/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartoffelkurve
Fra : netper
Vist : 8499 gange
200 point
Dato : 18-01-05 12:54

Hejsa

Jeg leder efter en opskrift på kartoffelkurve og håber der er nogen herinde der ved hvordan de laves.
Der kan blandt andet serveres waldorfsalat i

Der findes et specielt jern til det, som består af 2 dele. En skål-formet og den anden del sættes så ned oveni så den holder faconen og så holdes den ned i olien til den er gylden.

Selve opskriften skulle indeholde Kartofler, mel, æg salt peber

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 200 point
Dato : 18-01-05 15:10

Hej

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med den opskrift du søger. Selv plejer jeg blot at rive kartoflerne og komme dem i jernet (det hedder et fugleredejern) uden at tilsætte noget. Husk kartoflerne må ikke skylles, da stivelsen er nødvendig for faconen. De steges første gang i 3-4 minutter og anden gang - uden jernet - i 1-2 minutter, til de er gyldne.

Jeg kan dog fortælle, at de ifølge bogen "Kartofler fra gnocchi til mos" af Annie Nichols på fransk hedder "nids d'oiseau". Hun tilsætter heller ikke noget, og det gør de heller ikke her:

http://www.kostplanen.dk/visopskrift.php?opskrift=4849 Kig under fuglereder.

Jeg mener også en gang at have hørt noget med at man kan komme æg i, men jeg har ledt forgæves efter opskrifter. Man kan måske finde en ved at søge efter det franske navn, men jeg kan desværre ikke fransk.

Mvh
Sonja

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-01-05 15:38

Og jeg har spist fuglerede på en Kinesisk Restaurant i Ballerup.
Det var netop sådan en kartoffelting af kartoffelstriber på kryds og tværs..

Kommentar
Fra : netper

Dato : 18-01-05 17:07

Hej Sonja

Nogen gange skal man lige en omvej for at finde det rigtige svar, og det er jo ikke altid at tingene heder det man tror.

Jeg spurgte en af mine faste besøgende på jobbet som jeg ved har drevet et spisested om hun kendte denne opskrift, og det gjorde hun sørmer og hun kunne fortælle at hun ikke brugte andet end revne kartofler og at dette jern var ligesom af net eller små sigter der blev presset sammen og en 8-10 cm i breden.

Jeg har prøvet at søge på google og har findet noget de kalder for kurvejern og en anden der heder fugleredejern som ser ud til at være jernet til disse kurve.

http://www.hwl.dk/Default.asp?ID=399&M=Shop&PID=11&ProductID=49299

http://www.hwl.dk/Default.asp?ID=374

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-05 17:12
Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-05 17:24

Ups, der var en fejl i det ene link
http://www.jyskestorkokken.dk/group.asp?group?207

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 18-01-05 17:29

Fra kokkebogen: Kartofler skæres i julienne(tynde strimler), udvandes og udbages i friture og krydres med salt, de hedder fuglereder af Pommes Paille

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 18-01-05 17:48

Hej

Ja fugleredejernet er netop lig det jeg bruger. Hvis jeg klikker på vis varianter kan jeg se at der er tre størrelser. Mit jern er på 10 cm (den yderste kurv) og den inderste kurv er ca 7½ cm indvendigt og godt 4 cm på det højeste (stadig indvendigt).
Det andet - kurvejernet - ser ud til at kunne lave to ad gangen, men hvis prisen er 1.390 kr (og det lader til, at priserne er uden moms), vil jeg i hvert fald ikke købe det, det er godt nok dyrt bare for at spare lidt arbejde en gang i mellem. Man kunne vel også købe 2 jern, hvis man vil have det til at gå hurtigere.

Mvh
Sonja

Kommentar
Fra : netper

Dato : 18-01-05 18:02

Hej Dova

Det er jo næsten pinligt at du kan finde opskriften på min egen kogebog, men jeg kan vel undskylde mig med at jeg ikke har tænkt på navnet fuglereder men kun søgt efter kartoffelkurve.

Men så har jeg i hvert fald lært noget i dag.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-05 18:07

Hej per
Anede slet ikke at det var din kogebog, jeg kunne bare huske, at et lignende spørgsmål om fuglerederne var her tidligere, og fandt linket ad den vej

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 19-01-05 17:41

Tak for svaret SonjaAS.