/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Dagpleje/ Pasningsgaranti
Fra : kundal
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 19-01-05 14:13

Jeg står og skal bruge en plads i dagplejen, da jeg har fået arbejde fra 1/2. Vi har pasningsgaranti i vores kommune, men de siger de ikke har en plads......! Jeg får den ene undskyldning efter den anden, om de lige skal tale med den og den.
Hvad fan....gør jeg??? Jeg kan ikke blive hjemme på dagpenge, og vil også gerne ud efter endt barsel....!! Jeg må indrømme jeg er noget ked af det. Hvordan skal jeg få det igennem oppe på kommunen, er der nogle som kender reglerne indenfor pasningsgaranti???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 14:34

Ja, reglerne om pasningsgaranti siger, at Kommunen forpligter sig til at anvise/skaffe det fornødne antal pladser.
Og man kan, hvis der er pladser, risikere at få anvist en plads meget langt fra bopæl og arbejde, men det ville dog være bedre end ingenting.
Men de fleste kommuner slet ikke overholde deres egne regler. Og det har de aldrig kunnet. Allerede for 18 år siden, måtte jeg selv ud på det "sorte marked" og finde en privat pasning.

Så det er en uheldig situation du står i, medmindre du kender en der midlertidig vil passe dit barn.
Og bliv ved med at presse kommunen, det er næsten det eneste du kan gøre, hvis du ikke ligefrem vælger at gå ind på dagplejekontoret og aflevere barnet og sige at så må de passe det ud fra deres regler om pasningsgaranti.

Det var der en der gjorde i min kommune, og mærkeligt nok var der en plads 3 dage efter.
mvh dova

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-01-05 15:35

Der er ikke mget andet at gøre end som Dova skriver, men de fleste kommuner har en HP, hvor du kan finde de retningslinjer der er sat, hvor lang tid i forvejen du skal opgive mangel af dagplejeplads osv.

Her er det dag til dag garanti, hvis man bare melder sig på kommunen inden kl. 12 og hvis de ikke har en plads, får man lov til at aflevere på kontoret, så skal de nok passe barnet...

Så blev ved med at rykke i dem, så skal de nok finde en løsning bare for at slippe for at have dig i røret hele tiden...

Held og lykke