/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
"Ang Dankort gebyr" - Kapitel 2
Fra : berpox
Vist : 528 gange
10 point
Dato : 18-01-05 09:10

Lad mig først henvise til denne tråd hvor der foreGIK en livlig debat: http://www.kandu.dk/dk/spg/57648

Og så vil jeg føle mig fri til at citere fra mit eget indlæg i omtalte tråd:

Citat
Nu er det jo ret beset ikke os som forbrugere det er blevet pålagt at betale gebyr, men derimod de næringsdrivende. Og lur mig, om ikke både Dansk Supermarked, COOP, og alle andre ikke kan brede de 50 øre pr. dankorttransaktion ud på vareudbuddet så vi betaler omkostningen i det skjulte.

Det er de næringsdrivende der vælger at lade kunderne betale gebyret.

Og iøvrigt, så skal næringsdrivende slet ikke betale gebyr til banken for de første 6.000 transaktioner - men mange små specialbutikker med under 5.000 transaktioner opkræver alligevel gebyret hos os forbrugere. Det er da tyveri!

De næringsdrivende har iøvrigt stadig den store fordel, at jo flere der handler "på beløbet", desto færre kontanter er der behov for at have i kassen, og dermed er det også mindre attraktivt at begå røveri.

At chip-kortet så er væsentligt længere tid om at gennemføre en transaktion er selvfølgelig en stor brøler - og det må der findes en løsning på. Det kan jo hurtigt koste til ekstra kassepersonale i Bilka lørdag formiddag hvis transaktionerne tager 4-5 gange så lang tid som de plejer.

Jeg betaler gebyret - og hæver så lidt flere "lommepenge" end før. Men i det store hele vil jeg ikke rende rundt med formuen i inderlommen, eller have den liggende under madrassen....den kunne jpo nemt forsvinde derfra hvis man er udsat for ubehageligheder.

Derudover vil jeg henvise til dette fra finansrådet (jeg ved godt at det er en del af pengeinstitutverdenen!)
http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omfinansraadet/holdninger/ledereogk ommentarer/Fakta+om+Dankortgebyr.htm

Det er en politisk godkendt aftale der er gennemført. Gebyret på de 0,50 kr. er fastsat ved et forlig, som forretningerne via Dansk Handel og Service har tiltrådt.

Så husk lige på det når du handler, og når du sætter krydset næste gang!

Banker er forretninger på linie med TDC, Coop, grillen nede på hjørnet, og den lokale manufakturhandler - og forretninger lever af at sælge en vare og generere et overskud! Pengeinstitutterne er jo ikke er kommunekontor hvor man dybest set helst bare skal få tingene til akkurat at løbe rundt.

Affind dig med gebyret - og se det som "goodwill" at det ikke er blevet opkrævet siden kortets indførelse...

Og nu kommer så spørgsmålet: Hvorfor er det IKKE ok, at pengeinstitutterne får dækket (nogle af) omkostningerne for driften af Dankortet?

Og til dig Trinethk, vil jeg sige - elendigt tip http://www.kandu.dk/dk/tip/10342 !!! Det eneste der sker er, at gebyrskruen får endnu en tak fordi der er så mange mennesker der går i banken for at hæve småbeløb - det går ud over børn og unge der skal ned og hæve sparepengene - for lige pludselig får du også gebyr på kasseekspeditionerne.
Banken sigter stadig efter en vis overskudsgrad, og den bliver kradset ind hos dem der bruger tiden i banken.

mvh berpox

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 18-01-05 10:18

Jeg har ikke brugt Dankortet endnu i år og hvornår det vil ske i hvert fald ikke foreløbig, ikke fordi de der skallede 50 øre betyder så meget. Renteudviklingen er sådan at i dag, har bankene stort set vores penge gratis, derimod hvis du er på røven så er der jo næsten ingen grænser for hvor høj rente du skal betale.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 18-01-05 10:47

Citat
Og til dig Trinethk, vil jeg sige - elendigt tip http://www.kandu.dk/dk/tip/10342 !!! Det eneste der sker er, at gebyrskruen får endnu en tak fordi der er så mange mennesker der går i banken for at hæve småbeløb - det går ud over børn og unge der skal ned og hæve sparepengene - for lige pludselig får du også gebyr på kasseekspeditionerne.
Banken sigter stadig efter en vis overskudsgrad, og den bliver kradset ind hos dem der bruger tiden i banken.

Jeg synes nu godt om det. Bankerne ved udemærket godt hvorfor flere hæver penge i banken. Det ville da også være bedst hvis dem der bruger den dyre ekspeditionstid i banken er dem der betaler mest for det. En automatisk pengeoverførsel koster jo stort set intet i forhold til en bankansats løn for at udbetale det samme. Skulle der laves en timepris for en overførsel - målt efter en bankekspedients timeløn så ville det nok ikke dreje sig om mere end et par øre.
Skandiabanken har da også udtalt at de vil overveje et gebyrfrit dankort (ligesom de heller ikke tager noget for at du bruger deres hævekort i en hvilken som helst banks hæveautomat).

Jeg tror nu heller ikke bankerne kommer til at sulte hvis de ikke opkrævede gebyr. Sidste år havde bankerne rekord stort overskud - og det uden det ekstra gebyr.

Kommentar
Fra : bedstemor2

Dato : 18-01-05 10:50

såvidt jeg husker, var dankortet lidt langsom om at komme igang. den gang var bankerne vild i varmen for at få os til at få og bruge et dankort og lovet at de ikke ville koste os noget. de sparede mange penge, fyrede utrolige mange mennesker og har siden tjent rigtig godt på det!!!! de steder man bruger dankortet har også omkostninger bare ved at have terminalen og de omkostninger der er forbundet med at have den. desuden tjener de væsentlig mindre end bankerne gør. ja de kan godt længe gebyrerne ud på varerne, men det ville være umoralsk da der er mange mennesker der ikke har ( eller bruger ) dankortet og det kan da ikke være meningen at de skal betale for de uoverenstemmelser der er.
du har ret i at hvis vi alle hæver det omtalt beløb (88.75) så vil bankerne bare sætte gebyr på hævninger som også vil ramme de ældre, som oftest ikke har dankort og børnene. igen bankerne er lige glade hvem de rammer. de har jo monopol på at administrere penge i dette land. du kan ikke få din løn udbetalt i kontanter, men kun over bankerne, så de har en meget priviligeret stilling, uden egentlig at have noget ansvar, men det åbenbart er helt ok!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-05 11:04

Er der nogen der har bemærket, at Forbrugerrådet, som forbrugernes talerør er med i forliget og, at de har vedkendt sig aftalen, har og bekræftet aftalen efter den seneste debat omkring, at kortet ikke fungerer fuldt ud.
Nu vil man så have foto på igen og det mener Finansrådet kan koste 150 kr om året pr. korthaver.

Det er åbenbart oplagt, at nu hvor vi er vænnet til at være fri for kontanter så skal vi vænnes til, at være pengeinstitutternes nye malkekøer. Det er egentlig småbeløb for den enkelte, men store summer for hele finanssektoren.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-01-05 12:14

Bankerne har monopol....ja ja - men der er da frihed til at vælge pengeinstitut!

Og man kan frit vælge at gå i banken og hæve hele lønnen hver eneste måned hvis det er det du vil...

"Er man på røven" bliver der sagt, så får man lov at betale - ja - det er jo penge der lånes ud med en vis risiko for at de ikke bliver betalt tilbage. Så selvfølgelig koster det mere.

Renterne på lån er jo heller ikke så voldsomme i pengeinstitutterne som diverse "lånehajer" som VEKO, IKANO osv...

Forbrugerrådets "andel" af forliget kan læses her:
http://www.forbrugerraadet.dk/presse/alle/presse454/

mvh berpox

Kommentar
Fra : bedstemor2

Dato : 18-01-05 13:00

ja, men det kræver stadigvæk at man bruger en bank, man kan ikke bare få pengene i hånden. de tjener penge på bare at have pengene, de bliver jo ikke registreret som indgået samme dag de reelt indgår, så selv om det kun er et døgn er det stadigvæk penge til dem - mange bække små........!!!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-01-05 13:32

bedstemor2 - du får ofte en lille bitte rente som tak for at pengene står/stod på kontoen, hvorimod du får absolut ingenting i rente hvis du får kontanter i hånden...

Et pengeinstitut er en forretning - ikke et skatteyderbetalt serviceorgan der bare skal stå til rådighed for dig.

Med gebyret betaler du for en vare når du bruger den, hvis det sted du handler har mere end 5000 transaktioner om året - (så holder vi lige de næringsdrivende ude som snyder sig til en ekstra indtægt...)

Bedstemor du skriver:
Citat
...ja de kan godt længe gebyrerne ud på varerne, men det ville være umoralsk da der er mange mennesker der ikke har ( eller bruger) dankortet og det kan da ikke være meningen at de skal betale for de uoverenstemmelser der er.

Nemlig - det kan jo heller ikke være rimeligt, at alle de der ikke bruger dankort skal betale for det alligevel f.eks. via renterne på et billån/boliglån eller lignende. LIgeledes er det da ikke rimeligt, at jeg der bruger dankortet måske 12 gange om måneden, skal betale for alle de der bruger dankortet 7 gange om dagen.
Tendensen går jo mere og mere mod, at du betaler for det du bruger.

Så i virkeligheden er det da mere rimeligt at man betaler for den ydelse man bruger.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 18-01-05 13:45

berpox, det skulle så også bare stå i forhold til ydelsen.

Som jeg skrev tidligere:
Citat
En automatisk pengeoverførsel koster jo stort set intet i forhold til en bankansats løn for at udbetale det samme. Skulle der laves en timepris for en overførsel - målt efter en bankekspedients timeløn så ville det nok ikke dreje sig om mere end et par øre.

..og så er det jo helt hen i vejret at det skal koste så meget. 5 øre ville være et rimeligt gebyr

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 18-01-05 14:44

Hej !

Jeg syntes dette er en god idee tip http://www.kandu.dk/dk/tip/10342 Jeg kunne da godt finde på at hoppe med på den bølge !

Hilsen mig der starede den første tråd ang gebyret

:)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-05 15:01

Skulle man ikke lige kigge lidt nærmere på de besparelser og fortjenester pengeinstitutternene har opnået ved, at folk anvender Dankort i stedet for at belaste kasserne for at hæve penge.
De prikkerunder de store banker har gennemført har nok kun kunnet gennemføres fordi man har digitaliseret pengesystemet, og intet tyder på, at fortjenesten er faldende selv om der konstant klages over de lave renter.
Et supermarked har heller ikke så stor avance på den enkelte vare som en gammeldags købmand, men kvantiteten giver større fortjeneste da de lave renter øger efterspørgsel på lån, og det var vist bankerne der ville have os til at bruge Dankort og nu da man har styr på det skal skruen vrides yderligere.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-01-05 15:37

Jo - det kunne man da godt Bjarne - men det er jo enhver virksomhed frit for, at benytte metoder der rationaliserer arbejdsgangene.

Men forvent nu ikke, at pengeinstitutterne bare vil fremlægge minutiøse beregninger af omkostningerne ved driften af dankortet - du forventer vel heller ikke, at H&M, COOP, Statoil, STARK, grillbaren osv. fremlægger deres omsætningsforhold, og hvilke dækningsbidrag de kalkulerer med.

Og netop alle de låneomlægninger vi som forbrugere har gennemført, er jo med til at øge pengeinstitutternes både omsætning og overskud, til glæde for aktionærerne - og til glæde for forbrugeren, fordi man fik et billigere lån.

Bagved dankortet ligger der jo også mange andre ting end "blot" en elektronisk transaktion. Der skal til stadighed udvikles software, sikkerheden skal hele tiden maksimeres, det skal være muligt at betale via internettet, som kunde vil du have mulighed for at følge dine bevægelser "online", der er investeringer og afskrivninger på hardware - hardware og software skal så ovenikøbet kunne håndtere flere og flere årlige transaktioner, der er øgede papir- og portoomkostninger fordi flittige dankortbrugere skal have flere kontoudskrifter....

Iøvrigt, så er det gennemsnitlige antal transaktioner pr. dankort ca. 157/år jf. http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omfinansraadet/holdninger/ledereogkommentarer/Gebyrskruen+en+myte.htm

så nogen enorm gennemsnitlig kæmpeudskrivning pr. forbruger er der næppe tale om...

mht. indtjening kan man jo læse dette digre værk:
http://www.finansraadet.dk/NR/rdonlyres/4C5DA937-2A77-4956-9DF7-62CA547ED91D/0/Finansanalysejuni2004.pdf

mvh berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-05 16:01

Det er ikke beløbets størrelse der bekymrer mig, men den endeløse kræven ind med ekstra gebyrer samtidig med, at man ikke har noget ud af at have penge i banken med mindre man har mindst 500.000.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 19-01-05 16:05

Nu hvor snakken handler om renter, så kan det godt betale sig at tage et kig på www.mybanker.dk (bank-prisportal). Der kan man sansynligvis finde en bank der giver væsentligt højere renter end den nuværende.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-01-05 16:30

Se DET var jo en hel anden snak - nemlig.

Hvorfor er 12.000 på en eller anden konto ikke ligeså meget værd i rente pr. indsat krone som 500.000 ???

Den har jeg heller ikke forstået. Jeg kan forstå, at man får højere renter på konti med (lang) opsigelse, end på en alm. lønkonto (p.t. nærmest nul % i de fleste pengeinstitutter !)

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 10 point
Dato : 19-01-05 16:32

Service er også noget værd.

Godkendelse af svar
Fra : berpox

Dato : 02-01-06 22:54

Nemlig - service er også noget værd