/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Definition af Kælder
Fra : sybil3
Vist : 2916 gange
200 point
Dato : 17-01-05 22:13

Suk

I forbindelse med at vi går og småtegner på vores nye hus, er vi kommet volsomt i tvivl om hvad vi må:

Vi vil gerne lave en hus hvor vi har udnyttet tagetage, samt en kælder, men hvor det ene hjørne af kælderen stikker frem (teræn er i niveau med gulvet, og dette gør så at værelserne kan anvendes til beboelse)

I lokal planen står der:

"Bebyggelse må ikke opføres med mere end 1 ½ etage, og bygningshøjden
må ikke overstige 8,5 m."

Hvad er en etage?

i Brs 98 står der:

"En kælder, hvor loftet ligger mere end 1,25 m over terræn, medregnes også som en etage. "

I vores tilfælde vil det passe på de 2 af siderne, dvs halvdelen af kælderen.

Vil vores kælder blive regnet som en etage, og huset dermed have for mange etager ifølge lokalplanen?

/Michael

der ud over er der jo også lige det der med max 8½ meter i højden!

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 17-01-05 23:00
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 18-01-05 00:34

Ja hvis I både regner med stueetage (grundplan), udnyttet loft og udnyttet kælder, går det ikke når begyggelse kun må ske på 1½ plan, for det giver 2½.
Bygningshøjden udregnes fra jordplan og til højeste sted på bygningen, men hvordan det udregnes på sådan en skrånende grund, er så spørgsmålet.

En etage er udnyttelse af husets grundareal med beboelse i et plan.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 27-01-05 15:42

Tak for svaret dova. Det er smaddersvært, det eneste rigtige der er at gøre er vel at spørge kommunen.

Michael