man ikke skal give katten mælk (det har jeg så heller aldrig gjort). Jeg kunne jo godt tænke mig at han blev en gammel, fed, glad og sund kat!
Vitaminer/mineraler? Nogen gode råd?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 15:28

Nåh, fed skal du ikke ønske at den bliver, for det er synd for katten, og kan medføre diverse følgeskader.

Jeg har 5 katte, og de får Kitekat dåsemad, det er blevet testet som noget af det bedste, også bedre end Whiskas som er meget dyrere.
Derudover får de tørfoder af mærket Brekkies fordi jeg synes det er det bedste. Og derudover madrester og det de selv fanger.
Kattene bliver 2 år til maj, og er kastreret og steriliseret.

Min forrige kat som blev 12 år, fik aldrig andet end Whiskas dåsefoder og Brekkies tørfoder, og madrester ind i mellem, plus det selvfangede.
Og han havde aldrig problemer med blæresten, blærebetændelse eller noget.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 15:29

Forresten, det med mælken skyldes at nogen katte ikke kan nedbryde laktosen i mælk og derfor vil få dårlig mave af det.

mvh dova

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 19-01-05 15:41

Nej, det med "fed" var nu også bare et joke-adjektiv. Nå men indtil videre lader det jo til at han ikke er på nogen helt forkert diæt. Jeg synes bare ikke lige jeg er faldet over over de mærker du nævner (Brekkies/Kitekat), men nu vil jeg begynde at kigge efter dem! Jeg synes også at Whiskas er uforskammet dyrt, men katten er desværre også så uforskammet kræsen at han fortrækker det frenfor de andre dåsemærker jeg indtil nu har prøvet....)

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 19-01-05 15:42

Nej, det med "fed" var nu også bare et joke-adjektiv. Nå men indtil videre lader det jo til at han ikke er på nogen helt forkert diæt. Jeg synes bare ikke lige jeg er faldet over over de mærker du nævner (Brekkies/Kitekat), men nu vil jeg begynde at kigge efter dem! Jeg synes også at Whiskas er uforskammet dyrt, men katten er desværre også så uforskammet kræsen at han fortrækker det frenfor de andre dåsemærker jeg indtil nu har prøvet....)

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 19-01-05 15:44

Prøv at tjekke denne undersøgelse fra bladet Tænk. Den viser da vist klart, at det ikke behøver være de dyre mærkevarer, der er de bedste. www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 16:12

Kitekat fås i alle supermarkeder til 11-12 kr. for en dåse med 800 gram.

Brekkies fås vist ikke i supermarkeder mere, men jeg køber det hos et grovvarecenter. En sæk med 5 kg koster 94,50.
Det med oksekød er det bedste.

mvh dova

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 19-01-05 16:35

Det bedtse for din kat er at du kun giver den tørfoder, her er IAMS det bedste, det er dyrt, men hvis du regner ud hvad den spiser i forhold til billigt tørfoder er det slet ikke så dyrt, for katten spiser ikke så meget da kroppen optager det meste, og i den anden ende ikke ret meget afførring, dåsemad er 80% væske og det fiser lige gennem systemet og får afføringen til at stinke. Ved at give det trøfoder skal du ikke give den andet for alt den behøver af vitaminer og mineraler er i det

Med venlig hilsen en tidligere dyrehandler

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-01-05 16:49

Hold dig langt væk fra tørfoder, der kan købes i supermarkeder o.lign., så som Brekkies, Whiskas m.m. Disse produkter er ikke korrekt sammensat til at dække kattens behov, og desuden er de ikke forebyggende mod urinvejssten samt andre nyre- og urinvejsproblemer. Disse produkter indeholder desuden farve-og smagsstoffer. Her er nogle links, som du burde kigge på. http://eu.iams.com/cgi-bin/danmark/default.cgi http://208.173.184.68/Danmark/catproductoverview.htm http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=71015002&lang=da http://www.oliver.dk
Der findes yderligere mange andre slags gode tørfoderprodukter på markedet. Besøg f.eks. én af de danske katteudstillinger en gang ved lejlighed. Her får du masser af information over foderemner, og der er desuden standere fra forskellige producenter, vel at mærke med det korrekte foder, hvor der altid uddeles foldere samt smagsprøver og tilbydes gode tilbud. Du kan også forhøre dig ved dyreforretninger, bede om foldere og event. smagsprøver. Alle dyrlæger har normalt også foder til salg, af f.eks. Hills Prescription Diet.
God jagt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 16:55

frueyde

Det synes jeg godt nok er noget med en påstand at komme med, at katte kun bør have tørfoder.

Tørfoder er et ikke så forfærdeligt gammelt produkt som godt nok er lavet ud fra forskellige råprodukter og tilsætningsstoffer, men strengt taget, ligger konsistensen i tørfoder meget, meget langt fra hvad der er kattens naturlige føde.
Tørfoder giver man fordi det er nemt, og en kat kan overleve på det og få de ting den har brug for. Og så kan det måske forhindre tandsten.
Men at det skulle være det bedste for katten, den køber jeg ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-01-05 16:55

En kat har bedst af tørfoder som "hovedfoder", da det renser tænderne for tandsten til en vis grad. Vi køber altid tørfoder hos dyrlægen, men mæket kan ml. to forskellige. Vi prøvede Olivers nogle mdr. men så blev to af kattene syge, så vi skiftede tilbage igen. Siden har der ikke været noget. Men iflg. hvad jeg har læst, er Iams ganske rigtigt det bedste tørfoder. Vi har også prøvet Aldis tørfoder, som iflg. Tænk og Test skulle være lige så godt som de dyre mærker. MEN pelsen blev strid og mat, så jeg tror ikke på, det er lige så godt.

Vi har 4 katte. De tre er vilde med dåsemad. Den 4. vil KUN have tørfoder. De er nogenlunde ligeglade med, hvilken dåsemad det er - bare det ikke er "fast" som jeg mener Kitekat er. Aldi's Kokra eller Kroka er en af deres foretrukne. Men de er ligeglade, om det er Whiskas eller Kroka/Kokra. Sidstnævnte dufter altså også godt. Det er små kødstykker i en masse sovs. Og sovsen er det bedste, synes de.

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-05 17:04

Hej.
Jeg giver kun min kat Royale chanien. Det er tør foder og fås hos dyre handlen.
Grunden til at jeg ikke giver den andet er simpelthen, at der i det forder er alt hvad han har brug for.
selve tørfodert er sejt, dvs, det sprønger og pulveriser ikke i munden på katten når den tygger det. Istedet virker det som en tandbørste og holder derved tandsten væk.
Han har aldri fået andet, hvilket er rart da det har resulteret i, at han hverken tigger ved bordet, eller stjæler mad der står fremme.
Han er meget stor og flot, med en skindende pels.
umilbart vil man syntes at maden er dyr. Men hvis man regner på det, spare man faktisk temlig meget.
Katten skal jo kun havde ca 60 g om dagen. Og intet andet.
derudover er det en go ide, at holde en faste dag en gang om ugen.
10 kg koster ca 350 kr

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-01-05 17:11

dova < Nej,,, ikke når det er tørfodre fra kittekat eller wiskas for den sags skyld.
Men hvis du prøver at købe den fra dyer handlen en gang, så er jeg helt sikker på at du kan se forskel.
Man kan nærmest se på det at det er mere kraft fuldt.

Og skulle katten havde brug for/lyst til mere end tørfodre, så er den jo velkomme til at finde det i naturen.
Der for den både holdt sit jagt instinkt ved lige, samt masser af motion.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 19-01-05 17:11

En ukastreret hankat er ret robust og han vil klare sig fint med tørkost og rigeligt vand til. Vores kat foretrækker forresten det "vitaminrige" vand fra vores lille dam i haven.
Når han er udekat supplerer han sikkert med mus og gråspurve efter behov.
Udover dette kan jeg anbefale Garfields yndlingsret Lasagne - det er vores ret vild med, når vi en gang imellem har det på menuen.

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 19-01-05 19:33

Dova
Tag en snak med dyrlægen han/hun vil sige det samme, i det man har sammensat alle dens behov i fodret, hvad gavn er der i dåsemaden som stort set ikke er andet end væske, og tilmed er meget dyrt at fodre med. Det er ikke fordi det er nemt, men fordi det er for kattens bedste.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 19-01-05 20:52

Vådfoder(dåsemad)til katte er vand. Så er der sikkert en masse der vil skrive, "jamen min kat er 12 år og har kun levet af dåsemad." Fint nok, bare ikke godt nok til mine katte, i det man også skal tænke på at kattene bruger tænderne med tørfoder.(Hills) Og så er der prisen at tage i betragtning.!!!!!

Her i hjemmet bruges RC og Hills i udformning tørfoder.

Dåsefoder er når konen forbarmer sig på et menneskligt plan og køber en dåsekattemad. Hvilket er yderset sjældent.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 07-02-05 19:59

Man må aldrig giver katten nogen madrester, det kan de ikke tåler det er hårdt for nyrer. Katten kan nemlig ikke tåler
ret meget salt i sin kost og vi mennesker elsker jo krydderier og salt mad. Den har det alle best med kattemad. Der findes kattemad til killinger, voksen og seniorer bar du holder dig indenfor disse kategorier er det i orden. I det sidste ende kan du jo finder ud af hvad din kat best kan liger. Varieret kost er selfølgelig den bedste. Da ja siger at du ikke må
fodre katten med mad rester, udelukker det ikke at den kan få en god bid mad fra bordet når der er noget der ikke er for krydret eller saltet. Jeg har selv en mis på 20 år og jeg er overbevist at det er kosten der har påvirkket på dens ælder.
Så pas godt på din kat. Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 10-02-05 09:24

Tak for svaret Trinethk.
Og tak til alle jer andre, som sædvanligt er det svært at vælge hvem man skal give points. Det vil, for mit vedkommende, svare lidt til at "Suzy & Leo" skulle skulle give flest points til enten J. S. Bach, Rage Against the Machine eller W. A. Mozart!!! Undskyld at dette spørgsmål ikke forlængst er
afsluttet: Mea Culpa! -Eller muligvis "Server Kandu´s Culpa"..